Vloerverwarming warmt niet goed op

Vloerwarmer

  • #1
Hallo

In onze woonkamer,keuken(1 vertrek)en hal hebben wij als hoofdverwarming vloerverwarming h.o.h 10 cm. Ook in de garage ligt als bijverwarming vloerverwarming h.o.h. 15 cm. In totaal zijn dit 8 groepen. In de keuken, kamer en hal liggen plavuizen.
Op de bovenverdieping hangen radiatoren.

De vloerverwarming verdeler unit is een Robot 8 groep verdeler en voorzien van pompschakelaar.
De CV ketel is een Remeha Aventa en we hebben een Siemens Rev12 Thermostaat.

Het probleem is dat de vloerverwarming niet echt warm wordt. De aanvoer temperatuur op de verdeler komt niet hoger dan zo’n 30 graden
terwijl de thermostaat nu is ingesteld op zo’n 40 graden, zelfs de knop is erafgehaald. De retour temperatuur is zo’n 25 a 30 graden.
De aanvoer temperatuur van de buizen die de vloer in gaan zijn een klein beetje warm en de retour is koud. Ik heb het idee dat er wel wat
warmte aan de vloer afgeven wordt, maar naar mijn idee niet voldoende.
Het lijkt dat de kou van de vloer af is, maar hij wordt niet echt warm.

Wat heb ik al geprobeerd?
# Bij het aansluiten zijn alle slangen doorgespoeld en is de unit volgens meegeleverde beschrijving ontlucht. Als ik het ontluchting ventiel
op de verdeler los draai komt er ook direct water uit.
# Heb al gecontroleerd of de pomp draait, door de schroef aan de voorzijde los te draaien en met een schroevendraaier te voelen. De pomp draait gewoon.
# De thermostaat knop op de aanvoer leiding heb ik ook al een keertje er af gedraaid en het pinnetje lijkt mij ook niet vast te zitten.
# Heb de pomp op alle drie verschillende standen geprobeerd. Bij stand 3 loopt de temperatuur terug naar zo’n 21 – 23 graden (aanvoer als retour). Stand 2 van de pomp lijkt
het beste, want dan komt de temperatuur richting de 30 graden.

Ik heb een foto toegevoegd van de vloerverwarming verdeler. Aan de bovenzijde van de unit zit de aanvoer en retour van de CV installatie. Links met de thermostaat kraan is de aanvoer. In deze foto staat de temperatuur van de kraan op zo'n 40 graden.
De onderste temperatuur metertje is de aanvoer (30 graden) en de bovenste is de retour (30 graden).
Alle groepen staan open.
Op de foto staat de pomp op stand 2.

Iemand een idee waarom de vloer niet warmer wordt?

 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Staat de ketel misschien op een lage temp ingesteld
 

Houtstooktechnicus

  • #3
Goeie morgen!
Mooie en duidelijke beschrijving! Er is dus nog een ding dat je niet gecheckt hebt: de voetkraan in de retouraansluiting.

Als jouw VV-pomp op stand 3 de temperatuur hard naar beneden laat gaan, dan betekend dat A: de circulatie door de slangen oké is. En B: als de temperatuur naar beneden gaat, komt er wel warmte binnen het circuit.

Maar slechts een heel klein beetje, de VV-pomp maalt het zo weer weg waardoor die temperatuur zakt.

Haal het dekseltje van de instelkraan in de retourleiding af. Daar zie je een imbus. Die moet niet ingedraaid zijn! Draai hem meer naar buiten dan hij nu zit.

Probleem is dat het hete water vanuit de ketel wel naar de vloer kan, maar het koude water uit de voer niet terug naar de ketel. Vandaar dat het maar niet warm wil worden.

En laat die pomp dan maar een paar dagen op stand 3 staan, zolang duurt het echt om die vloer goed op temperatuur te krijgen.
 

Vloerwarmer

  • #4
Hallo obelix en houtstooktechnicus,

Bedankt voor de suggesties.
De keteltemp staat op 85 graden.
Het voetventiel van de retour vloerverwarming staat helemaal open. Bij mij is het geen imbus maar gewone schroef.
 

Houtstooktechnicus

  • #5
Heeft deze installatie al wel goed gewerkt, of nu pas voor het eerst in bedrijf?

En met welke leidingdiameter is deze unit naar de ketel aangesloten?
 

Vloerwarmer

  • #6
Nee helaas niet. Het wordt wel 21 graden in huis maar vloer voelt niet warm aan. Leidingdia 22 mm. Ketel hangt op zolder.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Wat gebeurt er als je de radiatoren dicht zet, ik ben nl. bang dat je VV niet voldoende water krijgt door onbalans in je installatie.

Je aanvoer temperatuur meter moet eigenlijk wel op 35 graden kunnen komen.
 

Houtstooktechnicus

  • #8
Een nieuwe installatie dus, dan moeten we eigenlijk hard "garantie" gaan roepen, en de leverancier dit op laten knappen...

Maar ik ga mee met de gedachte van Thh, draai je radiatoren dicht, en hou de VV-pomp op stand 3. Je vloer is immers hartstikke koud en dat duurt we een poosje voor die door en door warm is. Denk eerder aan dagen dan aan uren!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Je vloer zal met dit weer altijd koud blijven, en hoe beter je woning geïsoleerd is hoe langer die periode duurt.

Simpel: je regelt op luchttemperatuur, die is nu 21 graden en dus is er geen warmte vraag, dus geen warmwater in de vloer.
Is er wel warmte vraag dan duurt dat zo kort dat de vloer niet eens merkbaar warmer word waardoor die vloer koud blijft.

Wil jij je vloer voelbaar warm hebben dan zal deze warmer moeten worden dan de luchttemperatuur, en dan gaat je ruimte temperatuur ook omhoog.
 

Houtstooktechnicus

  • #10
Mee eens!

Zet je kamerthermostaat dus op 28 graden zodat de ketel warmte blijft leveren. Radiatoren dicht en de VV-Pomp op 3.

Dan moet er tegen de avond wat aan veranderen. Wordt het in de rest van het huis te koud, dan de belangrijkste radiatoren een klein slagje openen.
 

Bernhard

  • #11
Wat is de temperatuur van de retourleiding, de leiding van de vloerset naar de, naar de ketel? Kan je die temp. meten bij in- en uitgeschakelde vloerpomp.
Bij veel verdelers is de aanvoer- en retourleiding dicht naast elkaar gemonteerd. Ik denk dat het veel beter is de retourleiding naar de rechterkant te verplaatsen.
Het warme water uit de CV-ketel kan dan veel beter de warmte afstaan aan het retour water uit de vloerset. mvgr bernhard
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #12
Dit is een regelmatig terugkerend "probleem": men stookt veel te zuinig en "regelt" met de kamerthermostaat de gewenste (kamer)temperatuur maar met een 1/2 of 1 graadje hoger. Als je wilt dat je vloer warm wordt moet je een thermostaat met vloersensor toepassen.

Ook een veel voorkomend "probleem" is dat men denkt dat de batterijen in de thermostaat het eeuwige leven hebben. Ook dit is een batterij gevoed apparaat. Dat er nog iets op het display staat zegt vaak niets over de toestand van de batterijen: die leveren dan net niet genoeg power om te schakelen.
Nieuwe alkaline batterijen zijn heel vaak de oplossing van het "probleem"!

Op welke temperatuur staat de pompschakelaar afgesteld?
Zet de temperatuur op ca 28-30 graden.
 

Vloerwarmer

  • #13
Hallo Bernhard,
Ik heb ook gedacht aan wat jij zegt. Wanneer ik dit doe wordt de verdeler hydraulisch actief. Is dat geen probleem en is mijn ketel hier geschikt voor?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #14
Bernhard schreef:
Bij veel verdelers is de aanvoer- en retourleiding dicht naast elkaar gemonteerd. Ik denk dat het veel beter is de retourleiding naar de rechterkant te verplaatsen.
sorry hoor, maar dit is totale nonsens en heeft niets met dit "probleem" te maken. Wij verkopen en installeren zeer veel van deze Robot verdelers: zonder enkel probleem!!
 

Bernhard

  • #15
Men moet dus meer stoken om meer energie te besparen. Ik denk dat men een probleem heeft met verkeerd denken. mgr bernhard
 

Bernhard

  • #16
De verdeler wordt niet hydraulisch actief. Maar wat is de temperatuur van de retourleiding als de vloerpomp wordt uitgezet. mvgr bernhard
 

Houtstooktechnicus

  • #17
Verdeler niet hydraulisch actief maken! Zeker niet bij een HR-ketel.

In de huidige neutrale situatie is het retourwater even 'koud' als het water wat uit je vloer komt. Maak je de unit actief, dan is het retourwater naar je ketel even warm als het de vloer ingaat.

Het retourwater is aanzienlijk warmer dus, en dat wil je bij een Hr-ketel om rendement technische reden juist niet hebben.

Dat hydraulisch aansluiten is nog van voor de oude tijd waar er nog geen Hr-ketels waren. De units kregen toen veel heter water aangeboden omdat de aanvoer en retour veel hoger ontworpen waren om in de ketel juist geen condens te krijgen.

Wat Bernhard bedoeld is de retouraansluiting naar rechts verplaatsen waar nu die witte ontluchtingsdop zit, maar dat is een vrij overtrokken gedachte, zeker met een 22 mm aansluiting. Daarnaast kun je zelf zien dat de aanvoer recht voor de aanzuigopening van de pomp ligt, en het debiet van die pomp is veel groter dan de flow die door de ketel aangeboden wordt. Dus alles wat er aan water binnenkomt, wordt gelijk doorgepompt naar de vloerslangen.

De gedachte van Thh ligt veel meer voor de hand.

Maar dat veranderen is voorlopig helemaal niet nodig, doe nu eerst eens wat Thh en ik je geadviseerd hebben, kost niets en er kan niets kapot gaan.

Wat ik nog vergeten was, die ketelthermostaat mag met dit weer in dit experiment zeker terug naar 65 graden.

Meld dan vanavond terug wat je waar kunt nemen.

En leer geduld te beoefenen, het blijft een systeem wat traag reageert.

Ook een vloerthermostaat is nog niet nodig, honderden van deze vloersets die gewoon werken!
 

Bernhard

  • #18
Denk je echt dat het water uit het primaire circuit door de vloerset gaat? Ik denk van niet. Dat is wel bij een actieve verdeler. De pomp van de vloerset zuigt geen water uit de aanvoerleiding van de ketel. De bovenste buis is een open warmtewisselaar. mvgr bernhard
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #19
Bernhard schreef:
........ De bovenste buis is een open warmtewisselaar. mvgr bernhard
verdiep je eerst eens in de werking van deze verdeler!!
 

Houtstooktechnicus

  • #20
Inderdaad Bernhard, het is qua hydraulica net andersom...

Ezelsbruggetje:

Hydraulisch actief > VV-pomp zuigt (actief) aan het Cv-circuit.

Hydraulisch neutraal > VV-pomp heeft geen invloed (neutraal) op het Cv-circuit.

De bovenste balk is inderdaad een 'open verdeler' maar de primaire flow is veel kleiner dan de secundaire. Zou het anders zijn, dan had je daar geen pomp nodig.

Dus de kleinere primaire flow wordt direct opgenomen in de grotere secundaire flow.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu