Koperen leiding door knelkoppeling aan stalen leiding?

Hamertje Tik

  • #1
Laatst wasmhier de onderhoudsmonteur van de combiketel. Ik vertelde dat is samen met mijn vader het drukvat had verplaatst, eerst zat dat op een onmogelijke plaats, maar nu een een veel beter bereikbare plaats. Ik vertelde dat we de stalen leiding hedden verlengd met een koperen, waarop hij zei dat dat op den duur ging rotten. Dat vrrbaasd mij, want dan zouden de koperen knelkoppelingen ringetjes ook wegrotten op den duur.
Klopt het wat deze man zegt?
 

Houtstooktechnicus

  • #2
Wij groeten u met deze leuke vraag!

Het is in elk geval een beetje 'klepel en de klok' verhaal van die monteur. Nu is het ook wel een specifiek item binnen de metallurgie, maar ik doe mijn best. :)

Nu heb je het over de knelringetjes van koper, maar dat is al een misverstand. Je bedoelt messing, dat is een legering van koper en zink. In het spraakgebruik noemt men messing ook wel 'geelkoper', waarbij men dan het echte koper 'roodkoper' noemt.


Het ringetje is overigens het deel dat het minste oppervlak heeft wat in contact komt met water, wat dacht je van de rest van die fitting? Die is ook van messing.

Abuis van die monteur is ook dat het nieuwe stuk leiding uit koper echt niet gaat rotten, in tegendeel.

Metalen worden naar hun aard ingedeeld in edel, halfedel en onedel. Simpel gezegd betekend dat hoe 'roestbestendig' ze zijn. Goud en platina zijn bijvoorbeeld edel, ze 'roesten' helemaal niet. Koper en lood zijn halfedel. Zit daar eenmaal een 'roestlaagje' op, dan beschermt dat laagje tegen verder roesten. Onedele metalen zijn bijvoorbeeld ijzer (wat we eigenlijk staal moeten noemen) natrium en magnesium. Dat kan zo snel 'roesten' dat er zelfs vuur- en lichtverschijnselen optreden.

Zo zien we dus dat het ene metaal 'sterker' is dan het andere. En dat effect wordt in water nog eens versterkt. Je krijgt dan eigenlijk een soort accu-werking met hele kleine stroompjes waarbij het sterkere metaal het zwakkere 'opvreet'. En hoe meer er aan vrij zuurstof bij kan komen, hoe sneller dat gaat.

Nu in je Cv. Tussen die koper en stalen buis is er in aanvang ook wel zo'n stroompje, zeker als er met vers zuurstofrijk water wordt bijgevuld. Dat heeft dus geen effect op de koperpijp want die is het sterkst. Wel op het staal, daar wordt een beetje van 'opgelost'.

En daar ontstaat uit het ijzer en de zuurstof een nieuw stofje, magnetiet. Dat spul zie je als de zwarte bagger wanneer je een Cv aftapt. Je krijgt dus wat minder ijzer, maar ook minder zuurstof!

Zeker als de installatie een paar keer flink heet is geweest, dan is de meeste zuurstof weg. Een deel als gas door de ontluchter, en het andere deel wat zich chemisch heeft gebonden aan het ijzer.

En daarmee is het belangrijkste deel van de 'accu-werking' verdwenen!

Afhankelijk van de zuurgraad van het water blijft er nog wel een reststroompje over, maar dat is te klein om echt schade aan te kunnen richten. Er is immers veel meer oppervlakte aan ijzer dan aan koper.

Dat proces gaat zo traag, dat er normaal zelfs na 30 jaar of langer niets van te merken is.

Er is dus onder normale omstandigheden geen enkel beletsel om een koperen buis of een messing/RVS kraan in een Cv-installatie toe te passen.

Ik hoop dat deze simpele uitleg van ingewikkelde materie het nu voor jouw geval voldoende duidelijk heeft gemaakt.
 
  • Like
Waarderingen: Gebruikersnaam1001
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu