Lekkende aansluiting radiator. Geen knelring gebruiken?

Edenburg

  • #1
De leiding die mijn radiator in gaat lekt.

Nu heb ik de leiding afgetapt om het goed te kunnen repareren. Helaas wil het niet lukken.
Het komt door de rare 'schroefdop' die gebruikt wordt. Ik kan online niet vinden hoe deze heet en hoe je deze correct moet gebruiken.

Wat is het geval:
Op de buis zit dus die 'schroefdop' (zie foto) en deze wordt zonder rubber of knelring bevestigd aan het koppelstuk van de radiator.
Bij het aandraaien van deze schroefdop draait deze los van de buis het koppelstuk in. Als hij vastgedraaid is, kan ik de leiding echter heen en weer bewegen. Hij zit dus niet vastgekneld in de schroefdop en is niet waterdicht.

Hoef je er daadwerkelijk geen knelring of rubber te gebruiken? Wat doe ik fout? En belangrijker nog; hoe zou ik het moeten doen?

(ik gebruik teflon, voor de foto heb ik deze verwijderd).
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Teflon weglaten, en een knelring die hoort bij dit voetventiel gebruiken (vaak is dat geen gewone, maar eentje met een 'aanslag')

Maak anders een een betere foto van het voetventiel, wellicht kunnen we een merk ontdekken.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #3
Zoek maar op knel setje. Dan vind je wat je nodig hebt.
Inderdaad hoort er een ring. Wat je ook kan gebruiken is een puntstuk 1/2*15.
Groeten b
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Hoort inderdaad een knelring 15 mm tussen die je uit alle 15mm knelkoppelingen kan halen.
mijn tip erbij is een beetje fitterskit op de knelring te smeren, dit doe ik bij alle koppelingen en zorgt er voor dat ik ze nooit hoef na te draaien.
en cv installatie wordt warm en koud dus krimpt en zet uit....
Ook de 1/2" knelset (zo heet het) eerst goed tot het einde in het voetventiel steken, daarna de draadverbinding eerst een paar slagen met de hand in draaien zodat je zeker weet dat hij niet schuin draait.
Good luck
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #5
Mmamax schreef:
Hoort inderdaad een knelring 15 mm tussen die je uit alle 15mm knelkoppelingen kan halen.
Echt niet dat het bij alle knel setjes een standaard knelring 15mm is. Dit is merk afhankelijk, je hebt ze met en zonder stootrand. Neem het bijpassende merk knel set bij je kraan.
Groeten b
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Sorry kerel, maar je kan een normale knelring gewoon gebruiken, ga hier verder niet over in discussie maar kan dit we met zekerheid zeggen aangezien ik al duizenden van deze voetventielen heb aangesloten in de 20 jaar dat ik als loodgieter werkzaam ben.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #7
@Mmamax, een andere toonsoort graag. Nagenoeg alle vaste beantwoorders zitten al langer in het vak. Het is totaal niet interrasant hoelang jij al je ding doet. Tevens zal het voor TS zonde zijn om fitterskit te moeten kopen voor 1 knelring.

@Edenburg. Haal het voerventiel even los van de radiator. Mogelijk zit in het voetventiel nog een knel ring, die er eerst uit moet. Een "normale" knelring gebruiken is idd wel mogelijk, maar die gaaan vaak scheef zitten, daarom worden er de knelsetjes gebruikt die bij de kraan horen.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #8
Mmamax heel fijn dat jij al 20 jaar in het vak zit. Dan zal je vast meer verstand ervan hebben als ieder op dit forum.
Het feit dat jij fitterskit op de knel ring smeert zegt mij al genoeg.
Als je de juiste spullen gebruikt, dus hetzelfde merk knelsetje als de kraan, is dit totaal overbodig.
Groeten b
 
A

Anonymous

Gast
  • #9
Grappig dat een ander mij aanspreekt over een toonsoort? en nog mooier dat al mijn advies wordt tegengesproken, voor Boudewijn. dit is topic 2 waar je kritiek op mij hebt en dit is pas mijn eerste dag hier dus begrijp meteen weer waarom wij weg gaan uit Nederland.
Wat mijn advies aangaat, de topic opener kan kijken wat hij er mee doet, dat andere problemen hebben met een knelring recht op een buis te houden of het onzin vinden om kitterfit te gebruiken (te duur?) prima.

Heb hier zelf een vraag in dit forum neergelegd waar een aantal onnodige reacties op kwamen oa van Boudewijn, en heb meteen de moeite genomen om in mijn eigen vakgebied mensen te adviseren om dingen op te lossen (zonder daar bij andere mensen hun advies af te kraken).
Was leuk hier voor zo lang het duurde, maar kom niet op een forum om met jan en alleman in discussie te gaan.
Schijnbaar weet ik niks, kan ik ook niks en zijn er andere die het wel allemaal weten.
Reageren is niet nodig, ik zal meteen een mail sturen om mijn account te verwijderen want als ik ergens geen zin in heb is dit het wel.
Topic opener succes met je voetventiel.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #10
dus begrijp meteen weer waarom wij weg gaan uit Nederland
Wat vreemd, de overige beantwoorders komen al tijden met plezier op het forum, en wonen met plezier in Nederland. Jij bent binnen een dag op je * getrapt.

Misschien zou je je af kunnen vragen, wie daaraan het meeste schuldig is...
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
En nu weer terug naar het topic svp.
Ik ben bang dat de vragensteller zelf gevlucht is na deze woordenwisseling.
 

Edenburg

  • #12
Hoi allemaal, bedankt voor de antwoorden! Na het plaatsen van mijn bericht ben ik verder gegaan met andere werkzaamheden in afwachting van reacties op dit bericht. Om de een of andere reden heb ik de e-mails gemist dat er reacties waren.

Ik ben dan ook erg blij om te zien dat er nu zoveel reacties zijn. Afgezien van het 'welles / nietes' gedeelte is erg handig advies. Ik zie nu inderdaad dat er knelringen voor zijn. Hier ben ik erg mee geholpen! Ik ga er gelijk mee aan de slag.

Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat. Nogmaals bedankt voor de moeite en jullie inzichten!
 

Edenburg

  • #13
Het is gelukt! Ik heb een nieuw knelsetje gekocht en de radiator kon ik zonder problemen aansluiten.

Gelijk CV gevuld en hij lekt niet meer. Iedereen bedankt voor de input!

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu