Electrische motor met rem werkt niet

Jwkooi

  • #1
Goedenavond,

Ik heb een zelfbouw lintzaag met een 1 kW elektrische motor met een rem. Ik heb de machine van iemand gekocht. Normaal als ik hem aanzet start hij met draaien, daarna hoor je een hoog geluid en vervolgens komt de machine op toeren en kan je zagen. Sinds gisteren start de machine normaal maar het hoge geluid komt niet. De motor draait veel langzamer en na een paar seconden klapt de zekering er uit (dus niet de aardlek maar de zekering). Ik heb het idee dat de rem er op blijft. Je kan, als de machine niet aanstaat, alles makkelijk draaien. Dan lijkt er geen rem te zijn.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het moet oplossen? Of weet iemand van voor soort motor en rem dit is, zodat ik verder kan zoeken?

Al vast bedankt,
Jan Willem
 

Poster

  • #2
Heeft u wat gegevens van de motor, merk/nummer enz, of foto.
 

Jwkooi

  • #3
Ik heb niet zo veel gegevens van de motor. Hierbij wat plaatjes.


 

Poster

  • #4
Ik kom niet veel verder met dit plaatje, ik blijf steken bij Asynchronous motoren, maar kan het type nergens terug vinden.
Als er een rem op zit zijn deze meestal electromanetische plaat remmen.
Maar deze rem moet vast staan bij onbelast, (zonder stroom) en vrij komen bij belast. (Met stroom)
Bij u werkt dit andersom, dus misschien een meganisch defect aan de rem, iets met de (veren), of met luchtspleet moeren.
 

Jwkooi

  • #5
Bedankt voor het meedenken. Het klopt inderdaad dat als de machine niet aanstaat dat hij dan vrij kan draaien. Dat was al standaard zo. Het lijkt alsof de rem er pas opkomt als de motor begint te draaien (ander geluid bij opstarten) en dan er weer afgaat. Als je de machine uitzet dan remt de motor sneller af.
Maar nu komt de machine dus niet op toeren. Ik denk ook dat er iets vast zit waardoor de rem erop blijft. Ik hoopte (en hoop nog steeds) dat iemand het type motor zou herkennen aan de hand van de omschrijving.
Er zit denk ik niets anders op dan de motor los te halen en van binnen te kijken wat er aan de hand is.

Jan Willem
 

Poster

  • #6
En "zomogelijk" de rem verwijderen, dat remmen is niet echt noodzakelijk in deze opstelling.

Wij verwerken dit "soort" motoren in slagboom kasten bij bruggen, die moeten in nood halverwege kunnen stoppen, en ook stilstaan.
 

Jwkooi

  • #7
Heeft iemand nog tips hoe je de rem kan verwijderen? Is dat lastig? Heb je speciaal gereedschap nodig?

Jan Willem
 

Pap

  • #8
Zit geen rem op
denk dat de condensator loopt te etteren
 

Jwkooi

  • #9
Geen rem? Ik heb de machine nog niet zo veel gebruikt maar ik heb wel het idee dat als ik hem uitzet hij op een gegeven moment afremt. Hoe zit dat dan?
 

Poster

  • #10
Laat hem eens lopen zonder V-snaar.
 

Jwkooi

  • #11
Gisteren nog een keer de machine aangezet. Nu kwam hij wel weer op toeren.
Je hoort het toerental eerst toenemen. Dan lijkt het alsof er een weerstand ontstaat (centrifugaal?) het geluid veranderd, het toerental neemt wel toe maar wat langzamer en daarna wordt de machine weer rustig kwam helemaal op toeren.
Bij het uitzetten gebeurd het omgekeerde. De machine loopt eerst rustig uit. Na 1 seconde of zo lijkt het alsof een mechanische rem er op komt. En het laatste stuktje loopt de machine weer vrij en stopt.
Mijn idee is dat er toch een soort centrifugaal rem op zit.
Toen ik de machine nog een paar keer aanzette, hoorde je dat hij meer moeite had om 'door de rem' te komen.
Vandaag ga ik nog een paar keer proberen maar heb het idee dat er mechanisch iets niet helemaal gesmeerd is of een veer die niet lekker zit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Deze motor is gemakkelijk uit elkaar te halen, kwestie van de lange schroeven aan de kant van de poelie eruit te draaien.
Als er een (elektromagnetische) rem op zit zou er normaal gesproken slijpsel te zien moeten zijn.
 

Jwkooi

  • #13
Vandaag heeft de machine een paar keer goed gedraaid maar is uiteindelijke toch meer niet op toeren gekomen. Ik denk dat ik eerst maar eens de condensatoren ga vervangen. Dat is altijd een goed idee bij een gebruikte motor en kost niet de hoofdprijs. Dit zie ik als ik het electrokasje open maak. Het schema zit aan de binnenkant van de deksel.

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Volgens mij heeft deze motor geen rem.
Wat jij denkt te horen is tijdens het starten het afschakelen van de condensator door een centrifugaal schakelaar.
De motor start, komt op toeren op het moment dat de motor zelf kan versnellen houd de condensator hem tegen totdat de centrifugaalschakelaar deze afschakelt.Normaal zal je het nooit mogen merken dat de condensator overbodig word, dus je centrifugaalschakelaar zit vast of loopt te zwaar.

En bij uitschakelen komt deze weer bij en daardoor remt de motor af, totdat de inductie uitvalt en er geen spanning meer is voor een tegenveld.
 

Poster

  • #15
Als er een CF schakelaar in zit, hoor je de klik van op en afschakelen, of hij gaat zoals gezegd stroef over de as, of de veren hebben een probleem.
 

Tiho

  • #16
Als je het kapje demonteerd en aan het vinnetje kan draaien, zit er geen rem op. Kan je hem niet draaien wel. Start de motor niet als deze eraf is.
 

Jwkooi

  • #17
Bedankt mensen. Een centrifugaal-schakelaar dus. Dat komt overeen met wat ik hoor en ervaar. Een etterende condensator zou kunnen maar ligt niet zo voor de hand.

Waar zit die schakelaar en hoe kom ik daar bij?

En zou ik dit schakelaar ook kunnen overbruggen als het lastig is om die te bereiken of te repareren?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Hij staat op het schema, je zou deze handmatig kunnen afschakelen als de motor op toeren begint te komen.Zou ook dmv een timer kunnen.

Echter loop je wel een risico dat de condensator klapt door te lang aanlopen.
 

Poster

  • #19
Maak hem eens open, en kijk wat voor schakelaar de hulp wikkeling afschakeld. (Als er één inzit)
 

Jwkooi

  • #20
Vanmiddag de motor opengemaakt. Dat ging makkelijk. Er zit een centrifugaal schakelaar in.


Dat lijkt ook prima te functioneren. Even goed bewogen en een heel klein beetje olie met een naald aangebracht op de bewegende delen.

Machine weer in elkaar gezet. Eerst zonder V-snaar geprobeerd. Dat loopt meteen goed. Geen enkel probleem. De machine komt heel snel op toeren. Daarna de V-snaar er op. Machine loopt een stuk moeilijker (logisch want de lintzaag met wielen moeten worden aangedreven) en de machine komt niet op toeren. Waarschijnlijk wordt de centrifugaal schakelaar dus ook niet geactiveerd (te langzaam). V-snaar wat losser gezet, nog een keer alles nagelopen maar de motor trekt niet door het dode punt. Het is een zware metalen machine maar alles lijkt moet te draaien. Het heeft wel massa met loopt soepel.

De condensator heb ik nog niet vervangen. Maar ik twijfel of het daar aan ligt.

Hebben jullie nog ideeën?

JW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu