Vloerverwarming en verwarring

Isomis

  • #1
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat vraagstukken.

Een paar jaar geleden heb ik een bestaand huis gekocht en daar zat vloerverwarming in. Aangezien de vorige eigenaar is overleden in het huis, is er geen goede overdracht geweest.

Dit is mijn vloerverwarming:





Het werkt op stadsverwarming en ik heb thermostaat met voeler eraf gehaald en gecontroleerd of hij goed werkte door het in een bakje met warm water te leggen. Mijn doel is om de vloerverwarming zo efficiënt mogelijk te gebruiken en op dat moment ga je allemaal informatie lezen op het internet.

Hierdoor heb ik twee vragen:
  1. Als ik de thermostaat knop van de aanvoerleiding op 1 zet en de uitvoerknop volledig open (5), dan loopt de temperatuur op naar 40 graden. Dit vind ik vreemd, want op het internet zeggen ze: de aanvoerknop begrenst de aanvoertemperatuur. Ik vraag mij dan af wat hij begrenst? 1 staat toch voor 10 graden?
  2. Ik lees verschillende verhalen over de uitvoerknop. Iedereen op het internet zegt dat dit moet van NUON, omdat ze niet willen dat het water te warm terug gaat. Iedereen zegt: gewoon op 5 zetten. Echter zie vraag 1: ik moet wel aan deze knop gaan draaien om de temperatuur lager te krijgen.
  3. Is er nog een onderdeel dat kapot kan zijn of zie ik iets over het hoofd?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Op "internet" wordt op vele plaatsen volledige onzin verkondigd. En wat "ze" zeggen en "iedereen" zegt, hoeft nog lang niet de waarheid te zijn.....

Een thermostaatknop met een verdeling 1,2,3,4 enz. zegt nog helemaal niets over de temperatuur. Die thermostaatknop opent alleen het ventiel onder die thermostaatknop wat meer of minder.
Is de aanvoertemperatuur van het water uit de stadsverwarming bijv. 80 graden dan is stand 1 echt iets anders dan wanneer de aanvoertemperatuur van het water ca. 40 graden is.

Deze thermostaatknop regelt de temperatuur van het water wat door de vloer circuleert. Ik zou deze er maar niet af halen, zeker niet bij stadsverwarming, want dan is de kans groot dat er te warm water door de vloer stroomt.
Op de meter in de onderste balk kun je zien welke temperatuur het water wat door je vloer circuleert is.
Liggen er tegels op de vloer dan kan dat ca. 40 graden zijn en ligt er laminaat o.i.d. op de vloerverwarming, stel dan in op ca. 30 graden C.

Met de thermostaatknop in de retourleiding (soms nog voorzien van een voeler in de retourbalk)wordt de maximale temperatuur van het retourwater in het systeem ingesteld.

Die temperatuur dient ca. 30 graden C te zijn. Eenmaal ingesteld op de juiste waarde, moet je daar van af blijven.
Ook de thermostaatknop in de aanvoerleiding moet je éénmaal instellen en er dan vanaf blijven (met die knop regel je niet de temperatuur in je huis!!!)

Er is hoogstwaarschijnlijk niets kapot, alleen teveel gedraaid aan knoppen waarvan je de functie niet kende.
 

Isomis

  • #3
Bedankt voor je reactie. Wij hebben speciale laminaat over de tegels heen gelegd, want mij vonden die tegels lelijk :) Ik weet dat het systeem een stuk inefficiënter is op deze manier, maar het is niet anders.

Een aantal vragen:

- Welke temperatuur raad jij aan om te gebruiken?
- Is het verstandig om nachtverlaging toe te passen?
- Ik heb zo'n pompschakelaar, heeft dat wel zin als je geen thermostaat er tussen hebt?
- op de pompschakelaar kan je een temperatuur instellen, het lijkt mij dat die in verband staat met je temperatuur van je vloerverwarming. Is daarvoor een regel? Ik weet namelijk niet waarop ik hem moet afstellen.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
De temperatuur van het water wat door de vloer circuleert mag in dit geval niet veel hoger zijn dan ca. 30 graden C.
Ik zou geen nachtverlaging toepassen.

Pompschakelaar heeft altijd zin en heeft niets met de thermostaat te maken. Pompschakelaar zorgt ervoor dat de pomp niet onnodig draait en dat bespaart veel elektriciteit.
De in te stellen temperatuur op de pompschakelaar heeft niets te maken met de temperatuur in de woning en ook niet met de temperatuur van het water wat door de vloer circuleert. De op de pompschakelaar in te stellen temperatuur is alleen de temperatuur waarbij de pomp in- of uitgeschakeld wordt. Zet deze op ca 28-30 graden en blijf er daarna ook af, net als van de andere instellingen op de verdeler.

U vermeldt dat er geen thermostaat is om de temperatuur te regelen. Ik kom dit wel meer tegen en zie dan dat en de temperatuur in de kamer regelt met de thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming.
Dat is natuurlijk erg omslachtig en het is niet de bedoeling dat je zo de temperatuur in de woning regelt.
Wij hebben daarvoor inmiddels een prima oplossing die aan materiaal nog geen € 130,00 hoeft te kosten en meteen meer comfort in de woning brengt, want je kunt dan ook boven en beneden onafhankelijk van elkaar regelen.

Ik zie tevens dat u 2 groepen vloerverwarming hebt en daarmee via een laminaatvloer verwarmt.
ALS de vloerverwarming goed gelegd is, zijn die 2 groepen voor hooguit ca. 25 M2 geschikt als enige verwarmingsbron.
Wanneer de vloerverwarming als bijverwarming is gelegd (dus als de buizen in de vloer verder uit elkaar liggen dan ca. 12 cm) dan zal het lastiger worden om via een laminaatvloer alles goed te verwarmen en zal het veel energie kosten om de zaak op temperatuur te brengen en te houden. Ik raad de vorm vloerverwarming als "bijverwarming" altijd af: dat veroorzaakt een te hoog verwachtingspatroon van de vloerverwarming. Leg de buizen zo dicht mogelijk naast elkaar in slakkenhuispatroon.
Goed, de situatie hier kunt u niet meer veranderen, maar hou bovenvermelde wel in ogenschouw als de vloerverwarming niet goed zou werken: mogelijk zijn die 2 groepen nu bestemd om een groter oppervlak te verwarmen en liggen de buizen te ver uit elkaar om van echt goede vloerverwarming te kunnen spreken.
 

Bernhard

  • #5
Een laminaatvloer is een laagje isolatie op de vloer.
Dat betekend dat de capaciteit van de vloer minder wordt.
Dit kan gecompenseerd worden door een hoge watertemp.in de slangen.
Dan wordt de temperatuur aan de bovenkant van de vloer weer gelijk aan de tegelvloer, dat is max 28grd. Als je nu de watertemp juist lager instelt wordt de capaciteit van de vloer nog lager.
Volgens Degooyer mag je geen hoge watertemp instellen. In de voorschriften voor een laminaatvloer staat dat de temperatuur van het laminaat niet te hoog mag worden. Er staat niet in wat de watertemperatuur mag/moet zijn. mvgr bernhard
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #6
Ga dan toch lekker met een hoge temperatuur verwarmen, dan weet je bijna zeker dat het fout gaat met het laminaat!!

Ik adviseer altijd een veilige temperatuur. Hou je je daar niet aan, dan is alle risico voor de gebruiker. Ik probeer altijd een zo goed mogelijk antwoord te formuleren en geef, als installateur van vloerverwarming, absoluut geen adviezen die tegenstrijdig zijn met die van de fabrikanten/leveranciers van laminaat- of parketvloeren.
Ik wil ook niet, dat mijn monteurs uitspraken doen die de klant nadien kunnen schaden.
Over zaken waarop ik niet deskundig ben, onthoud ik me van een advies. (Was het maar eens zo, dat anderen dat ook deden. Dat zou een hoop duidelijkheid bieden: ook deze vraagsteller heeft het over: "op internet gelezen" en "iedereen" zegt.....)
 

Bernhard

  • #7
Degooyer, Dat is een lekker antwoord. Afstellen van de max. watertemperatuur wordt meestal op 45-50 ingesteld. Die max temperatuur is geen indicatie waarmee gestookt wordt. mvgr bernhard
 

Isomis

  • #8
Ik heb de aanvoer nu op 1 staan en de uitvoer op 2,5 en nu is de temperatuur netjes 30 graden. Echter ik begrijp nog steeds niet wat de nut van zoveel standen op de knoppen is als je hem al bij 1 en 2,5 al op 30 graden hebt?

Daarnaast kan ik niet beoordelen hoe het onder de grond ligt, de vorige eigenaar is gestorven in dit huis. Het enige wat ik weet is dat hij 1 kachel uit de woonkamer heeft gehaald en dat het ongeveer over een woonoppervlakte gaat van 50m2.

Wij hebben over de tegels laminaat geplaatst en daartussen zit een isolerende laag met van die gaatjes erin voor vloerverwarming.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #9
Zo'n thermostaat heeft nu eenmaal meerdere mogelijkheden dan een vaste stand: hiermee regel je de temperatuur van het water wat door je vloer circuleert en dat kunnen in verschillende situaties verschillende temperaturen zijn.

2 groepen voor 50M2.....verwacht daar niet al te veel van, want of de groepen zijn erg lang of de buizen in de vloer liggen op een grote afstand (20 of meer cm) van elkaar.
Bij een bedekking met laminaat zou ik zelf wel iets naders adviseren (5 groepen met elk ca. 100 meter buis op 10 cm van elkaar)

En dan ook nog een isolerende laag onder het laminaat.....veel succes deze winter!
 

Isomis

  • #10
Ik maak er al 3 jaar gebruik van en we hebben al wat strenge winters gehad. Echter ik wil het gewoon nu begrijpen en zo efficiënt mogelijk gebruiken. Bedankt voor de tips!

De vorige eigenaar heeft wel grotendeels van alle radiotoren beneden laten staan. Dus die kunnen ook nog meedraaien.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #11
Voor wat betreft het efficient gebruiken, dat maakt voor jou niet veel uit. Bij je stadsverwarming wordt je afgerekend in GJ.
Bij een cv ketel heb je belang bij zo laag mogelijke temperaturen, zodat de ketel een hoog rendement heeft.
Bij stadsverwarming heb je er belang bij om zo min mogelijk GJ te verbruiken. Het beste kun je dus wat hogere temperaturen toepassen, zodat je na een nachtverlaging sneller kunt opwarmen. Je nachtverlaging kan dan lager, waardoor je minder warmteverlies hebt in je woning 's nachts.
Houd er hierbij wel rekening mee dat je de vloer niet warmer laat worden dan de vloer en het laminaat aankunnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu