Storing itho kli-max 42-46 HRT

Noboto

  • #1
Na 2 weken op vakantie stand te hebben gestaan geeft bij thuiskomst onze 12 jaar oude ketel geen teken van leven. In de display staat de letter A. Het boekje geeft daarbij aan: toerental ventilator niet juist.
Gebeld met servicemonteur en verteld dat er volgens het boekje iets met de ventilator zou zijn. Die komt de volgende ochtend, kijkt, zuigt wat met een stofzuiger en meld dan dat we het goed hebben: de ventilator is stuk.
Nadat een nieuwe ventilator er in zit doet de ketel het nog steeds niet en geeft nog steeds in het display code A.
Nu zou een kapotte brander automaat nog de boosdoener zijn waarop de beste man die snel gaat halen en ook plaats. De ketel doet het nu weer!
Op de vraag wat die materialen überhaupt kosten had meneer als antwoord: weet ik niet. Ik wilde voor een 12 jaar oude ketelreparatie uiteraard niet de hoofdprijs betalen. Dat begreep hij en gaf aan dat het wel rendabel was om deze 2 zaken te vervangen. ( hoe weet je dat dan wel als je niet weet wat de materialen kosten?)
's avonds zoek ik even op internet op ventilator en brander automaat voor mijn ketel en schrik me een hoedje. Dat blijken dure dingen te zijn. tezamen komt dat aan materiaal alleen al op 560 euro. Poe dat had ik graag eerder geweten want dan had ik mogelijk een ander besluit genomen (complete vervanging van de ketel).
Meneer had verteld dat de brander automaat de ventilator aanstuurt. Waarop ik dacht en vroeg, was dan niet alleen de brander automaat stuk? Nee dat was niet zo, de ventilator liep aan en was dus niet goed meer.
Tot slot: Bij eerdere reparaties lieten de monteurs het kapotte onderdeel altijd achter. Deze keer is dat echter niet gebeurd.
Alles bij elkaar geeft het mij een naar gevoel en vraag ik me af of eea wel juist is verlopen.

Daarom de volgende vragen:
Is het logisch dat beide onderdelen vervangen diende te worden bij de storingscode A of zou het mogelijk kunnen zijn dat er een te snelle/verkeerde conclusie is getrokken?
Is het inderdaad rendabel deze 2 onderdelen vervangen te hebben bij een 12 jaar oude ketel?

Alvast dank voor jullie reactie.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Of het logisch is is niet alleen afhankelijk van de code en door ons achter een scherm totaal niet na te gaan.

Storingzoeken is niet alleen onderdeeltje wisselen en code bekijken.
Mijn standaard wijze is eerts kijken wat de code inhoud, ketel resetten en luisteren wat de ketel doet, juiste volgorde van acties, juiste geluiden bij starten onderdelen, en de geur van sommige onderdelen.

Tevens kan een defect onderdeel een ander onderdeel meetrekken, dat maakt het soms erg lastig om de juiste conclusie te trekken.

Ik heb geen idee hoe een Klimax zich economisch gedraagt, ik kom de ketel te weinig tegen.

Normaal haalt een monteur niet snel even een onderdeel, hij zal u gemeld hebben dat ook de UBA defect is en dat hij een nieuwe kan regelen, waarschijnlijk heeft u toen aangegeven dat dat dan maar moest, kachel moet draaien nietwaar?Op dat moment had u over de kosten moeten beginnen(eigenlijk al voor aanvang)
Dat u nu achteraf de rekening wat te hoog vindt za u toch met de monteur moeten uitvechten, daar kunnen wij u niet bij helpen.

Dit si nl een beoordeling van geleverde werkzaamheden en geen DHZ klus.
 

Noboto

  • #3
Beste The headhunter,
Dank voor uw reactie.

Zoals ik al eerder aangaf heb ik wel degelijk gevraagd naar de kosten maar die waren onbekend bij de monteur. Dat ik niet voor mijn 12 jaar oude ketel nog in verhouding te hoge kosten wilde maken begreep hij en melde toen dat het wel rendabel was om te doen. (Stom dat ik toen niet een helder moment had want hoe kan je dat nou weten als je zegt niet te weten wat die onderdelen kosten....)

Een rekening heb ik nog niet ontvangen daarvoor is het ook nog te recent gebeurd. De kosten van de 2 onderdelen heb ik opgezocht op internet zoals ik aangaf. Wat dat betreft hoop ik nu nog dat de gevonden prijzen op internet consumentenprijzen zijn en dat het servicebedrijf wat de klus volbracht (en waar ik al vele jaren een onderhouds/service contract bij heb) de spullen lager geprijsd kan inkopen en slechts een beetje zal ophogen naar mij het zo ook voor mij voordeliger kan houden.

In het verleden heb ik bij een reparatie altijd vooraf van ze gehoord en geweten wat de kosten waren en hebben ze mij ook steeds goed geholpen maar nu verliep het gewoon heel anders dan gebruikelijk.

Uit de opmerking "Tevens kan een defect onderdeel een ander onderdeel meetrekken, dat maakt het soms erg lastig om de juiste conclusie te trekken." begrijp ik dat er dus mogelijk sprake geweest zou kunnen zijn van een 'domino'effect waardoor nu deze 2 dingen kapot zijn.


De afkorting DHZ (DHZ klus) is mij onbekend.


Met vriendelijke groet
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
DHZ=Doe-Het-Zelf.

Wij zijn een forum die helpt mensen zelf klussen te klaren.

Aan uw vraag is geen enkel ding Doe-Het-Zelf, het is een vraag naar beoordeling van de werkwijze van de monteur.

Als u de forumregels had gelezen had u dat geweten.


De enige die u snel een antwoord kan geven is het bedrijf zelf.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu