Advies over (buiten)riolering

Kaajee

  • #1
Mijn afvoer/riool is ranzig aangelegd door de vorige bewoner.
Origineel zat/zit er een put voor hemelwater vlak achter het huis, deze put is ook gebruikt voor de afvoer van de keuken en badkamer. Ze hebben indertijd gewoon de afvoerpijp hiervan in de originele put laten uitkomen, die afgedekt met een stoeptegel.
Waarschijnlijk daarna is er verder achter in de tuin een put voor hemelwater/tuin en wasmachine gemaakt. De twee putten zijn ‘verbonden’ met een gres?? buis.
Kortom een zooitje.

Ik wil nu de originele put bij de achterzijde van het huis er uit slopen en de afvoer van keuken/badkamer rechtreeks op een nieuw stuk riool buis aansluiten.

2 opties: ‘simpel’:
1. ik ‘haal de put er tussen uit’ en plaats een stuk nieuw riool buis. Hierin een t-stuk waarop de afvoer van de keuken komt. Dan moet dit nieuwe stuk buis aan 2 zijden aansluiting krijgen op de bestaande, oude buizen. Op de foto’s zijn de 2 buizen te zien. De rechter, die onder het huis loopt lijkt ongeveer 110mm in doorsnee, materiaal kan ik niet echt ontrafelen, geen pvc.
De linker buis, komt uit de tuin, is bruin steen (gres) en lijkt ong. 160mm in doorsnee.

2. ik haal de bruine gres buis er helemaal uit, dus van put tot put en plaats een heel nieuw stuk pvc buis en sluit deze rechtreeks aan op de riool buis onder het huis. Dan moet ik ook meteen een nwe put achter in de tuin nemen. Zoals te zien is deze ook redelijk gaar. Dit zou dan ook de ‘ingang’ worden voor evt. toekomstige verstoppingen (voor de ontstopper dus).

Ik wil het dan achter in de tuin meteen goed en ‘netjes’ doen. Zoals op de foto te zien zit daar ook een ranzig aangelegd buisje voor de wasmachine afvoer. Deze zou uit de muur dan meteen rechtreeks de grond in gaan, daar (middels T-stuk) aansluiting op het stuk nieuwe riool buis. Ook de regenpijp van boven zou rechtreeks op de nwe. Riool buis moeten. Even verderop (richting huis) zou ik dan een nieuwe put willen (met een kraantje erboven).

Pfff…….. lang verhaal geworden…….concrete vragen: advies over optie 1 & 2.
Optie 1, wat voor soort ‘koppel stukken’ moet ik hebben? En gaat dat allemaal lekker werken?
Optie 2 is natuurlijk beter, mooier, maar ook flink veel meerwerk.
En als het optie 2 wordt, dan advies over de situatie achter; is mijn idee correct? Wat voor soort put? (emmerput?). Kan je daar mee nog goed ontstoppen in de toekomst?

Een paar foto's ter illustratie:
dit is de put waar het om gaat:


dit is de tuin put, achterin:


dit is een dwarsdoorsnede schets van 'mijn' optie2:
 

Fiesiekus

  • #2
Veel hangt af van de wijze waarop de je de aansluiting op het riool onder je woning kunt maken. Daarover geef je (te) weinig informatie. Overigens lijkt me optie één ook veel werk; om zo'n T tussen 2 grespijpen te frotten die een veel grotere diameter hebben.

Ik zou óf voor optie 2 gaan, óf het zo laten; ik neem aan dat er nu geen problemen met het systeem zijn?
 

Kaajee

  • #3
Eh.....dacht ja dat ik voor een lol een gat van 1x1x1m in mijn achtertuintje gegraven had, om eens te kijken hoe 1 en ander er uit zou zien?... :D :)
Er zijn dus wel problemen met het systeem. De put voldoet gewoon niet als overloop/afvoer van keuken en badkamer. Hij stroomt over en is volgens mij ook lek op de 1 of andere manier. Dus die put moet er sowieso tussenuit, die voegt verder ook niets toe.

En hoe ik de aansluiting op het riool onder de woning kan maken weet ik ook niet precies, daarom vraag ik het oa. op dit forum. Het enige wat ik tot nu toe kan zien is een brakke put, waaruit schuin de aansluiting op het riool onder de woning loopt (zoals op de eerste foto). Uit de put komt dus die buis van ong. 110mm. Ik stel me zo voor dat ik die enigszins heel moet houden, netjes recht moet afzagen en dan daar met een schuin koppel stuk een aansluiting op een nieuwe riool buis moet zien te maken.
Ik heb al besloten op voor optie2 te gaan; de hele gres buis van de achterste put naar de voorste gaat eruit en wordt vervangen door een nieuw stuk pvc buis.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Bij de afsluiter einddop zou ik een knie omhoog zetten en daarop de deksel kan je er veel gemakkelijker bij.
Let op bij de regenpijp deze zou als ontspannings buis kunnen gaan werken en voor stank kunnen zorgen.
*wgb*
 

Kaajee

  • #5
Mijn idee zou zijn dat je via het (nwe.) putje makkelijk bij de riolering kan komen. Dit putje komt dan vlak naast de regenpijp aansluiting te zitten. Dan heb ik die knie en deksel toch niet nodig? Dan hoeft de tuin ook niet weer open bij evt. toekomstige problemen.
Wel een goeie om even na te denken over de stank via de regenpijp inderdaad, maar daar moet toch ook een andere oplossing voor mogelijk zijn? Iets van een sifon-achtige oplossing oid?

edit: ik zie bijv. een regenpijp sifon 80x110mm, als ik deze nou meteen als 'eindstuk' van dat nieuwe stuk 110mm riool-buis gebruik, meteen daarnaast de nwe put.
Alhoewel.......in een regenpijp is natuurlijk best wel kans op verstoppingen, vanwege zooi (bladeren ed.) die door de regenpijp naar beneden komen, dan is er een kans dat die sifon verstopt, en dan kan ik er lastig bij......of valt dat wel mee?
 

Kaajee

  • #6
Om de 1 of andere reden lijken mijn foto's niet meer zichtbaar, hier even een nieuwe link naar de foto's:
de 1e put, waar het probleem zit:


dit is de tuin put, achterin:



mijn idee/(dwarsdoorsnee) schets van de nwe. situatie:
 

Jacovrie

  • #7
Voor zover het lukt alle gresbuis vervangen door kunststof buis. Hemelwaterafvoeren, indien mogelijk, aansluiten op aparte buis die om het huis heen loopt en vervolgens uitkomt op de buitenriolering (meestal aan de voorkant). Wel hierin sifoon aanbrengen die bereikbaar moet zijn bij eventuele verstopping.

Voor wat betreft de andere niet hemelwater afvoeren. Horizontale aansluitingen via 45 graden T-stukken aansluiten. In plaats van emmer put, kan ontstoppings T-stuk worden gebruikt. Deze is 90 graden. Wasmachine afvoer en afvoer keuken/badkamer op 110 buis (bestaande riolering) aansluiten met 45 graden T-stuk. Denk hierbij wel om de vraag hoe het zit met de ontluchtingsbuis.
 

Kaajee

  • #8
Ik ga inderdaad alle gres buis vervangen. Kan ik daar gewoon 110mm PVC voor nemen? Of is een andere maat aan te raden. Zoals gezegd; voor zover ik kan zien is de rioolbuis onder het huis ook 110mm.

Overigens lijkt dit inderdaad een gietijzeren variant te zijn (huis is uit 1936). De dikte kan ik nog niet goed bekijken, hij zit redelijk vast (gemetseld?) in de put (de put die er dus uit moet/gaat). Als ik die er uit gebikt hebt, heb ik beter zicht op de rioolbuis. Ik ga proberen de buis zo min mogelijk te beschadigen.

Hemelwater 'om het huis leiden' is geen optie, dat is onmogelijk. Dus die moet gewoon op de nieuwe pvc buis aangesloten worden lijkt mij. Zoals je kunt zien gaat het hemelwater nu ook gewoon door dat riool, want het komt nu gewoon in die tuinput uit.

Ik wil zeker een put want er komt ook een buitenkraan, meteen daaronder een put is dan wel handig natuurlijk.
Is een emmerput daarvoor geschikt? Kun je daar ook nog makkelijk bij bij een evt. verstopping? Dat de hoge druk spuit via de put dan in de rioolbuis kan komen? Of heb je daar betere/andere putten voor?

edit: ik kwam ook een regenwaterafvoerput en ontlastput tegen. Daaarin kan ik dan gewoon de regenpijp laten uitkomen en meteen ook een kraantje er naast/boven monteren. Is dit een handige put voor mij? Ook met het oog op evt. verstoppingen? Kun je door deze put makkelijk ontstoppen?



De situatie zoals op de schets is nog steeds mijn uitgangspunt, veel kan ik daar niet aan veranderen. De wasmachine afvoer zou wel op een andere manier kunnen evt. maar dit leek mij wel praktisch.
 

Tiho

  • #9
De knie van Wgb is bedoelt om door te kunnen steken bij verstopping, of wou je dat via de regenpijp doen?
 

Kaajee

  • #10
Nee, dat evt. doorsteken bij het ontstoppen wilde ik via de schrobput doen. Die zit vlak na de aansluiting van de regenpijp......
 

Tiho

  • #11
Grote kans dat een eventuele verstopping vanaf regenpijp en wasmachinekant komt dan kun je de verstopping alleen terug duwen.

Misschien kun je de put aan de andere kant zetten?
 

Kaajee

  • #12
Ja de put aan de andere kant van de regenpijp zou wel kunnen, ook een goeie optie. Dan is de put meteen het eindpunt.

Dan zou dit de volgorde van achter naar voor moeten worden, toch?
* einde: schrobput (dmv. 45gr, knie en verloopje (75-110) op 110mm buis)
* t-stuk, 45gr, 80-110mm (en evt. 80mm sifon tbv regenpijp)
* t-stuk, 45gr, 40-110mm (tbv wasmachine)
* t-stuk, 45gr, 50-110mm (tbv keuken)
* fernco flex koppelstuk (115-98mm) aan 45gr. knie (tbv verbinding 110mm gietijzer buis)


Dan wordt aangeraden om een sifon onderaan de regenpijp aan te brengen, om stank te voorkomen. Nu zie ik een 80mm HWA sifon:


Maar als ik (zoals bij alle sifons) evt. troep er uit wil halen moet de draaidop aan de onderzijde eraf. Die zit in mijn geval dan natuurlijk onder de grond/maaiveld, daar kom ik dan niet meer bij natuurlijk.
Is deze oplossing dan wel aan te raden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Als het uitkomt zorg je dat die regenpijp ook in die put uitkomt.
Vuil en stank is dan opgelost.
Ergens moet dan nog wel een ontluchting komen.
*wgb*
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Neem rond 125 voor de grondleiding
 

Kaajee

  • #15
Ok, bedankt voor alle adviezen, de klus is geklaard.
For the record; het is als volgt geworden (van voor naar achter, zoveel mogelijk met manchet uitgevoerd):

* fernco flex koppelstuk (115-98mm) aan
* 45gr. knie (tbv verbinding gietijzer buis)
* t-stuk, 45gr, 50-110mm (tbv keuken)
* dubbele knie, 45gr, 110-110mm, anders zou de buis te 'steil' gaan lopen
* t-stuk, 45gr, 40-110mm (tbv wasmachine)
* bovengenoemde regenwaterafvoerput en ontlastput (gemonteerd rechtstreeks aan de lange buis met een dubbele 45gr. knie)
(in deze put kan/zit direct de regenpijp, de put voorziet in maatregelen tegen vuil en stank)
(ontluchten was al goed geregeld 'verderop')

Hij lijkt het prima te doen!
(wat mij betreft mag ie op slot)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
:prima:
*wgb*
 

De rioolontstopper

  • #17
Bij dit soort zaken kan je je helemaal suf denken. Doen wij ook nooit.
Gewoon de boel opengraven, alle ouwe zooi er uit en beginnen met vernieuwen.
Met flexibele (fernco) koppelingen kan je bijna alle ongebruikelijke maten op gangbare maten aansluiten. Alles 45 graden zorgt er voor dat je altijd kan ontstoppen.
Als je eindigt op een gresbuis, hou je je maximale maat op 110, die kan je 9 van de 10 keer in een gresbuis steken. Afsmeren met snelcement, je leidingwerk netjes afhangen met band, aan de gevel met rvs schroeven en straten maar.
Zoek een droge dag uit, begin vroeg en neem er de tijd voor.

nog één tip: gebruik geen lijmhulpstukken. Alleen kwaliteits producten met rubbermanchetten, bijvoorbeeld van wavin. Ook voor je buizen, 3.2 mm dikwandig pvc. Anders ga je er echt spijt van krijgen.

Link verwijderd, reclame is niet toegestaan, mod.
 

Tiho

  • #18
Volgens mij is ie al klaar en heb jij de regels niet gelezen/begrepen
 

Millew

  • #19
Dat is misschien wel zo, maar de rioolontstopper heeft wel gelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu