Graag jullie vakkundige mening - Remeha Calenta 40C ketel

Ullrichske

  • #1
Beste forumleden,

Eind 2013 werd een Remeha Calenta 40C ketel geïnstalleerd in onze woning. Na een nu toch wel ruime proefperiode zit ik nog met een aantal vragen. Het verbruik is gedaald ten opzichte van onze vorige atmosferische ketel, maar niet zo spectaculair als gedacht. De installatie verwarmt radiatoren en wordt aangestuurd met de Isense thermostaat en een buitenvoeler. Dat de werking en de beleving anders is dan die van onze atmosferische ketel is me intussen al duidelijk. Die warmtepieken zijn verdwenen, maar ik vind dat mijn installatie toch wel heel lang blijft hangen om de vooropgestelde temperatuur te bereiken. Die vooropgestelde temperatuur die ik bijvoorbeeld vraag op een bepaald tijdstip ’s morgens werd ook nog geen enkele keer bereikt op het gevraagde tijdstip. De installatie heeft minstens altijd 45 minuten langer nodig om de ruimte op temperatuur te krijgen doordat hij op het einde met een (zelfgekozen) heel lage aanvoertemperatuur stookt. Als de eindtemperatuur is bereikt en de thermostaat afslaat, dan zakt de temperatuur onmiddellijk een halve graad volgens de thermostaat. Overdag slaat de installatie een paar keer aan waarbij een heel lage aanvoertemperatuur wordt gevraagd die qua rendement niets te betekenen heeft en volgens mij enkel gasverbruik oplevert. Mijn regeling gebeurt nu met de strategie RTC en volgens mijn installateur ook met de buitenvoeler? Is dat zo, dat de buitenvoeler ook het systeem mee beïnvloedt wanneer de regeling RTC wordt gebruikt of is dat enkel wanneer men OTC inschakelt via de thermostaat? Wat gebeurt er als men de buitenvoeler uitschakelt en de installatie alleen laat werken via de opentherm thermostaat? Ik heb al veel gelezen en informatie gevraagd via de installateur maar ik blijf met een aantal vragen zitten en hoop dat ik via jullie forum eventueel wat antwoorden krijg.
Niettegenstaande mijn hoge wattage aan radiatoren(al of niet overbemeten?)vermoed ik dat mijn ketel ook wat over gedimensioneerd is met pendelen als gevolg: De cv heeft momenteel 737 branduren en 704 starts wat volgens mij niet een ideale situatie is? Is dat normaal stookgedrag of wijst dat op eventuele verkeerde afstellingen? Uitzonderlijk (ongeval) ben ik al een tijdje thuis waardoor de chauffage toch wat meer brandt dan normaal waardoor ik beter zicht heb en me eveneens meer kan ergeren. Het normale gebruik tijdens een werkweek is dat de chauffage een bepaalde temperatuur (19°) moet bereiken tegen 06.30 u en om 08 u terug naar de nachtverlaging schakelt. Om 16.00 u terug hetzelfde tot 17.30 waarna de woning verder wordt verwarmd via een houtkachel. Dit is volgens mij een heel gering gebruik van de verwarming met toch nog een redelijk gasverbruik als gevolg. De thermostaat hangt in een ruimte die voldoet aan de isolatienormen van 2007 en dus niet slecht en niet goed kan genoemd worden. De rest van de woning is redelijk tot matig geïsoleerd. Na een uitvoerige simulatie via de site van Bouw energie kom ik aan een Epb van K58 en een energiebehoefte van 65 KWh/m². Betreft een halfopen woning, in feite met de nadelen van een alleenstaande woning gezien er enkel is aangebouwd tegen een niet geïsoleerde garage van de buren. Al de andere buitenmuren zijn dus vrijstaand. De woning heeft een volume van rond de 500m³ en heeft een bewoonbare oppervlakte van 220 m². Momenteel is de volgende warmtebehoefte aan radiatoren voorzien bij een regime 75/65/20: 27368 W als volgt verdeeld:

Leefkeuken – vloer 20 cm isolatiemortel – 6 PUR spouw – 12 PUR dak – 46 m²-118m³- N gericht – glasopp. 22,43 m² (1.1) 8765W

Inloopdouche – in dezelfde ruimte gelegen – geen ramen – sierradiator - ? ong. 800W

Eetkamer – boven kelder – geen isolatie vloer (komt er nog) en muur (volle muur – mogelijks nog van buitenaf geïsoleerd) – glasopp. 1 m² (1.8) - 14 m² - 33,75 m³ 3112W

Woonkamer – volle vloer (geen isolatie, ook niet meer mogelijk) – muren nageïsoleerd met Thermoparels (5cm) – glasopp. 4 m² (1.1) – 20 m² - 53 m³ 4382W

Inkom en toilet – geen verwarming – spouw nagevuld – kleine ramen 1.1 – verwaarloosbaar – 6 m ² - 15 m² / - geen verwarming/niet voorzien.

Inpandige garage – naast leefkeuken: 39 m² - 105,57 m³ - gemeenschappelijke muur garage en leefkeuken geïsoleerd met 5 PUR – glasopp. 0,5 m²- geen verwarming/voorzien

Slaapkamer 1: 12 m² - 28m³ - deels voorzien van muurisolatie en deel zonder (volle muur) - N gericht – dak (gespoten PUR – 13) en plafond (PUR platen (6cm) geïsoleerd - glasopp. 1m² 2579 W

Slaapkamer 2: 20 m² - 53 m³ - nagevulde spouw – gelegen onder slaapkamer 3 - zolderkamer – glasopp. 5 m² 1.1 - 2766 W

Slaapkamer 3: 20 m² - 40 m³ - zolder kamer onder geïsoleerd zadeldak – 18 cm gespoten PUR – 2 veluxen – mee verwarmd met ondergelegen bureauruimte - Geen verwarming voorzien

Badkamer: 6 m² - 15 m³ - nagevulde spouw – gelegen onder verwarmde ruimte (kamer 3) – glasopp. 1,5 m² 1.1 - 2198W

Bureau: 14 m² - 34 m³ - dak (gespoten PUR – 13) en plafond (PUR platen (6cm) geïsoleerd - glasopp. 1m² - open trap naar slaapkamer 3 - 2766W

Totaal 27368W

Door de nieuwe ketel kom ik echter nooit aan het vooropgestelde regime (75/65/20) waardoor mijn wattage een stuk minder gaat zijn. Ik ervaar niet echt dat het koud is.

Ik vraag me nog het volgende af:

1.Wat is in mijn geval een juiste richtlijn om mijn warmtebehoefte uit te rekenen. Via de ene site heb ik tekort om dan via een andere site vast te stellen dat ik bijna het dubbele aan wattage heb dan nodig is? Liefst zou ik met een zo laag mogelijk regime werken natuurlijk waardoor mijn ketel optimaal werkt?
2.Werkt de ketel via RTC en buitenvoeler als een WAR?
3.Is dit de ideale regeling voor ons stookgedrag? Zou een regeling zonder WAR niet beter(zuiniger) zijn?
4.Kan en mag het vermogen van de ketel eventueel teruggeschroefd worden als blijkt dat mijn radiatoren overgedimensioneerd zijn?
5.Zijn die korte sessie aan een heel lage (nutteloze) aanvoertemp. zinvol of wijst dit er op dat de ruimte waar de thermostaat hangt toch meer dan voldoende geïsoleerd is en toch kan opgewarmd worden met dergelijk laag regime?
6.Wat is jullie mening over de voorziene radiatoren, overgedimensioneerd, exact of te weinig?
7. Wat is jullie mening over het aantal start/stops?

Sorry voor deze toch wel hele boterham. Maar ik wou de forumleden een zo goed mogelijk zicht geven op de situatie en hopelijk vind ik de antwoorden die ik zoek.

Mvg,
 

Ullrichske

  • #2
Nog altijd aan het experimenteren en het volgende vastgesteld. Deze morgen toen de ketel via de strategie (RT en buitenvoeler) werkte, warmde de laatste 0,5 graad terug traag op. Ik zag dat de aanvoertemperatuur 31 graden betrof en de retour 26. De stooklijn van de ketel staat op 90 / - 15 en 20/20. Wanneer ik de thermostaat op volledige WAR plaats dan stijgt de aanvoertemperatuur plots tien graden (wat beter is en voldoende is ) alhoewel de stooklijn van de thermostaat en de ketel gelijk staan? Gisterenavond eens een avond WAR gestookt op 21 ° ipv de houtkachel en de kubieks vlogen er door *nea*. Hoe komt het dat dezelfde instellingen twee verschillende zaken doen?

mvg,
 

Bernhard

  • #3
Het vermogen van de radiatoren zal te klein zijn. Dat is het gevolg van de lange perioden met verlaging van de ruimtetemperatuur. De toeslag die in de warmteverlies berekening zit is ca 7%. Hierbij wordt uitgegaan van een bedrijfsonderbreking van 8 uren. Bij langere onderbreken kan de toeslag oplopen tot 35%. De installatie zal te kleine radiatoren compenseren met een hogere watertemperatuur. De WAR regeling zal die benodigde hogere watertemperatuur begrenzen.
Indien de flow over de radiatoren niet juist is ingesteld zal de watertemperatuur te laag zijn. De sensoren in de ketel meten de retour- en de aanvoertemperatuur van de ketel. Indien de retourtemperatuur te hoog is zal de ketel niet optoeren. Die te hoge retourtemperatuur is een indicatie dat het vermogen van de ketel op dat moment voldoende is. Als de flow over de radiatoren
juist wordt ingesteld zal de retourtemperatuur dalen en dan gaat de ketel optoeren. Ik denk dat met de lange perioden met verlaging de WAR moet worden afgekoppeld. mvgr bernhard
 

Ullrichske

  • #4
Bernhard,

De plaats waar de thermostaat hangt is normaal de best geïsoleerde ruimte waar voor bijna aan 9000 W is voorzien, verdeeld over drie radiatoren. Het is vreemd dat wanneer ik vandaag volledig op WAR schakelde hij de aanvoertemperatuur 10° opdreef in vergelijking met de de RTC regeling. Ik kan misschien ook eens proberen om mijn cv pomp een stand te verlagen, wat ook een gunstiger invloed kan hebben op de DeltaT? Hoe kan het vermogen van de radiatoren dan correct bepaald worden?

mvg,
 

Bernhard

  • #5
De radiatoren zijn mogelijk vlgs berekening groot genoeg.
De radiatoren verwarmen de kamer.
Onvoldoende capaciteit kan komen door:
- te weinig water over de radiatoren
- water met een te lage temperatuur
- in de opwarmperiode moet de watertemperatuur flink hoger zijn
- ketel gaat pendelen door te grote flow op de andere radiatoren. mvgr bernhard
 

Ullrichske

  • #6
Beste Bernhard,

Bedankt voor uw reacties. Wat bedoel je juist met te grote flow over de andere radiatoren? Betreft dit een inregel (voetventielen) probleem?

mvg,
 

Bernhard

  • #7
De radiatoren in de kamer kunnen te weinig water krijgen en de andere te veel. Dan is de retourtemperatuur van de andere radiatoren te hoog. Het retourwater komt dan bij de ketel met die hoge temperatuur. De regeling van de ketel krijgt een indicatie dat de ketel op een lage capaciteit kan branden.
Deze klachten komen voor indien de radiatorventielen niet zijn afgesteld/ingeregeld op de hoeveelheid water per uur voor die radiator. Ik ga uit van jouw uitleg over de installatie. mvgr bernhard.
 

Grashopper

  • #8
Wanneer de ketel via RTC werkt doet hij niets met de buitentemperatuur. De gewenste watertemperatuur wordt dan ook door de iSense bepaald en naar de ketel gestuurd. De ketel gaat vervolgens hier naar toe stoken. De iSense zal altijd proberen met een zo laag mogelijke watertemperatuur te werken.
Bij OTC stookt de ketel volgens de stooklijn. Dat je gewenste temperatuur dan ineens omhoog gaat is logisch. Hij pakt dan namelijk de temperatuur behorende bij de stooklijn en gemeten buitentemperatuur.
De Calenta zelf kijkt naar een aantal parameters voor de regeling. Het toestel heeft een modulerende pomp en zal proberen een dT (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) te behouden van 20 graden. Dus als de dT kleiner is een lagere pompstand en bij een grotere dT een hogere pompstand. Voorwaarde voor een goede werking is dat de radiatoren goed zijn ingeregeld. Wanneer er een radiator dichtbij de ketel hangt met weinig weerstand dan stroomt het water daar doorheen en komt het relatief warm terug. De ketel gaat daarop reageren door de pomp langzamer te laten draaien. Je komt dan in een situatie waarbij de pomp steeds op de laagste stand staat en er dus weinig water bij de rest van de installatie komt. De ketel kan dus de warmte niet goed kwijt en gaat pendelen.
 

Ullrichske

  • #9
Ik heb de indruk, daarom ook de keuze van het forum, dat jullie veel meer kennis hebben inzake het inregelen dan bij ons. Geen slecht woord van de installateur maar de ketel hangen en wegwezen hoort een normale aanpak. Als er dan nog eens wordt ingeregeld is het meestal op het gevoel en zonder meten. Dat gebeurde toch laatst bij mij. Ik heb inderdaad een lichte sierradiator staan vlakbij (anderhalve meter) de ketel. Die heb ik al serieus dichtgeknepen, alsook de andere dichts bijzijnde radiators. Wat me is opgevallen is dat het alle t33 radiators zijn die achter komen en kouder blijven onderaan, wat op zich niet abnormaal is denk ik. In mijn woning hangen, buiten die ene sierradiator, alleen maar T22 en T33 radiators. Ik heb nu een IR thermometer gekocht en probeer nu eerst eens op de radiators zelf te meten(boven -en onderkant). De aanvoer en retour meet moeilijk met mijn toestel, maar ik heb al gelezen dat je zwarte tape ronde de leidingen moet kleven voor een correct resultaat? Mijn installateur had op het gevoel twee radiators geknepen en had de pomp op stand 8 geplaatst? Volgens mij is dat een gemakkelijkheidsoplossing wat zeker het rendement en verbruik niet ten goede komt? Ik moet zeggen met het inregelen is het toch al iets verbeterd en krijg ik een iets gelijkmatiger temperatuur in de verschillende ruimtes (gescheiden door een deuropening, zonder deur in).

Wat de RTC stand betreft is mijn installateur er heilig van overtuigd dat deze wel op basis van de buitenvoeler werkt en dit via een stooklijn die ingesteld wordt via de ketel. Ik moet zeggen ik heb die stooklijn reeds aangepast en gelijkgesteld met die van de Isense, zonder resultaat waardoor ik eerder de mening van Grashopper deel.

Ik heb vandaag reeds twee testen gedaan, waarvan één uitvoerige via bouw energie en beide testen kwamen tot een energiebehoefte van rond de 15 KW terwijl ik bijna het dubbele heb hangen. Dit wel via een regime van 75/60/20 dat nog niet is behaald met mijn installatie. Wanneer ik dan kijk naar een regime 65/50/20 wat al meer aanleunt bij het stookgedrag van mijn ketel moet ik met een coëfficiënt werken van 1,47 waardoor ik aan 18 KW kom en ik nog ruimschoots boven de uitgerekende wattage kom? Op de vraag rond de RTC strategie heb ik via REMEHA nog geen antwoord gekregen. Misschien staar ik me blind op die minuscule gasverbruiken ( 3 m³/dag bij -1°- heel de dag 21°) die ik op allerlei forums lees en is mijn gasverbruik van 12 m² dan toch wel aan de normale kant? Wat zegt het aantal starts ten opzichte van het aantal branduren jullie?
 

Grashopper

  • #10
Qua RTC heeft uw installateur geen gelijk. Bij RTC wordt er alleen naar de ruimtetemperatuur gekeken. De buitenvoeler kun je dan alleen gebruiken om bijvoorbeeld de buitentemperatuur te tonen op de iSense. Maar wordt dus niet gebruikt voor de regeling. Je hebt wel OTC+RT correctie. Dan is de buitentemperatuur/stooklijn de basis en corrigeert de iSense de stooklijn adh van de gemeten ruimtetemperatuur. Meest zuinige is de RT regeling.

Pompstand vastzetten wordt inderdaad veel gedaan. Makkelijke oplossing, het water wordt overal doorheen geperst. Echter jammer van het rendement, daarnaast neemt de pomp ook meer stroom.
Aantal starts vs branduren lijkt me niet abnormaal. Heb zelf een Calenta 25s met 120 liter boiler. Zit nu in twee jaar tijd op een dikke 5400 starts en een 4000 branduren.
 

Ullrichske

  • #11
Hoe kan ik dan de aanvoertemperatuur omhoog krijgen als ik met de RTC strategie werk?
 

Bernhard

  • #12
Ik heb tig jaar ervaring met CV-installaties. Ik heb nog nooit een ketel ingesteld op een watertemperatuur. Ik heb dit ook niet gezien bij collega's.
De watertemperatuur wordt bepaald door:
- de externe omstandigheden, lage of hoge buitentemperatuur
- interne belasting, lampen, elektrische apparaten,aantal personen
- de grote van de radiatoren
- of bij hele grote radiatoren lees vloerverwarming.
De water temperatuur kan niet en hoeft niet te worden afgesteld.
Bij een WAR wordt de temperatuur gestuurd, dit is dus geen regeling, naar een te verwachten temperatuur. Die gestuurde watertemperatuur is dus nooit juist. mvgr bernhard
 

Ullrichske

  • #13
Bernhard,

U bent dus geen voorstander van WAR regeling? Maar zoals de regeling nu gebeurt, is alles afhankelijk van de Isense die toch ook de temperatuur stuurt? Of je nu WAR of de Isense neemt, uw aanvoertemperatuur wordt toch altijd gestuurd of geregeld door externe factoren waarvan de buitentemperatuur toch een belangrijke is?
 

Bernhard

  • #14
Toepassing van een WAR is afhankelijk van het installatie concept.
Bij grote installatie wordt het installatie concept:
- WAR
- per gebruiker/ruimte een naregeling met eigen thermostaat en bv thermische zoneventielen.
Een Isense of andere thermostaat regelt geen watertemperatuur maar de ruimte temperatuur. De thermostaat stuurt een signaal naar de ketel dat hij moet gaan branden. De opentherm thermostaten sturen een signaal dat afhankelijk is van de snelheid van de stijging van de temperatuur in de kamer.
Als de stijging te langzaam gaat zal de thermostaat een opdracht geven voor de ketel om op een hoger vermogen te gaan branden. De opentherm berekend ook of de stijging van de temperatuur goed gaat. Dan gaat de software uitrekenen of de gewenste temperatuur op tijd wordt gehaald. Het signaal naar de ketel kan dan worden aangepast.
De ketel heeft een eigen regeling die controleert de temperatuur van de aanvoer en retour. De ketel regeling ziet bv een afwijking/te hoge retourtemperatuur of hoge aanvoertemp. dan is in de software een beveiliging ingebouwd: ik ga niet hoger branden. Misschien heb je hier iets aan. mvgr bernhard
 

Ullrichske

  • #15
Ok dat is me duidelijk en bedankt voor de uitleg.
 

Grashopper

  • #16
De Calenta wordt door de iSense voorzien van een watertemperatuur setpunt. Dit setpunt wordt bij RTC regelen bepaald door de werkelijke temperatuur van de ruimte, de gewenste temperatuur, opwarmsnelheid etc. Bij WA regelen bepaald de buitentemperatuur icm de stooklijn de gevraagde watertemperatuur.
De iSense stuurt nooit een gewenst vermogen naar de ketel maar een gewenste watertemperatuur. Het toestel gaat naar die watertemperatuur toe "werken" en bepaalt dus zelf het vermogen. Moet hij een flink hogere watertemperatuur halen dan de actuele waarde, dan zal hij meer gas geven. Daarnaast zitten er in de ketel zelf nog diverse beveiligingen die controleren of de stijging niet te snel gaat etc.
 

Bernhard

  • #17
Dat is mooi dat een setpoint bepaald wordt. Mijn uitleg is dat een handmatige instelling op de ketel, bv een lage temperatuur instellen, niet nodig is en niet juist is. Het temperatuur regime bepaal je bij het ontwerp van een installatie. Een lagere keteltemperatuur kan je later aanpassen door grotere radiatoren, vloerverwarming of meer isolatie. mvgr bernhard
 

Grashopper

  • #18
Bernhard, dat klopt inderdaad. Je woning, eigenlijk je installatie bepaald inderdaad welke temperatuur de regelaar van de ketel gaat vragen.
 

Viru

  • #19
De ketel werkt waarschijnlijk met een begrensde temperatuurregeling(delta-t beveiliging).

dit kun je controleren, door in het informatiemenu
substatus su uit te lezen.
bij een correcte werking, zal deze op 30 staan.
code 31(langdurig)wijst op een begrenzing.
dus een lage watertemperatuur.

gr. viru
 

Grashopper

  • #20
Dan had zijn dT in de buurt van de 20 graden moeten zitten. Is nu veel lager. Kan wel zijn dat hij op stijgsnelheid terug gaat regelen maar dat acht ik niet echt waarschijnlijk gezien ook het vermogen aan radiatoren wat erachter hangt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu