Advies weghalen gietijzeren toilet afvoer.

Jan.N.

  • #1
Hallo,

Ik heb advies nodig over het weghalen van een stuk gietijzeren toilet afvoer.
In mijn kelder zit nog een deel toilet afvoer van gietijzer. Hierop aangesloten is een dunnere gietijzeren afvoer waar het fonteintje op was aangesloten. Ik ga het toilet moderniseren en wil nu ook meteen de afvoer vernieuwen. Het deel afvoer waar het fonteintje op aangesloten zit nogal hinderlijk boven de deur bevestigd. Ik eigenlijk al het gietijzer verwijderen en op een al bestaande pvc afvoer aansluiten. Het gaat dus om plusminus 1 meter dik gietijzeren afvoer en een meter dun.
Mijn vraag is nu wat de beste methode zou kunnen zijn om dit te verwijderen. Zoveel mogelijk doorslijpen en de rest er af slaan zodat alleen het stuk overblijft dat door de vloer omhoog steekt en op de closetpot aansluit? Of ook proberen dit stuk te verwijderen?

Graag jullie advies. Zie de foto's voor verduidelijking van mijn verhaal




 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
De aan sluiting van je dikke t-stuk waar gaat deze heen zit hier direct de wc op of loopt er nog een standleiding verder naar boven door.


bekijk evt ook deze topic eens gaf ik wat uitleg

Gietijzeren riolering weghalen
 

Jan.N.

  • #3
Hallo Henk,

Die gaat direkt naar het toilet.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Dan kan je alles gewoon slopen met een flex zoals ik in het topic had uit gelegd

Gebruik wel een specie ton om water en dergelijke op te vangen en plak alles af met plastic want het is smerig wat er uit komt vaak zwarte drap.

Je kunt dan bij op bouwen hulpstukken gebruiken met manchet verbinding.

Je kunt later daar geen planken meer op leggen zoals je bij de oude had.
 

Jan.N.

  • #5
Dank je wel Henk voor het antwoord.

Ik heb de link naar het oude topic uiteraard ook gelezen maar jij hebt het in jouw antwoord over "flex". Het is mij nog onduidelijk wat je daarmee bedoeld. Kun je dat nog verduidelijken?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
Een flex is een slijpschijf voor metaal

 

Jan.N.

  • #7
Ah, duidelijk. Dank je wel
 

Winfred Haan

  • #8
Beste Jan,

Gebruik ABSOLUUT geen manchet verbindingen. PVC hulpstukken inpandig moeten ten allertijden verlijmt worden. Ik heb al heel wat gietstalen leidingen vervangen in kelders en kruipruimtes.

Zie onderstaande link als voorbeeld.

Denk er ook om dat de hangende leiding goed gebeugeld moet worden. Gebruik hiervoor stalenbeugels en draadeinden. Voor de overgang van PVC naar Staal gebruik je een flexibele koppeling met slangklemmen. Zie foto. Je hoeft je niet op een andere manier te proberen, want die gaan allemaal lekken. Geloof me ik heb ze allemaal al eens een keer vervangen.



Voor het doorslijpen van gietstaal gebruik je een diamantschijf voor beton. Raar maar waar. Denk ook om de veiligheid, zorg voor oor en oog bescherming maar vooral adembescherming. Het staalslijpsel komt een week later nog uit je neus en is erg schadelijk.

Als het hier gaat om appartementen? Ga eens overleggen met de VvE misschien is het wel verstandig om de gehel streng te vervangen. Tevens moet je rekening houden dat de hangendeleiding een gemeenschappelijke leiding is en dat hierdoor onderhoud en kosten ook gemeenschappelijk zijn.

Mocht je nog vragen hebben of meer voorbeelden willen zien hoor ik het graag.
Groetjes Winnie
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #9
Waarom mag je absoluut geen manchet verbindingen gebruiken binnen huis.

Bij nieuwbouw word lijm gebruikt en bij renovatie.

maar als je een nieuwe aan sluiting maakt mag je gerust manchet verbindingen gebruiken.

vroeger gebruikte ze zelfs met tokrol rubber ringen

en sinds wanneer lekken alle krimpsokken heb ze jaren toe gepast een geen last mits je ze goed plaatst
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #10
Winfred Haan schreef:
PVC hulpstukken inpandig moeten ten allertijden verlijmt worden. Ik heb al heel wat gietstalen leidingen vervangen in kelders en kruipruimtes.
zou niet weten waarom niet, leg eens uit.
ik en meerdere hier hebben ook al heel wat leiding werk vervangen, en ik heb zelf regelmatif manchet gebruikt, en inderdaad ook krimpsokken. nooit een probleem ermee gehad.

en je link :prima: om de regels mee te omzeilen, en reclame voor je eigen mee te maken.

groeten b
 

Winfred Haan

  • #11
Beste Henk,

Door verstoppingen en belastingen komen deze verbindingen los. Ik heb geregeld kruipruimtes en kelder met rioolwater moeten leegzuigen omdat de manchet verbindingen los lagen. Neem als voorbeeld het fonteintje maar. De leiding zit verstopt en men gaat deze reinigen met een veer. Wat denk dat er gebeurd met de voetbocht? Deze wordt eraf gedrukt. Dan kun je zeggen: dan moet je de leiding beugelen. Maar ja die pvc beugels knappen allemaal door de belasting. Koppelingen met rubbermanchetten worden gebruikt omdat je zo lekker makkelijk en snel is. Vooral in de nieuwbouw met de PE leidingen. Maar laten we daar maar niet over beginnen hoeveel ellende ik daar wel niet van heb moeten oplossen.

Wat betreft krimpmoffen mét tokrol. Is niets mis mee, kan je prima gebruiken in de grond. Waarbij de grond zorgt voor een stabiele ligging. 9 van de 10 krimpmoffen in kelders, bergingen en kruipruimtes gaan allemaal lekken. Ze worden dat vol gespoten met siliconenkit of texophalte. Totdat dit ook weer gaat lekken. Je hebt gelijk dat het de eerste tijd prima werkt, maar op de lange termijn niet.

En waarom zou je het niet in één keer goed doen. Uiteraard heeft iedereen zo zijn voorkeuren voor het gebruik van materialen en gereedschap. Het gelijk ligt altijd ergens in het midden. Ik kan alleen maar uit ervaring spreken.

Groetjes Winnie.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #12
Winfred Haan schreef:
9 van de 10 krimpmoffen in kelders, bergingen en kruipruimtes gaan allemaal lekken.
dan zou ik me geen zorgen maken om de krimpmof, maar om degeen die hem heeft gemonteerd.

en manchetsokken zijn er niet omdat ze zo lekker makkelijk zijn, maar als je in een bestaande situatie(in pandig) een aanpassing doet, en lek water houd.

groeten b
 

Jan.N.

  • #13
Beste Winfred,

Bedankt voor alle goede raad! Helaas heb ik alle spullen al aangeschaft maar mocht het ooit gaan lekken kan ik het heel makkelijk vervangen.
Alles zit zo'n beetje op 2meter hoogte met voldoende ruimte er om heen.

Zonder jouw raad had ik geen mondkapje overwogen denk ik dus m bet deze raad ben ik dus wel blij.

Groet,

Jan
 

Roykes

  • #14
@ Winfred Haan: Wat een onzin dit verhaal zeg....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
@ Roykes, de quote die u hierboven geplaatst hebt is verwijderd, zo kan het ook.

Het wordt op prijs gesteld niet zomaar iets te roepen over een mening van anderen maar e.e.a. ook te onderbouwen
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #16
@Winfred Haan

Het zal best zijn dat na verloop van tijd iets gaat lekken van een krimpsok om een ruwe onder grond maar dan zat er een scheurtje in op staande stuk, of de tokrol ring zat er niet goed in.

Als er een verstopping gaat optreden, maar bij mij zakte ze niet onderuit want gebruikte eraflexband , of ijzerbeugels.
Dus je kan de krimpsokken niet afkraken omdat de monteur niet beugelt of slechte beugels gebruikt

Maar vroeger had men nog geen rubbers met slangklemmen.
Dat is iets van de laatste jaren.
Maar je zult ook wel vaak iets tegen komen dan kan je niets anders meer plaatsen, want die rubbermet klemmen ken niet overal plaatsen.

Dat werk deed ik ook al voor 35 jaar en heb er ook genoeg ervaring in
 

Roykes

  • #17
Hier dan even een uitleg op mijn quote 'wat een onzin'

er worden in parkeer kelders etc meestal rubberen manchetten gebruikt.
als je een beugel meteen achter de zogenaamde 'voet' zet is er geen probleem. verder zal je ook zomaar niet met een veer of onstopper zomaar de bocht eraf duwen. deze middelen zijn zo ontworpen dat ze zichzelf voort trekken.

probeer voor de geen maar een een 90 graden er tussen uit te trekken met brute kracht. je zal zien dat dit niet zal lukken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu