Vloerverwarmingsvraag

Djyann

  • #1
Hallo mede forummers.

Ik zit met een vloerverwarmingsvraagje.

Ik heb een bestaande installatie gerepareerd (vorstschade) en ben aan het testen of alles weer functioneert.
Ik weet alleen niet zo veel van vloerverwarmingsinstellingen en theorie, en wellicht is hier iemand die er wat meer kijk op heeft.
Het lijkt namelijk dat er maar weinig doorstroming is, niet alle zone-retourleidingen worden ook maar iets warmer, de ingaande wel.

De bijgevoegde tekening is hoe het geschakeld zit.
(ik heb automatische ontluchters en afsluiters weggelaten)

Electrisch gestookte ketel links, en de zones rechts.
Th1 en Th2 zijn handthermostaten
P zijn de 2 pompen met 3 standen
Elke zone heeft een electrische thermostaatklep.

Vragen:
Hoe moeten de thermostaten en pompsnelheden (1,2,3) worden afgesteld?
Wat is de afstelling minimale keteltemperatuur op het verwarmingselement?
Is de pomprichting van de bovenste pomp in orde?

Ik hoop dat dit volledig genoeg is.

Vriendelijke groet en alvast bedankt!

Jan

 

Bernhard

  • #2
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het kan lang duren (uren) voor de retour van de vloerverwarming merkbaar warmer wordt.
Ik weet niet waar dit is maar in Nederland hebben we de kachels niet nodig dit weekend.

Heeft het voor de schade goed gewerkt, en twijfel je over de reparatie, dan nu niet eerst van alles veranderen.
 

Djyann

  • #4
Beste Bernard en AvDijk, allereerst dank voor de tekening en reactie.

Deze installatie staat in Zweden, een houtgestookt 500L vat met extra electrisch element.

De reparatie betrof nieuwe leidingen en pompen, en hier en daar een ontluchter en koppeling. De installatie heeft denk ik wel gewerkt (voor mijn tijd), hoewel er in dit huis wel meer fouten zaten leek t me een goed idee dit schema es aan experts te laten zien OF het wel in orde is.
Ik heb inmiddels gemerkt dat de waterdruk te laag is, de meter geeft t verkeerd aan. Nu gaat t al iets beter. Er is ook wat meer lucht uit na de installatie te laten draaien.

Ik ga de boel es goed opstoken om te zien hoe het zich gedraagt onder een hogere vat temperatuur. Het vat is nu 35 graden.

Dank!

Jan
 

Houtstooktechnicus

  • #5
Hallo Jan! Het ontwerpen van houtgestookte (combi-)installaties is een vak apart waar de gemiddelde installateur niet echt, of echt niet in thuis is. Ik kom het in de praktijk helaas vaak genoeg tegen dat men iets aan elkaar knoopt waarbij het eindresultaat kan variëren van zeer onlogisch tot ronduit levensgevaarlijk.

Vergeet de huidige opzet, ook in Zweden wordt er dus kennelijk geprutst.

Ik heb een schema incl. appendages voor je gemaakt wat optimaal werkt. Over het houtkacheldeel heb je nog niets vermeld, maar dat kan dus ook een drama zijn. Wellicht kan ik mijn oog daar ook eens over laten gaan.

Werking: De buffer wordt vanuit de houtkachel aan de zijkant gevoed, en vandaar vertrekt ook weer de retour naar de kachel. De buffer werkt dus als een grote open verdeler. Hierdoor wordt de stratificatie (temperatuurs-gelaagdheid van het water) zo veel mogelijk gerespecteerd. De pompdebieten van het leverende en het afnemende deel beïnvloeden elkaar dus niet.

Op de buffer heb je zowel een ont- als beluchter nodig. Niet alleen omdat water naar het warmer wordt kan uitzetten, maar omgekeerd krimpt het ook bij afkoeling. Gek gezicht als je de buffer na afwezigheid/ niet verwarmen met een deuk naar binnen ziet...

Daarnaast ook nog een overstort vanwege A het elektrische verwarmingselement, en B ik heb inblokafsluiters geprojecteerd. Dat is makkelijk als je een pomp of het expansievat moet wisselen, dan hoeft niet de hele buffer leeg.

Het expansievat dus ook met een inblokafsluiter direct op het buffervat, daar vindt immers de meeste expansie plaats. Deze zou een 60 liter moeten zijn (10 tot 12 % van de totale waterinhoud bij een gesloten systeem).

Is het elektrische element alleen vorst-beveiliger of ook back-up?

Twee pompen zijn volstrekt overbodig! Je gaat gebruik van slechts een pomp die is afgestemd op de vloerverwarmingskringen. Je kunt daar eventueel een zuinige druk-differentieel geregelde pomp nemen. Die regelt zijn debiet naarmate er meer kringen open of dicht gaan. De eindcontacten van je elektrische kranen gebruik je dan om de pomp af te schakelen als alle kringen geen warmte vragen. In dat geval kan ook de by-passkraan vervallen.

De regeling van de watertemperatuur gebeurt hier door een thermostatisch geregelde 3-weg mengklep. De enige pomp in dit schema zorgt voor de hoofdstroming door het VV-circuit. Als de voeler op de aanvoerleiding merkt dat deze temperatuur te laag wordt, opent deze de mengklep een beetje waardoor er een beetje heet water uit de top van de buffer bijgemengd wordt. Zo wordt niet de hele bufferinhoud constant rondgepompt en kun je je buffer capaciteit veel beter uit nutten. Niet alleen in het opladen, maar dus ook in het ontladen van de buffer dus maximaal rendement!

Tot slot nog een elektrische maximaal beveiliging naast de voeler van de mengklep op de aanvoer naar je VV-verdeler. Mocht die mengklep in het ongerede raken, dan onderbreekt deze de elektrische voeding naar de pomp, en blijft je vloer beveiligd tegen te hoge temperaturen.

Ik hoor graag van je, ook als je het niet begrijpt!
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
En waar is jou afblaas en vul inrichting die er ook in hoort te zitten?
 

Houtstooktechnicus

  • #7
Beste Oblix, ik ben bang dat je sneller reageert, dan dat je goed leest:
Houtstooktechnicus schreef:
Over het houtkacheldeel heb je nog niets vermeld, maar dat kan dus ook een drama zijn. Wellicht kan ik mijn oog daar ook eens over laten gaan.
Er was over het kachel/keteldeel dus nog niets vermeld, en dat geef ik duidelijk aan.

De voorzieningen die jij bedoeld zijn dus typisch het voorbeeld van een 'beveiliging' die een hoop nadelen in zich heeft. Dat systeem is eigenlijk bedacht om budget houtkachels die alleen geschikt zijn voor open expansiesystemen met onverantwoorde kunstgrepen aan een gesloten systeem te knopen.
 

Bernhard

  • #8
In het topic van Djyann zie ik geen vraag over een houtkachel.
mvgr bernhard
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
Kijk eens op 28 sept.
 

Djyann

  • #10
Hallo Houtstooktechnicus,

Het is even geleden maar alvast dank voor het uitgebreide schema en uitleg.
Ik moet dit goed verder bestuderen en in verdiepen want het ziet er tamelijk ingewikkeld uit.

De houtkachel in kwestie is een degelijke die hier veel wordt gebruikt en waar het vuur als t ware neerwaarts door de kachel wordt gezogen. Dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb m al even aangehad, en die functioneert goed. Ik stuur een afbeelding mee.

Het element is een backup, 4500 W

Ik meld me weer als ik wat verder ben.

Vriendelijke groet

Jan
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #11
Een ont- en beluchter?
Zoiets heb ik nog nooit gehoord.

Je kunt een buffer op 1 manieren installeren:
1. met een expansievat, deze vangt het krimpen en uitzetten van het water in het buffervat op.
2. Met een open expansievat, een bak water boven het buffervat waardoor het water uitzetten en krimpen kan. Je hebt dan een drukloos systeem. Dit laatste heeft als voordelen dat je systeem bij stroomuitval niet 'onder stoom' kan komen. Tevens zijn er nogal wat houtkachels die niet tegen een waterdruk hoger dan 1 bar kunnen. Let hier goed op bij de aanschaf van een houtkachel of ketel.

Uiteraard komt er wel een ONTluchter bovenop het buffervat.
 

Houtstooktechnicus

  • #12
Hallo Jan, graag gedaan en bedankt voor je berichtje terug.
Djyann schreef:
Ik moet dit goed verder bestuderen en in verdiepen want het ziet er tamelijk ingewikkeld uit.
Na het bestuderen zie je dat het tegendeel waar is, dit is veel simpeler en vooral doelmatiger. Maar ik maak het vaker mee, men is met een bestaande installatie 'vergroeit' en dan is iets anders toch weer 'vreemd'.
Djyann schreef:
De houtkachel in kwestie is een degelijke die hier veel wordt gebruikt en waar het vuur als t ware neerwaarts door de kachel wordt gezogen.
Dit principe noemen we in Nederland een "houtvergasser".
Djyann schreef:
Het element is een backup, 4500 W
Duidelijk, wees bedacht op de nodige veiligheden die, naast die op de ketel, ook op de buffer nodig zijn! Elk verwarmend toestel zijn eigen veiligheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
9
Gerelateerde onderwerpen
Vloerverwarmingsvraagje

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu