Condens achter dampremmende folie

Tpeene

  • #1
Ik heb last van vocht in mijn isolatielaag waardoor de houten constructie wordt aangetast. De muur is als volgt opgebouwd van buiten naar binnen:

Stenen buitenmuur, 2 stenen dik, geen spouw o.i.d.
Houten raggels op de muur geslagen.
Tussen de raggels een isolatielaag van steenwol.
Afgedekt met dampremmende folie.
Dan een laag underlayment van 9mm over de folie heen.

Later komt hier nog een laag gips en tegels overheen, maar dan moet eerst het vochtprobleem opgelost zijn. Er ontstaat namelijk condens tussen de folie en de steenwol in. Er onstaan allemaal kleine druppels vocht op de folie.

Voorheen zaten er raggels met piepschuim isolatie op deze muur en toen was er niets aan de hand. Nu heb ik steenwol met dampremmende folie aangebracht en nu onstaat er vocht. De folie is geschikt om aan de warme zijde aan te brengen en is dampremmend. Het is na twee weken al heel erg vochtig, dus dat gaat niet helemaal goed.

Wat doe ik fout?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Door metselwerk kan veel vocht komen. Als de muur niet gestuct is, is het verstandig een geventileerde spouw te maken.
 

Tpeene

  • #3
Ik heb alleen de ruimte vrij waar nu het regelwerk zit, dus een cm of 6. Toen de muur geïsoleerd was met piepschuim zonder folie zat er totaal geen vocht en ik dacht ook dat vocht bijna nooit van buiten naar binnen gast maar eerder andersom. Het is pas veranderd toen ik er steenwol en folie heb geplastst. Ik kreeg van een kennis de tip om het folie en steenwol achterwege te laten en het gewoon met alleen regelwerk, underlayment , gips en tegels te doe n zodat het niet gaat condenseren. Alleen ben ikzelf bang dat er dan juist vocht de muur in kan trekken.
 

Tpeene

  • #4
Dit zijn trouwens de foto's die erbij horen.


Linksonder een inbouwmodule, hierop komt de badkraan. Er omheen heb ik het niet dichtgetaped, maar juist op die plaats zit geen vocht.


Condens achter de folie, op alle plaatsen.


Dit is hoe de muur is opgebouwd. Steenwol zit tegenaan de muur, maar er zit geen vocht aan de kant waar het tegen de muur zit, alleen aan de kant van de folie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Een beetje vreemd. Condens aan de binnenzijde van de damprem. Het betekend, dacht ik, dat de zolder kouder is dan de temperatuur in de constuctie, het houtwerk, isolatie enz.. Wol heeft meer massa dan EPS dus dat materiaal blijft wat langer zijn warmte vasthouden.

Waarom bij EPS niet. Dit materiaal is veel dampdichter en minder poreus. Hierdoor zal er minder vocht in de constructie verzamelen.
Zie ik de afwerking van iets groens in je damprem is dat niet volgens de voorschriften van de geleerden uitgevoerd. Is de temperatuur buiten laag zou daar warme lucht in je constructie kunnen trekken. Hoeveel daarvan neemt weer de weg terug? Blijft er vocht achter in de constructie stijgt daar de relatieve luchtvochtigheid en zal condens snel zichtbaar worden.
 

Tpeene

  • #6
Op de plaats waar dat groene ding zit is het droog. De lucht kan er daar wel in trekken, maar het vocht zit ook achter folie waar wel alles dicht is. Het deel rechtsboven op de eerste foto bijvoorbeeld.

De c.v. heeft al een tijd op 15 graden gestaan omdat het huis niet bewoond is. Het kan dus wel zijn dat het binnen kouder is geweest dan buiten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Bij een steens muur zoals bij u eerst rachels, liefst hardhout, op de muur, dampopen folie erop en dan de isolatie aanbrengen, daarna dampdichte folie aanbrengen, hierop de afwerking.
Er dient een luchtspouw te zijn tussen de folie en de muur, dat is te bereiken door onderaan en bovenaan de muur wat stootvoegen uit te boren, daardoor ontstaat de noodzakelijke ventilatie tussen muur en folie.
Boor eerst de stootvoegen voor het aanbrengen van de dampdichte folie om te voorkomen dat u door de folie boort.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik kan jouw constructie simuleren. 200 mm gevelsteen, 100 mm glaswol, een laag OSB3 of een standaard OSB van 9mm. OSB3 is met een speciale lijm samengesteld en daardoor dampdichter. Dampdichter warme kant wordt de situatie iets gunstiger.
Met beide platen, zonder damprem, lukt het om een bijna veilige constructie te krijgen. Het is buiten 5gr en 80% vocht. Binnen is het 20 gr met 50% vocht.
Bij -5 is een damprem noodzakelijk.

Ik kan ook vocht op de binnenzijde van de damprem veroorzaken. Dan moet ik voor de zolder een temperatuur van 7 graden en 50% vocht invoeren en buiten is het 15 gr met 80% vocht.

Ik vermoed dat er teveel warme lucht voorbij de damprem kan komen. Zijn de randen, dus bij de vloer en de muren goed afgewerkt.
Waar dat ding zit is het droog dat komt omdat daar de relatieve luchtvochtigheid ietsjes lager is.
Als voorbeeld, hoe kritisch is condens. Kijk naar de spiegel in de badkamer. Onderzijde beslagen bovenzijde schoon geen condens. Wat zou het verschil in temperatuur en luchtvochtigheid kunnen zijn.
 

Tpeene

  • #9
Op een aantal plaatsen zou er warme lucht bij kunnen komen, maar het zit ook op plaatsen waar de raggels het deel afscheiden van de lucht. Ik zal nog eens alles goed nalopen.

Bedankt voor die simulatie, dat maakt het wat duidelijker voor me. Is dat iets dat ik zelf ook kan doen? Ik heb een zeer beperkte werkruimte waar deze muur is, dus is moet het doen met 5cm isolatie en 9mm underlayment. Kan ook ozb zijn, maar de underlayment heb ik al liggen op maat. er komt nog gips en tegels overheen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Volgens de tekening van de leverancier zit je folie verkeerd om. Vraag me af in hoeverre hun tekening klopt en of het uberhaupt uitmaakt.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
De afzonderlijke ruimtes kun je nooit dampdicht van elkaar gescheiden houden. Tenzij je speciale maatregelen zou nemen. Lucht beweegt altijd naar koude kanten. Ook je latten laten lucht door en achter de latten, door de muur, gaat het.

Ik heb geen gegevens van underlayment. Maar je gebruikt ook een dampremmer en dan is het volgens de software altijd goed. Geen dauwpunt bij 20 gr. binnen en -5 buiten. De software kan niet simuleren of de materialen goed zijn aangebracht.
Wat is de temperatuur bij jouw op zolder kan je die meten. Is het verschijnsel nog steeds aanwezig.
Je woont wel in Nederland.
 

Tpeene

  • #12
Voor zover ik weet heeft de folie geen specifieke richting waarop het verwerkt moet worden. Ik heb het daarom maar met de tekst naar voren gedaan. Volgens mij doen hun dat op de website alleen maar zo omdat dan hun merknaam meer opvalt.

De temperatuur is nu 17 graden binnen. De afgelopen weken heeft de cv op 15 graden gestaan. Ik weet niet hoe warm het toen binnen is geweest omdat ik toen niet thuis was.

Mijn buurman zegt dat hij ook een keer dampremmende folie heeft gebruikt voor het dak en dat bij hem toen óók de druppels eraan hingen na een paar weken. Hij zegt dat hij het heeft weggetrokken omdat het niet geschikt is voor oude huizen (1907 gebouwd). Volgens je info zou het ook redelijk moeten kunnen zonder folie?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Het even anders doen. Op je zolder is het 17gr. Bij deze temperatuur met 50% vocht, krijg je het dauwpunt op 6,5 gr.
Gladde vlakken, niet poreus, zullen bij deze temperatuur beslaan. We nemen aan dat de damprem ook 17 graden is.
Bij welke luchtvochtigheid zou je aan de binnenkant van de damprem condens te zien kunnen krijgen, hoe hoog moet de luchtvochtigheid in de ruimte tussen damprem en de muur zijn.
Is de relatieve luchtvochtigheid daar 85% dan ligt het dauwpunt op 14,5 gr. Dus op het moment dat de temperatuur op zolder en die van de damprem daalt naar 14.5 gr zal het aan de binnenkant beslaan en kan je druppels krijgen.
Bij 95% vocht licht het dauwpunt op 16,7 gr.
Hoe lang het duurt voordat de druppels verdwenen zijn geen idee. Heeft te maken met, hoe snel, kan zal de relatieve luchtvochtigheid dalen/drogen tussen muur en damprem.
 

Bernhard

  • #14
De folie is goed aangebracht. Dit is een dampremmende folie.
Mijn verklaring voor het condenseren is dat er vocht in de isolatie zit. Bij een lage binnentemperatuur zal het vocht op de folie condenseren. Remedie binnentemp. verhogen en de folie tijdelijk open maken. Het vocht in de isolatie kan dan verdampen. mvgr bernhard
 

Tpeene

  • #15
De luchtvochtigheid is 76% volgens de thermometer en de afgelopen weken is het niet onder de 15 graden geweest in huis. Als ik het goed lees had er dan dus eigenlijk geen condensvorming moeten zijn? Ik heb nog even een vochtmeter in de stenen muur geprikt en die geeft 37% aan. Echt betrouwbaar is het niet, want hij gaat maar tot 38%. Als ik hem in de steenwol prik blijft hij op 2% staan en de raggels zijn 9%. Het is een goedkoop eBay ding dus zal niet helemaal kloppen maar de isolatie schijnt wel redelijk droog te zijn.

Ik heb gisteren de folie open gelegd zodat het kan drogen inderdaad maar dat is tijdelijk. Het wandje zit er nu een jaar of twee en was helemaal weggerot door het vocht achter de folie. Ik dacht dat het door een lekkage kwam, maar nu ik alles opnieuw heb gedaan zat er na twee weken weer al vocht achter het dampscherm. Ik zoek een definitieve oplossing waardoor ik het wandje kan dichten en kan tegelen. Er komt een badkamer, dus qua luchtvochtigheid wordt het alleen maar erger.

Ik heb net een handje ernaast een klein stuk opengemaakt en daar zat geen folie maar dat was wel allemaal droog. Daarachter zit echter geen buitenlucht maar het huis van de buren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Het is onzin dat het bij oude huizen niet zou werken of nodig is. Folie is inderdaad niet altijd nodig, alleen als er kans is op condensvorming op/in hout of isolatie die er niet tegen kan. Als het voldoende ventileert, is condens echter ook weer niet erg. En ook bij een dampopen constructie is folie ook niet nodig.

Ik denk dat in dit geval het metselwerk zonder spouw de boosdoener is, zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf. Oplossing is een geventileerde spouw maken of aan de andere kant ook een folie. Anders moet je de druppels accepteren (en ook het risico op houtrot van de rachels en de mindere werking van de isolatie).
 

Bernhard

  • #17
Dat is wel merkwaardig. Waterdamp is een gas. De waterdamp heeft een dampspanning die is afhankelijk van de temp en het vochtgehalte. De waterdamp met een hoge dampspanning verplaatst zich naar een omgeving met een lage dampspanning. Het vocht gaat dan condenseren bij een lage temperatuur. Dat is theorie.
In het Mollierdiagram geeft aan dat de binnenlucht met 15grd en 57% vochtigheid ca 6,5gr water per kg lucht bevat.
Als de temp achter de folie ca 10 tot 12 grd is dan zal er condens optreden. Het vocht gehalte van 57% is wel erg hoog. Dat kan misschien met ventileren worden verlaagd. Misschien heb ik je nog een handvat aangereikt om je probleem op te lossen. mvgr bernhard
 

Tpeene

  • #18
Weet je welk folie ik dan tegen de wand zou moeten doen? Is dat ook dampdicht? Ik zou nog wel wat stootvoegen open kunnen maken maar dan moet het steenwol er ook uit omdat dat anders tegen die openingen drukt. Dan heb ik geen isolatie tussen mn badkamer en buitenmuur en ik weet niet of dat wel een goede oplossing is.

Tegels ademen volgens mij ook gewoon, wellicht dat dan de beste oplossing is om de folie weg te laten zodat de hele constructie nergens een campagneslogan heeft.
 

Bernhard

  • #19
Je zal echt moeten uitzoeken waarom die condens ontstaat. Anders maak je iets en verplaatst het probleem zich. En dan begin je weer van voren af. mvgr bernhard
 

Tpeene

  • #20
Ja dat ben ik helemaal met je eens alleen is de oorzaak van condens voor mij niet te vinden. Een lekkage zie je de oorzaak van, bij condens zie je die niet en dus geen idee wat te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu