AEG 72738 doet niets meer!

Damay

  • #1
Goedenavond allemaal!

ik heb een probleem met mijn wasmachine; AEG öko lavamat 72738 update.
Hij gaf steeds de foutcode E10 aan. dat had te maken met de toevoer van water. wij hebben alles gecontroleerd en zelfs een nieuwe wateraanvoerslang aan de wasmachine gezet maar hij bleef de foutcode geven. Nu had ik ergens anders op dit forum gezien dat je via het diagnose systeem de foutcode kon uitlezen en kon wissen. ik heb hiervoor deze handleiding gebruikt:

-Schakel de programmaknop in de UIT positie.
-Houd de toetsen voorwas en inweken ingedrukt,
-Draai de programmaknop naar de 95 graden positie,
-Wacht tot dat de programma-verloopleds oplichten,
-Laat nu de twee toetsen los,
-Draai de programmaknop naar de voorlaatste positie (centrifugeren)
-Je kan nu, indien aanwezig, de foutcode uitlezen.
Om deze te wissen, draai de programmaknop naar de laatste positie (kort centrifugeren) en houd de toetsen inweken en voorwassen ingedrukt, totdat de programma-verloopleds oplichten, hierna de twee toetsen weer loslaten.
-Draai de programmaknop nu weer naar de UIT positie.

deze stappen heb ik gevolgd en zag vervolgens de foutcode E11.
vervolgens heb ik de laatste stappen gedaan om de foutcode te wissen en het te resetten. Dus op kort centriguren gedraaid en daarna inweken en voorwassen ingedrukt tot de leds gingen branden en toen uitgezet.
Echter toen ik de machine wilde inschakelen om te kijken of deze het weer deed geeft hij nu ineens de foutcode E90 aan en wilt dus helemaal niets meer doen! weer in het dianoseprogramma gekeken en daar geeft hij E93 aan. Ik denk dat ik iets fout heb gedaan bij de laatste stappen en de configuratie code uit de module heb gewist...
Nu heb ik dus die code nodig maar zou niet weten waar ik die moet vinden:-( en weet dus nog steeds niet wat wij moeten doen om die E11 te verhelpen. Zou iemand me aub kunnen helpen?

achter het deurtje van de wasmachine stonden deze codes:
typ: 47ACDCA01A
PNC:91400208600
S-NO:00605271

alvast bedankt!!
 

Pap

  • #2
Heb je water uit de kraan
werken de klepjes wel water invoer
even de deksel er af halen
en kijken wat er voor een water invoer opzit
laat maar horen wat je ziet
machine een keer resetten en dan de stekker er uit
dan eerst water probleem opsporen
 

Damay

  • #3
We hebben genoeg water uit de kraan!
de wasmachine pakt gewoon water en draait de hoofdwas, spoelt een keer maar als hij dan nog een keer wilt spoelen (spoelen+) dan springt hij op E10 in het diagnosesysteem staat dan E11.

Ik kan de wasmachine niet resetten:-( ik heb zojuist nog een keer gebropeerd te resetten aan de hand van het stukje tekst wat ook in mijn vraag staat maar hij blijft e90 aangeven. las ergens anders op dit forum dat dit dus betekende dat ik de configuratiecode op een of andere manier heb gewist en die moet opnieuw worden ingevoerd. ( ik heb alleen deze code niet)

ik heb de ballen verstand niet van de binnenkant van een wasmachine dus heb even foto's gemaakt!
 

Pap

  • #4
Als hijde erste keer water neemt staat er dan wel genoeg water in
er zit een rood of wit rond ding boven in de wasmachine
dat is een niveau schakelaar
daar de slang af halen en een keer door blazen
het zou kunnen dat er een water klepje stuk is
daar waar de slang naar binnen gaat zitten aan de binnen kant water ventielen kijk eens of er geen stekker af is
 

Pap

  • #5
Aan de achter kant zitten 2 schroeven die los draaien dan de deksel naar achteren duwen een stukje dan kan hij er af en heb je een beeld
 

Damay

  • #6
Oke. heb wel fotos gemaakt maar krijg deze nu niet op de site geplaatst upload dingetje doet niet wat ie moet doen!

heb inderdaad de klep al van de machine af en zal eens kijken of ik daar wat vinden kan. kan het dan helaas niet controleren of hij het doet omdat ik geen programmas kan starten.
 

Pap

  • #7
Code weet ik niet
ik zou ook de afvoer even controleren of de pomp wel op tijd zijn water kwijt kan verstopping of defect pomp
dan is het water te laat weg en geeft hij een invoer melding
resseten wil ook niet
 

Damay

  • #8
Oke, gaan we naar kijken!

in ieder geval wel al hartstikke bedankt voor de informatie over het 2e probleem met mijn wasmachine :-)
nee, als ik het riedeltje volg wat ik ook in mijn vraagtekst heb staan ( dus dat voorwas en inweken indrukken en vervolgens die foutcode wissen etc.) en ik zet hem uit en aan dan geeft hij weer E90 aan.

k hoop dat iemand anders dan alsnog de code voor mij heeft?
 

Pap

  • #9
Je kun bij electra tanja op google
je wasmachine nummers intikken
dan krijg je als het goed is alle informatie die maar hebben wil
 

HarryO

  • #10
Je hebt inderdaad de machine code gewist....
De foutcode kon je uitlezen door hem in een normaal wasprogramma te zetten en aan te doen. Dan de knoppen inweken en voorwas samen in drukken en ingedrukt houden.
Het wissen van een foutcode is niet nodig, na reparatie van het probleem komt de code niet op het display.

Ik zoek voor je op hoe je deze er weer in kunt zetten.
Noteer alle nummers die op de elektronica module staan, 1 hiervan is de configuratie code.
 

Damay

  • #11
Oke fijn dat je me kunt helpen!

wat is de elektronica module?
is dat in het diangnosesysteem, of bedoel je de codes die achter het wasmachine deurtje te vinden zijn?
 

HarryO

  • #12
De configuratie code staat op een stikker op de elektronica module.
Dit is het blok achter de programma knop. Verwijder bovenblad en zoek de code op.
De code bestaat uit een reeks van 16 letters en cijfers.
Neem deze code over zodat je in één keer door kunt programmeren.

Ga niet experimenteren met de code: bij een foute code werkt de machine niet naar behoren of je draait hem in gort.

Druk Voorwas en Inweken samen in en houd deze ingedrukt.
Draai de programma knop naar Wit/Bont 95.
Laat de knoppen Voorwas en Inweken pas los als de lampen knipperen.
Draai de programma knop naar Kort Centrifugeren.

Selecteer met Voorwas de juiste waarde.
Ga met Inweken naar de volgende stap.
Selecteer met Voorwas de juiste waarde.
Ga zo verder tot de laatste letter/cijfer is ingevuld.
Druk dan de Voorwas en Inweken toetsen samen in en houd deze ingedrukt totdat de lampjes weer gaan knipperen.
Draai de programma knop naar de Uit.

Als het goed gegaan is zal de machine nu weer werken.
Zo ja trek dan de stekker en uit, laat deze er minimaal een uurtje uit en probeer opnieuw om zeker te weten dat de code ook onthouden is door de machine.

Het uitvoeren van deze actie is volledig voor je eigen risico, ik heb deze informatie over genomen uit de service manual van AEG/Electrolux.
 

Damay

  • #13
Bedankt voor je tip!

maar ik heb de klep er afgehaald en grondig gezocht maar nergens is een sticker te vinden met de code :-(
 

HarryO

  • #14
Mogelijk is dit een oranje of gele stikker.
 

Damay

  • #15
Net nog een keertje nagekeken.

er zit inderdaad een gele sticker aan de binnenkant in de buurt van de programma knop. hier staat alleen de datum van productie op en dan heb je type f en p enzovoorts met een paar cijfers eracher. het grootste rijtje heeft 17 cijfers maar geen letters. aan de binnenkant van de klep zat ook een heel klein geel stickertje met weer 17 cijfers en geen letters..
 

HarryO

  • #16
Mogelijke code: 261CD69B15C1C764
 

Damay

  • #17
Hartstikke bedankt :D
het is gelukt de wasmachine kan in zo verre weer aan !
we hebben alleen nog steeds de e10/e11 code maar als het goed is komt er vanavond iemand naar kijken want we kunnen zelf het probleem niet vinden.
 

Co de Witgoedman

  • #18
Vertel de monteur die komt dat u de programmeercodes heeft gewist en dat hij deze eerst even controleerd.
Een monteur kan enorm moeten zoeken ( lees kost u veel geld) als hij dit niet weet.
 

Damay

  • #19
Ja, dat zal ik doen. hij wist er ook van dat die code eruit was maar ik heb die al zelf in de tussentijd erin kunnen zetten gelukkig. dan moet nu nog even gekeken naar de foutmeldingen en waar die vandaan komen dan is hopelijk het probleem opgelost en kunnen wij weer wassen :)
 

HarryO

  • #20
Hoe is het afgelopen met je E10 / E11 ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu