Gevelbetimmering isoleren

Hvdk

  • #1
Mijn voor- en achtergevel bestaat gedeeltelijk uit een hardhouten betimmering. Bouwjaar'57.



Het onderste (hoogste) gedeelte bestaat aan de binnenzijde uit:
* het plafond begane grond: draagbalk + aftimmering
* binnenmuur 1e etage

Het bovenste (laagste) gedeelte bestaat aan de binnenzijde alleen uit uit:
* het plafond 1e etage: draagbalk + aftimmering

Het nadeel van deze constructie is dat de isolatiewaarde zeer gering is.
Ik kijk zelfs naar buiten op sommige plekken als ik aan de binnenzijde tussen de vloer en de muur doorkijk.
Daarom wil ik het graag isoleren.

Aangezien ik toch moet verven, wil ik de betimmering er af halen en er isolatie achter stoppen.
Uit ervaring weet ik dat bij na-isolatie bij een dak, je aan de warme kant dampremmende folie moet toepassen en dat aan de buitenzijde de laag damp-open anders gaat het erg mis.
Alleen kan ik wel dampremmende folie gaan toepassen, maar de buitenzijde is natuurlijk niet damp-open, omdat het houtwerk gelakt is.

Wat is de beste methode om dit juist te isoleren?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Buiten wat je zelf al noemt, moet het hout aan de buitenkant geventileerd worden geplaatst. Dus daar mag geen isolatie tegenaan zitten.

Denk ook aan de kierdichting. En aan eventueel vocht wat achter de gevelbekleding komt. Dat moet op de juiste manier weglopen.

Maak evt. een detailschets, dan kan je dit goed zien.
 

Hvdk

  • #3
IJkenhout schreef:
Buiten wat je zelf al noemt, moet het hout aan de buitenkant geventileerd worden geplaatst. Dus daar mag geen isolatie tegenaan zitten.
Bij een hellend dak zit de isolatie ook gewoon tegen het dakbeschot. Maar door de dampremmende laag kan er geen vocht binnendringen in de isolatie. Als er dan toch iets vocht in zit kan dit verdampen door het kale dakbeschot.

Probleem bij dit soort betimmeringen is dat het hout wel gelakt is en dus niet kan ademen.

IJkenhout schreef:
Denk ook aan de kierdichting. En aan eventueel vocht wat achter de gevelbekleding komt. Dat moet op de juiste manier weglopen.
Moet ik dan gaten boren ergens? Deze zitten nu nergens, maar er zit ook geen isolatie tussen.
IJkenhout schreef:
Maak evt. een detailschets, dan kan je dit goed zien.
Heb ik gedaan. Echter niet de latten losgehaald, maar uit mijn geheugen toen ik aan het verbouwen was. Maar wat kan ik er mee?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een hellend dak is anders, want daar zit aan de buitenkant nog een extra waterkerende laag op (dakpannen). Daaronder wordt geventileerd, dus dan mag de isolatie tegen het beschot. Bij gevels mag dit niet, omdat de achterkant van het hout moet ventileren. Hou dus ruimte tussen de isolatie en de geveldelen.

Niet alle verf is dampdicht trouwens.

Achter gevelbekleding kan vocht komen (bv. door combinatie regen/wind). Je moet ervoor zorgen dat dit vocht niet de constructie inloopt, maar naar buiten. Dat gebeurd aan de onderkant, bv. waar de geveldelen een kozijn tegenkomen.

In de schetsen (ziet er keurig uit!) kan je de isolatie met tussenruimte tekenen. En de folie. Zo krijg je een indruk van de aansluitingen, en de problemen die je tegenkomt (zoals bij de vloerbalk).
 

Hvdk

  • #5
IJkenhout schreef:
omdat de achterkant van het hout moet ventileren. Hou dus ruimte tussen de isolatie en de geveldelen.
Hoeveel ruimte moet daar tussen zitten? 2 a 3cm?
IJkenhout schreef:
Achter gevelbekleding kan vocht komen (bv. door combinatie regen/wind). Je moet ervoor zorgen dat dit vocht niet de constructie inloopt, maar naar buiten. Dat gebeurd aan de onderkant, bv. waar de geveldelen een kozijn tegenkomen.
Heeft het nut om de naden van de hardhouten betimmering te kitten. Is de constructie winddicht + waterdicht.

Dan kom ik tot het onderstaande.
Als er weinig ruimte is kan ik ook misschien kiezen voor een noppenfolie, ook al heeft deze een mindere Rd-waarde?
Als er toch een ventilatieruimte zit is een dampdichte folie an de binnenzijde dan wel noodzakelijk?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Je snapt het niet helemaal :wink: Het hout moet juist ventileren! Dichtkitten zorgt er juist voor dat het gaat rotten.

Folie is inderdaad minder nodig als het aan de buitenkant goed ventileert. Er wordt altijd geadviseerd om aan de binnenkant dampdichte folie en buitenkant damopen folie te plaatsen.

2cm is inderdaad voldoende afstand tussen gevelbekleding en isolatie.

Noppenfolie isoleert volgens mij niet echt goed. In deze toepassing vind ik PIR-platen het geschiktst.

Onder de houten balk kan ook nog wat extra isolatie. Aan de binnenkant kan je het dan aftimmeren.
 

Hvdk

  • #7
IJkenhout schreef:
Je snapt het niet helemaal :wink: Het hout moet juist ventileren! Dichtkitten zorgt er juist voor dat het gaat rotten.
Maar aan de andere kant zorgt de kierafdichting er toch ook voor, dat er geen koude lucht/ wind op de isolatie komt, zodat je dan minder condensvorming krijgt door botsing van warme en koude lucht?

Kan het ook zo zijn, als ik in mijn huidige situatie ga isoleren er onvoldoende ventilatie is. Dit omdat de constructie van origine niet gemaakt is om te isoleren?

Moet ik dan geen extra ventilatie in maken in de onderste lat?
IJkenhout schreef:
Noppenfolie isoleert volgens mij niet echt goed.
Dat klopt, maar dit was bedoeld als ik te weinig ruimte had voor ander isolatiemateriaal. Onder het motto: Beter iets dan niets.
IJkenhout schreef:
In deze toepassing vind ik PIR-platen het geschiktst.
Wat zijn de voordelen tov bijv. glaswol?

Ik stel wel wat vragen zoals je merkt. Maar mijn zolder is net helemaal overnieuw geïsoleerd, omdat dit niet goed was gedaan.
Aannemer heeft dit kosteloos hersteld, maar ik heb wel weken in de rotzooi gezeten. Het tapen heb ik zelf gedaan, omdat ik mijzelf hier het meest in vertrouw.
Mijn zolder was helemaal klaar, ook de begipsing, schilderwerk, etc.
Dampdichte was niet goed aangebracht: naden nergens getaped en een gedeelte van het dakbeschot was geschilderd met niet dampdoorlatende verf. Daar zat de meeste schimmel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Niets mis mee om je ergens goed in te verdiepen.

Ventileren is goed, maar het hoeft niet te tochten. Ik kan niet inschatten of de huidige constructie voldoende ventileert. Dat kan ik op die foto niet zien. Je gaf zelf aan dat je op sommige plekken naar buiten kan kijken. Dan voldoet het wel :)

Condens ontstaat door temperatuurverschillen. Dat hou je niet tegen door kierdichting.

PIR isoleert beter en is een harde plaat. Dus erg geschikt om ergens tussen of tegenaan te plaatsen. Je kan ook een dun plaatje naast die houten balk schuiven. Het zakt ook niet uit, dus de spouw tussen isolatie en gevelbekleding blijft.
 

Hvdk

  • #9
Bedankt voor de heldere uitleg.
Onderwerp kan gesloten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu