Afzuiger WHR91 zuigt onvoldoende badkamer af

Gsm

  • #1
Wie kan mij helpen en adviseren ?
Wij hebben een WHR91R hangen in ons huis maar het afzuigvermogen in de badkamer vind ik slecht.
Ik heb een drukschakelaar geplaatst in de badkamer en daarmee gaat de unit gedurende 20 minuten op stand 3 draaien
De instellingen voor P3 (ventilatie) zijn als volgt :
Volgnummer 31 = 25% (afvoerventilator laagstand)
Volgnummer 32 = 50% (afvoerventilator middenstand)
Volgnummer 33 - 100% (afvoerventilator hoogstand)
Volgnummer 34 = 15% (toevoerventilator laagstand)
Volgnummer 35 = 50% (toevoerventilator middenstand)
Volgnummer 36 = 60% (toevoerventilator hoogstand)
Vlak voor het douchen gaat die op stand 3 en dan duurt het ruim een uur voor de wasem weg is, de ruiten blijven wel 2 uur beslagen.
Ik heb alle afzuigventielen (STB) op stand 1 staan dus bijna dicht behalve die van de douche, die staat op de grootste opening.
Unit is helemaal schoongemaakt.
Ik vind weinig trek in de betonnen kanaal van de badkamer.

Is er iemand die mij kan helpen het probleem op te lossen want als het zo blijft dan overweeg ik een aparte afzuiger te gaan maken en die direct op een afvoerpijp aan te sluiten op het dak.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Voor goede afvoer heb je ook een goede toevoer nodig.
 

Gsm

  • #3
Ik snap niet wat je bedoeld maar vermoed dat je bedoeld dat 33 en 36 verschild.
Maar zo was het geprogrameerd toen ik het huis kocht.
Ook met de standaard waardes werkt het niet.
Standaard 33 = 90% en 36 = 90%
Ik denk eerder dat er wat in het kanaal zit want andere afzuigventielen doen het wel goed maar hoe kan ik dat controleren ?
 

Kacheltje

  • #4
Is het probleem in de loop van de tijd ontstaan of altijd al zo geweest?

Zijn de luchthoeveelheden ingeregeld?

Wordt de unit goed onderhouden? Niet alleen het verwisselen van de filters maar ook reinigen van de unit en de ventilatoren.

De afzuiging werkt wel? Kan maar zo zijn dat deze niet werkt zonder dat je het misschien verneemt.

Punt 1 en 3 kan met je laatste antwoord zo goed als uitgesloten worden.
Alle ventielen zo goed als dicht zetten is niet de manier. Want met alle ventielen haal ik uit ook de toevoerventielen. Bij een goed luchtdichte woning belemmer je daarmee de afzuiging.

Als ramen beslaan duurt het altijd wel enige tijd voordat ze weer schoon zijn. Hoewel met goed isolatieglas de ramen niet zo snel horen te beslaan. Kan zijn dat koude lucht de kans krijgt daar binnen te komen waardoor daar plaatselijk het kozijn en raam sterk afkoelt met koud weer.
Controleer of er koude lucht binnen komt en of de afdichting van het kozijn nog wel goed afsluit.
 

Bernhard

  • #5
Meten is weten.
Meten van:
- m3 toevoer
- m3 afvoer
- temperatuur toevoer
- relatieve vochtigheid toevoer.
Mogelijke oorzaken van een kortsluiting in de ventilatie-unit:
- slang verkeerd aangesloten
- lekkage van de warmtewisselaar.
- de afvoerlucht wordt dan weer ingebazen.
mvgr bernhard
 

Gsm

  • #6
Kacheltje schreef:
Is het probleem in de loop van de tijd ontstaan of altijd al zo geweest?
Altijd zo geweest

Zijn de luchthoeveelheden ingeregeld?
Zal ongetwijfeld. Huis is van 2001 en wij hebben het nu 2 jaar

Wordt de unit goed onderhouden? Niet alleen het verwisselen van de filters maar ook reinigen van de unit en de ventilatoren.
Ja

De afzuiging werkt wel? Kan maar zo zijn dat deze niet werkt zonder dat je het misschien verneemt.
Ik merk weinig van de afzuiging in de badkamer. Wel ergens anders zoals toiletten.

Punt 1 en 3 kan met je laatste antwoord zo goed als uitgesloten worden.
Alle ventielen zo goed als dicht zetten is niet de manier. Want met alle ventielen haal ik uit ook de toevoerventielen. Bij een goed luchtdichte woning belemmer je daarmee de afzuiging.
Niet alle aanzuigventielen staan "bijna" dicht. Die in de badkamer staat helemaal open dus moet de volle afzuiging daar mogelijk zijn en zelfs nu voel ik weinig luchtstroom

Als ramen beslaan duurt het altijd wel enige tijd voordat ze weer schoon zijn. Hoewel met goed isolatieglas de ramen niet zo snel horen te beslaan. Kan zijn dat koude lucht de kans krijgt daar binnen te komen waardoor daar plaatselijk het kozijn en raam sterk afkoelt met koud weer.
Controleer of er koude lucht binnen komt en of de afdichting van het kozijn nog wel goed afsluit.
Zoals je leest is de woning van 2001 en alles sluit perfect en de ruiten zijn van hoogwaardig dubbel glas. Nergens een tocht of luchtlek.
[/b]

@Bernhard
Meten is inderdaad weten maar ik neem aan dat daar speciaal gereedschap voor nodig is ?
Dan ga ik voor een aparte badkamer afvoer want verder in het huis voldoet de afvoer en toevoer goed. Toiletten doen het prima en overal hoor en voel ik de toevoerlucht in de kamers goed als die op stand 3 staat.
I.v.m. met het geluid in huis heb ik af- en toevoer in stand 1 op 25% gezet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als het raam nat is en het duurt 2 uur om droog te krijgen heeft dat volgens mij niets meer met ventileren te maken.
Voor dat soort zaken moet je de luchtvochtigheid met drogers in die ruimte verlagen.
Ik weet zeker als je even een zeem over het raam haalt zal dat raam niet meer nat worden.
Ik vraag me af wat wil je nouw eigenlijk bereiken en waar ben je bang voor.
 

Gsm

  • #8
Wat ik wil is weten of die goed werkt ?
Ik heb zelf een huis gebouwd zonder centraal afzuigsysteem maar met een 125mm afzuiger in de badkamer direct naar buiten en had bijna geen last van condens en wat er kwam was binnen 15 minuten weg.
 

Bernhard

  • #9
Waarom installeer je die extra afzuigventilator niet?
Van mij heb je toestemming. mvgr bernhard
 

Gsm

  • #10
Bedankt voor je toestemming haha maar ik moet dan aardig wat werk verrichten, gat in de betonnen plafond boren naar zolder en ontluchtingspijp op het dak plaatsen.
Dat alles is geen groot probleem en ga ik ook doen als het niet met de huidige installatie is op te lossen want uiteindelijk moet die voldoen want zo is het in de nieuwbouw uitgevoerd
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Wat vak gebeurt:
Ruimte onder de deur is bij de bouw voldoende, maar de bewoners leggen het laminaat er onder en dan is het net te weinig.
 

Gsm

  • #12
Bedankt, goede tip maar helaas niet voor mij want er zit een granieten drempel vanaf de bouw onder de deur en die zit er nog.
Maar stel je opmerking zeer op prijs
 

Bernhard

  • #13
Je kan ook de deur op een kier zetten. Of ben je bang dat ie dan meegezogen wordt. Iedereen heeft het altijd over afzuigen. Is inblazen niet hetzelfde? Je wil toch de lucht verversen. Met inblazen kan je veel meer controle uitoefenen op de condities van de inblaaslucht.
Je kan de inblaaslucht:
- verwarmen
- filteren
- droge lucht inblazen
- een hoge inblaas snelheid creëren.
- koel lucht inblazen.
Mechanische installaties is een nabootsing van de natuur. De wind blaast de wolken en het stof weg.
Doet je GSM antenne het wel je krijgt steeds informatie maar je pikt het niet op? mvgr bernhard
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #14
Hoe moet de lucht de badkamer inkomen? Onder de deur door? Zo ja, hoeveel hangt die vrij van de dorpel. Door een rooster in de deur?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
@bernard dat is afhankelijk of het een hoog of laag drukgebied is.
 

Gsm

  • #16
De deur heeft standaard vanuit de bouw een kier onder de deur van 12mm.
Het is een bestaande, tijdens de bouw aangelegde, luchtcirculatie systeem.
Nu douchen we met de deur open maar ook dan is de badkamer vol met damp en beslaan de ruiten op de gang.
De afzuiging is nauwelijks te voelen in het kanaal als ik het ventiel er af haal.
 

Kacheltje

  • #17
Kan best zijn dat het afzuigkanaal dan verstopt zit en wellicht nooit gewerkt heeft.
Een lekkage ergens in het afzuig kanaal of aansluiting.
Andere optie wat minder waarschijnlijk als alle afzuigventielen behalve de badkamer open staat is dat het kanaal onder bemeten is en dan zo goed als niks doet.

Meten is idd weten maar ipv alle mogelijke metingen uit een te zetten (vaak voortvloeiend als men niet weet wat je werkelijk zou moeten meten :lol: ) zou men kunnen beginnen door de druk in het afzuigkanaal voor en na de ventilator te meten met alle afzuigventielen dicht behalve de badkamer. Als het drukverschil erg hoog is zit er hoogstwaarschijnlijk ergens iets verstopt of is het kanaal wel heel beroerd klein.
Met de ventilatorgrafiek kun je zien hoeveel de afzuiging doet. Dit zou je dan kunnen vergelijken met een meting van het rooster.
Dit laatste vergt wel wat kennis, documentatie van de unit en de juiste meetapparatuur.
 

Gsm

  • #18
Meetregelapparatuur is het grootste probleem want die heb ik niet.
welke meter is hiervoor geschikt ? Graag een plaatje.
Is een gewone luchtstroommeter of anemometer geschikt ?
 

Bernhard

  • #19
De luchtsnelheid in een kanaal is niet op elke plek hetzelfde. Aan de zijkant is er meer turbulentie dan midden in het kanaal. Je moet dan een indeling maken in zones. De metingen moeten een aantal keren herhalen en dan middelen. Het meten van de persdruk en de zuigdruk en het amperage van de ventilator is eenvoudig uit te voeren. Met een zelf gemaakte U-buis, siliconenslangtje op een plankje beetje water in de slang en het verschil meten in mmwk. De mmwk omreken naar pascal. Meet de pers en de zuigkant en het totale drukverschil teken je af in de ventilatorgrafiek en dan nog het amp er bij en je weet de m3. Niet meten in een bocht en vlak na een bocht. mvgr bernhard
 

Kacheltje

  • #20
Voor de druk voor en na de ventilator is een drukverschil meter nodig. Een cv monteur heeft dat in zijn standaard uitrusting bij zich.
Voor roosters heb je meetkokers. Die vangen de lucht uit het rooster op en geleiden dat door een opnemer.

op Google zal je genoeg kunnen vinden over dergelijke meters.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu