Enkelsteens muur met geverfde buitengevel.

Wjzomer

  • #1
Buitenmuur zijn veel verf afgebladderd en zout komt uit de muur. Zeker door optrekken vocht. Er was regellatten aan de muur vast. Niet erg slim.

Is dat slim om een open stootvoegen met bijenbekje inmaken? Maar van binnen afwerken met soort spouwmuur dan kan beter ventileren. Of helpt dat niet?

Wat Is jullie advies? Wat voor isolatie?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Met zo weinig informatie is het gissen.

Wat is je doel? Bij een woning is een spouwmuur aan te raden.

Optrekkend vocht komt minder voor dan men denkt. Vaak is er een andere oorzaak.
 

Wjzomer

  • #3
Ik heb zonet oude gipswand afgebroken. Ook regelatten is aan de muur vast. Ik zie dat ventilatie probleem is. Houtrot en muf.

Dat ga ik muur behandelen met speciale coating om tegenhouden van optrekken vocht. Ik vraag me af wat beter is. Ook al niet veel ruimte van binnen. Bv enkelsteens/coating/isolatie/gips. Wel een ruimte tussen muur en isolatie. Welke isolatie beter bestand tegen vocht en hoge isolatiemaatregelen? Ik weet niet of mogelijk een PIR met obs plaat. Mijn doel is dat niet weer gaan muf geur, goede isolatie en niet veel ruimte. In het Woonkamer.

Ik hoop dat jullie idee hoe betere manier.

Ik stuur ook een foto bij.


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik twijfel hier aan optrekkend vocht. In de oude situatie zat er geen folie? Dat zorgt ervoor dat er leefvocht in de constructie komt wat het muffe resultaat geeft.

Optrekkend vocht hou je niet tegen door een coating. Maar door injecteren van de muur, ter hoogte van de vloer. Of loskoppelen, door er een sperlaag (DPC) in te metselen.

Een nieuwe voorzetwand is het beste los te houden van het metselwerk. Dan maak je in de stenen een aantal open stootvoegen om de spouw te ventileren. Dan moet je wel een losse wand ervoor maken. PIR ertegenaan plakken kan ook vast wel, al is het de vraag of de lijm wel goed houdt op deze muur. Bij een losse wand hoeft de isolatie tegen vocht te kunnen.

Dat hout wat tegen het metselwerk aan zit, hoort in de grondverf te zitten. Is dit aan het rotten?

Handig he, google translate ;)
 

Wjzomer

  • #5
Bedankt voor uw reactie.

Oude gips met dichte folie en houtlatten. Latten was niet in grondverf of menie. Daarom er kan condens niet kwijt. Vorige jaar heb ik een drainage gelegd bij buitenmuur op goede voorschriften.

Dus op de foto zie je van binnen aan het linkerkant muur is spouw. Voorste enkelsteens.
Dus spouwmuur was ook een gipsplaat, folie en houtlatten aan de muur vast. Toch onderste houtlatten rotten.

Ik las ook ergens dat injecteren wordt afgeraden voor 1950 jaar. Deze muur is bj 1924

Ik hoop nog meer advies.

Coating helpt niet volgens jou. Misschien ouwe stuc afbikken en dan waterglas insmeren?

Groet Wilfred
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Kan het niet zo zijn dat de verf de muur heeft afgesloten? En dat de waterdamp van binnen door het ontbreken van een vochtscherm is gaan condenseren op de koude muur, waarna eea kapot vriest?
 

Wjzomer

  • #7
Bedankt voor je reactie.

Eigenlijk is niet doorlatende verf. Er is ook een dunne pleister werk op de muur. Die Door vorige eigenaar, bedrijf liet doen.

Dus ik denken dat het beste om in elk meters beneden en boven een open stootvoegen gaten boren om meer ventileren.

En dan een spouwmuur van houtwerk, isolatie etc. Wel een ruimte tussen voorzetwand en muur.

Wat ik zou willen. Hoge isolatiewaarde en dunne voorzetwand. Enig idee welk soort isolatie beter?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Waterglas is ook een coating.

Isolatiematerialen met een hoge waarde zijn bijvoorbeeld PUR/PIR of resol. Nog beter, maar ook duurder is aerogel en vacuümisolatie.

Open stootvoegen en een spouw zou voldoende moeten zijn. Aan de binnenkant (achter gipsplaat) is nog wel een folie nodig.
 

Wjzomer

  • #9
Hallo,

Ik kom weer terug op dit onderwerp. Ik heb nog vraagje. Ben van plan binnenmuur van enkelsteens isoleren een Pir met beide kanten aluminium lagen. Ongeveer 80 mm dik. En een voorzetwand van grond tot plafond om 2 cm afstand (luchtspouw). Maar ik vraag hoe kan ik dampopen folie achter luchtspouw (regelwerk)aanbrengen dan Pir platen, dampdichte folie en gipsplaten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dunne hardhouten latjes van 2 cm dikte op de muur (bankirai o.i.d.) en daarop de (dampopen) folie nieten, vervolgens de balken aanbrengen en daarna de isolatie tussen de balken, breng ondanks de gecacheerde isolatie toch een dampdichte folie aan voordat u de afwerking plaatst.
De latjes horizontaal aanbrengen i.v.m. de ventilatie.
Voldoende stootvoegen uitboren zowel boven als onder en een bijenbekje aanbrengen tegen ongedierte.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Wat moet je in deze situatie van een dampopenfolie verwachten als je isolatie materiaal met een aluminium cachering gebruikt?
 

Wjzomer

  • #12
Om tegenaan met optrekken vocht. Als isolatie met aluminium achter dan kan ik hem ook niet kieren afplakken. Er komt namelijk wel een open stootvoegen.

Of heeft u wat andere tip?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Optrekkend vocht hou je met een dampopen-of gesloten folie niet tegen, deze komt vanuit de fundering omhoog.
Vocht uit de leefruimt hou je met een dampremmende laag tegen. Isolatie met een aluminium cachering hebben twee dampremmende lagen. Blijven de naden en de kieren tussen vloer, plafond en muur over voor aandacht.
 

Houtstooktechnicus

  • #14
Wjzomers, is dit misschien in de buurt van een rivier of kanaal?

De foto's van binnen zijn redelijk algemeen. Maar bij de foto van de buitenzijde denk ik eerder aan opkomend kwelwater dan aan gewoon optrekkend vocht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
De damp-open folie is bedoeld om te voorkomen dat eventueel vocht/condens langs de isolatie naar beneden loopt en in kieren tussen balken en isolatie terecht komt.
 

Wjzomer

  • #16
Geen rivier of kanaal. Maar we zitten laagste dan de buren. Vorige jaar hebben we drainage langs de muur gelegd. Maar ben nog van plan onder maaiveld bij de muren een dpc folie en dan piepschuim plaatsen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Het grootste probleem is waarschijnlijk de verf aan de buitenkant, die houdt het uitwasemen van de muur tegen, het vocht blijft in de muur zitten en trekt naar binnen.
Doordat de muur nat is blijft hij kouder en kan er ook nog condens van binnenuit bij komen.
 

Wjzomer

  • #18
Dat klopt. Buitenverf volgens mij dat die geen dampdoorlatend verf is. Daarom beste optie een open stootvoegen, dan ventileert beter. En oude verflaag verwijderen en dan zeker goede dampdoorlatend verf aanbrengen.

Normaal moet eerst buitengevel aanpakken en dan pas binnen isolatie. Of is dat geen probleem andersom? Zeker eerst open stootvoegen boren om voorkomen dat puin tussen spouwmuur en buitenmuur.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Is dit een spouwmuur ?
Het lijkt mij een steens muur.

De stootvoegen eerst uitboren is beter bij een steens muur omdat de kans bestaat dat de boor door de folie heen schiet.
Bij een spouwmuur is de hoeveelheid rommel die in de spouw valt te verwaarlozen.
 

Houtstooktechnicus

  • #20
Wjzomer schreef:
Geen rivier of kanaal.
Zie je het Winschoterdiep niet over het hoofd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu