Na plaatsen nieuwe ketel vloerverwarming niet warm

RolfK

  • #1
Goedendag,

Ik heb een vraag,

Ik heb sinds een jaar een nieuwe ketel type Remeha Calenta Combi Comfort systeem 28 HR Combiketel inclusief iSense klokthermostaat 5,6 - 25,5 kW CW4

Mijn oude ketel was een Radson HR.

Mijn vloerverwarming heeft altijd als hoofdverwarming gewerkt, op de radiatoren in de kamer zitten thermostaatkranen, echter na het plaatsen van de nieuwe ketel word de vloerverwarming niet meer warm zelfs niet lauw.

De aanvoer is heet de pomp van de vloerverwarming is warm echter de retour niet, het zijn twee groepen zodra ik een groep dichtdraai word de retour wel warm idem bij de anderen groep.

Men heeft mij eerst gezegd dat dit had te maken met het zichzelf inregelen van de ketel echter betwijfel ik dit.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is omschreven en dat iemand mij een tip kan geven.

Foto 1 aanvoer en retour
Foto 3 aanvoer en retour boven op unit

PS: de bruine plekken was van een oude lekkage is verholpen was nog bij de oude ketel.

Alvast bedankt.

Rolf

 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Ik denk dat de pomp van de vvw niet loopt
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hoe is de ketel geinstalleerd en is er hierbij rekening gehouden met vloerverwarming?
Moderne ketels hebben vaak een modulerende pomp, die past de pomp kracht aan op de warmtevraag op basis van radiatoren.
Met vloerverwarming gaat dit niet goed, en moet er iets aan de ketel worden ingesteld zodat de pomp een vast toerental loopt voor CV.
 

RolfK

  • #4
@obelix2 de pomp draait er komt water uit en als ik een schroevendraaier erin steek voel je dat het schoepenwiel draait.

@vDijk

1. dit durf ik niet met zekerheid te zeggen heb hem niet zelf geplaats ( ik vraag dit na )

de andere tips kijk ik na.

Zodra ik iets weet meld ik me weer.

Beide alvast bedankt met de reactie
 

Bernhard

  • #5
De oorzaak kan zijn:
a op de aanvoer- en retourleiding van de ketel naar de verdeler zitten geen ontluchtingen
b te weinig liters/h van de ketel naar verdeler
c te lage aanvoertemp. van de ketel naar verdeler.
d voor het opwarmen van een vloer is veel warmte nodig.
Oplossing:
b waterzijdig inregelen van de installatie, elke afnemer ( de radiatoren en de vloerset ) instellen op de aantal liters/h.
c keteltemp hoger instellen bv >60grd
d even wachten, uurtje of tig
mvgr bernhard
 

RolfK

  • #6
Hallo Bernard,

Bedankt voor de tips.
Ik ga deze met de tips van A van Dijk morgen proberen.

Ik laat wel weten hoe het is gegaan.

Nogmaals bedankt.

Gr.
Rolf
 

RolfK

  • #7
Zaterdag bij vloerverwarming vul en aftap punt gemaakt
daarna leidingen gevuld, + retour buis ontlucht van verdeler naar hoofdleiding.

Na een aantal uren alleen de vloerverwarming gebruikt te hebben meende ik toch verschil te voelen.

Waarschijnlijk toch lucht geweest nu afwachten hoe het is als het kouder word.

Iedereen bedankt voor de tips.

Gr.
Rolf
 

Houtstooktechnicus

  • #8
Hallo Rolf. Zou je ons willen verklappen in welke richting je VV-pomp het water perst?

Hier kom je achter door even op het waaierhuis te kijken, dat is de achterste helft van de pomp waar de koppelingen aan vastzitten. Daar zie je aan de zijkant in het gietstaal een afbeelding van een pijl.

Het kan namelijk zijn dat er ook iets aan de aansluiting van je vloerverwarming veranderd had moeten worden sinds je recent een nieuwe ketel gekocht hebt.

Vaak gaan onwetende dan aan de ketelpomp instellingen veranderen om de ketel in zijn gedrag maar zoveel mogelijk op die oude te laten, maar die blijft dan onnodig elektriciteit verbruiken. Terwijl dit niet nodig is.
 

RolfK

  • #9
Goedendag,

Als je op de foto van de VV pomp kijkt staat aan de linkerzijde een pijl die naar onderwijst.

PS: aan de instellingen van de ketel is niets gewijzigd deze staat nog steeds af fabriek ingesteld.

De vloerverwarming heeft van +/- 13.00 uur tot 17.00 uur constant gedraaid de hoofd aanvoer heet, de hoofd retour net van het koud af, de verwarmings buis in de vloer aanvoer voelde lauw aan en de retour koud ( als ik het zo mag noemen ) de laag boven de pvc buis is ca.8cm dik.

Bij het voelen aan de vloer onder de raam ( hier ligt geen buis ) was de vloer koud, en verder de kamer voelde deze wel warm.

Ik heb alleen het idee dat bij de oude ketel het proces van opwarmen veel sneller ging.
 

Houtstooktechnicus

  • #10
Oké, duidelijk. En dat is dan zonder de thermosstatische knop, dus zoals we het op de foto zien? Alle pinnetjes van de kranen kun je indrukken en veren dan ook weer naar buiten?

En op welke stand stond je VV-pomp?

Je zou als extra eens wat radiatoren, zo dicht mogelijk bij de ketel, dicht kunnen draaien en de kamer-thermostaat op vragend houden. Pomp van je VV op III.

Probeer dat eens, en rapporteer hier even terug. Hou er wel rekening mee, zoals al eerder vermeld is dat je voor de temperatuursverandering van de vloer zelf eerder in dagen moet denken dan in uren.

Maar met de opgegeven manier zal na een uur of wat de retour uit de vloer toch warmer moeten zijn.
 

RolfK

  • #11
Hallo,

Boven op de aanvoer zat en zit nu ook weer een thermostaatknop, ik wist niet zeker of deze goed was zit nu een nieuwe Honywell op.

De pomp staat op twee daar heeft hij bij de oude ketel ook op gestaan. ( oude ketel was niet modulerend, de radiatoren boven ( ketel hangt op zolder )staan altijd dicht alleen op douche thermostaatknop op 3.

Hoop eigenlijk dat het gauw iets kouder word om te kunnen testen.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Gr.
Rolf
 

Houtstooktechnicus

  • #12
Hallo Rolf, als je pas gaat testen als het kouder wordt, dan ben je te laat...

Het is nu ideaal om alle radiatoren dicht te zetten en te kijken of de vloerverwarming het dan wel weer doet als voorheen.

Is dat zo, dan heb je nog tijd om maatregelen te nemen en sta je gesteld als je de warmte echt nodig hebt!

Doe gewoon die test eens zoals ik je geadviseerd heb, er kan niets stuk gaan...
 

RolfK

  • #13
@Houtstooktechnicus,

Pomp op stand 3 gezet en de thermostaat omhoog gedraaid zodat ketel begon te stoken.

In de woonkamer alle radiators dicht gezet alleen op de gang en douche open laten staan, als ik alles dicht zet wordt het retour water te heet zodat de ketel uitslaat of de beveiliging inslaat.

Heb dit 1 uur laten branden de hoofd aanvoer leiding van de ketel was heet de beide pvc aanvoerleidingen lauw, de beide pvc retour leidingen niet warm en de hoofd retour koud.
 

Houtstooktechnicus

  • #14
Oké, duidelijk. Momenteel komt er dus hoegenaamd geen water van de ketel in de mengbalk. Zaak is dus op een logische manier uit te zoeken waar dat door komt. Stap I:

Doe deze test nog eens, maar dan met die nieuwe thermostatische regelkop van de kraan afgenomen, en vergewis je er nogmaals van dat het pinnetje van deze kraan makkelijk naar binnen gaat, en er zonder die kop erop, ook weer naar buiten komt. Het indrukken kost wel kracht, maar het moet soepel lopen.

Deze kraan kan malheur in doorstroming geven, maar een verstopping bij de voetkraan in de retour is ook nog niet uit te sluiten.

Draai, na de eerste test, deze kraan ook eens helemaal in, en vervolgens weer terug.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #15
Als die eerste foto's zijn van jouw eigen vv-unit, zou ik even die aanvoerventielen (onderste balk) helemaal open zetten.
Op de foto te zien staan die nagenoeg dicht!!

suc6
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #16
Ff een vraagje voordat je alles gaat verbouwen.

-is de I-sense op vloerverwarming ingesteld door de degene die hem heeft gehangen?
-heb jij het klokprogramma van de i-sense ingesteld of staat het standaard programma er in?
-is de aanwarmtijd ingesteld op vloerverwarming zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing par 4.3.13?

stel eerst deze op vloerverwarming in en kijk dan een paar dagen af. zoals reeds eerder aangegeven de rest van de radiatorkraan dicht op een na hier de knop van verwijderen zodat er altijd doorstroming is.

john
 

RolfK

  • #17
@Houtstooktechnicus,

Ik zal dit proberen denk alleen dat het niet aan deze knop zit de hele kraan is nieuw geplaats zaterdag ( tuurlijk kan altijd een fout in zitten ) echter met de oude kraan was het probleem hetzelfde vandaar dat ik er een nieuwe op heb gezet.

@Gorp,

Als jij de kranen met een inbus bedoelt die staan helemaal open.
 

Houtstooktechnicus

  • #18
Je hebt dus een compleet nieuwe kraan (metalen kraanhuis en bijbehorende thermosstatische kop)gekocht, speciaal voor vloerverwarming? Vergeet niet voordat je de kop monteert, hem eerst naar de hoogste stand te draaien, dan krijg je de ring makkelijker op de kraan gedraaid.

Het belangrijkste is dat zowel de 'hoofdaanvoer', de bovenste balk en de 'hoofdretour' warm worden als de pomp van de VV niet draait.

Begin het experiment wel met een draaiende pomp, maar laat hem na 5 minuten (als de hoofdaanvoer echt heet is) even stoppen. De 'hoofdretour' moet dan net zo heet worden. Het kan zijn dat je maximaalthermostaat aanspreekt en dan doet je VV-pomp het even niet om te voorkomen dat er te heet water de vloer in gaat.

Doe dit eerst even zonder de thermostatische kop. Je kunt met een hamersteel of de zijkant van een bahco het pennetje even snel indrukken, je zou dan wat stromingsgeluid kunnen horen.

Alles dan een half uurtje uitzetten en weer opnieuw beginnen en de pomp nu wel laten draaien.

Vergeet ook niet die imbus linksboven in de hoofdretour even helemaal dicht en weer open te draaien.
 

RolfK

  • #19
@de loodgieter

1 nee

2 ik heb zelf een klokprogramma erin gezet.

3 denk nee want toen ik vroeg of er aan de ketel of dergelijks iets moest veranderd was het antwoord nee.

gr.
Rolf
 

RolfK

  • #20
@loodgieter

ik kan geen par 4.3.13 vinden?

in de gebruikers handleiding van de i sense en ketel ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu