Remeha W23c ventilator probleem

Airfrans

  • #1
Bij mijn Remeha W23c draait de ventilator in rust wel op 80V maar wanneer er warm water wordt gevraagd komt er geen 220V op de ventilator.
De ketel springt dan ook niet aan. Het drukverschil relais werkt wel en de waakvlam doet het ook. Het relais op de print die aangestuurd moet worden om de 220V te verzorgen schakelt niet, ik weet niet waardoor deze wordt aangestuurd.

Het vreemde is dat ik vandaag het thermokoppel heb vervangen omdat de waakvlam niet meer wilde blijven branden. De waakvlam brandt nu wel maar nu heb ik er dus een ander probleem bij.

Wie kan mij verder helpen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Gaat de ketel wel hoog bij cv warmtevraag?

ik verdenk dan een tapsensor.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #3
Gaat je luchtdrukschakelaar wel naar ruststand?
Er zit geen tapsensor in, maar een microswitch die gemaakt word door een membraamhuis.
 

Airfrans

  • #4
Dank voor jullie reacties. Ik heb de cv vanwege het mooie weer niet in gebruik op dit moment.

Ik heb de Remeha in combinatie met een zonneboiler en kwam er net achter dat nu wel warm water krijg van de zonneboiler. Maak ik nu een stomme denkfout en gaat de combiketel pas aan als de zonneboiler leeg is?
Om dat gisteren de waakvlam uitging en die nu nadat ik het thermokoppel heb vervangen blijft branden ga ik er automatisch vanuit dat nu de ketel aan moet slaan.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #5
Als het water van de zonneboiler door de ketel loopt zal hij aan moeten springen. Test anders eens even of je wel cv hebt, door thermostaat hoger te zetten of door verbinden.
 

Airfrans

  • #6
Je hebt gelijk want de boiler is nu leeg en dan gaat hij nog niet aan.
Vanmorgen de CV op 27 graden gezet zodat de ketel aan zou moeten slaan maar hij doet niets.

Ik begrijp er niets van, het begon met de waakvlam die uitging maar dat probleem is opgelost.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #7
Zoals ik eerder vroeg, gaar je luchtdrukschakelaar wel naar ruststand?
Verbind bruin en grijs van je schakelaar eens door. Als de ventilator nu wel vol gaat draaien, is je luchtdrukschakelaar kapot.
 

Airfrans

  • #8
Als ik het slangetje loshaal en erop blaas hoor ik de schakelaar klikken.
Wanneer ik dan met de spanning er af tussen de witte en bruine draad (er zitten volgens mij 3 draden op) meet zie ik de weerstand naar 0 gaan dus volgens mij is dit in orde. Het blazen op het slangetje tot de schakelaar klikt heb ik ook gedaan met de ketel in bedrijf om te kijken of hij dan wel aan ging maar zonder resultaat.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #9
Meet eens tussen bruin en grijs is deze in rust ook 0?
Een klik wil niet zeggen dat hij ook echt werkt, er kan intern iets kapot zijn.
Mocht dat in orde zijn ga ik denken aan de regelsensor op je wisselaar (de rechtse) of je electronica.
 

Airfrans

  • #10
Ik ben nu op het werk, ik zal vanavond als eerste de 2 draden doorverbinden en kijken of de ventilator gaat draaien.

Het blijft zo vreemd dat ik na het probleem van de waakvlam die eerst uitging en een ander probleem bij heb.

Als het de elctronica is dan moet ik achter een schema zien te komen om vast te stellen hoe een en ander in elkaar zit.

In ieder geval tot zover al heel erg bedankt voor het meedenken, ik ben daar erg blij mee
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #11
Https://www.remeha.nl/consumenten/problemen-oplossen/direct-doen/handleidingen-en-brochures-downloaden

Zoeken op W23 en voila, de handleiding. Daar staat een elektrisch schema in. Succes
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #12
De aansteekknop van e waakvlam op het gasblok moet je even van ontsteekstand een tikje doordraaien naar bedrijfsstand.

Nu staat hij met het sterretjes aan de zijkant en dit moet het vlammetje zijn om te mogen branden.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #13
Dan gaat de ventilator wel op 220V draaien. Nu niet dus is niet stand van knop op gasblok.
 

Airfrans

  • #14
Ik heb de weerstand tussen de bruine en grijze draad gemeten in rust en deze is 0 ohm dus ok. De zwarte knop heb ik alle keren nadat de waakvlam blijft branden netjes doorgedraaid naar het vlammetje dus dat is het ook niet. Hoe kan ik de regelsensor controleren? Om in de elektronica een fout te zoeken moet ik eerst weten hoe een en ander in elkaar steekt, dus hoe de aansturing werkt.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #15
Klik even op het linkje en download de handleiding.
De sensor kan je doormeten, bij 25gr moet hij ongeveer 12Kohm weerstand geven. Is de rechtse op de wisselaar, de linkse is je maximaal beveiliging.
 

Airfrans

  • #16
Ik meet 2,9K maar moet er wel bij vertellen dat mijn waakvlam heeft aangestaan, die heb ik nu uit gedaan maar het duurt wel even voordat die afkoelt. Ik heb het originele boekje dit is hetzelfde als de link die je mij stuurde. Daar staat wel een aansluitschema in maar hoe een en ander precies werkt kom ik nog niet uit.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #17
Een cursus schema lezen ga ik je via deze manier niet geven :wink:
Als jij 2.9Kohm meet op de sensor moet hij ongeveer 75 graden zijn.
Voel even voorzichtig op dit klopt, maar ik denk van niet.
Zo nee vervang de sensor maar.
 

Airfrans

  • #18
Het huis is best nog wel heet, ondertussen meet ik al 4,2k dus hij loopt nog op. Ik laat hem nog een uurtje afkoelen en dan meet ik nog een keer. Ben een beetje bang dat het toch iets anders is. Zijn er nog andere mogelijke oorzaken of blijft nu echt alleen nog maar de elektronica print over?

Voor zover ik in het schema kan zien gaat er op het moment dat ik warm water neem de eindschakelaar van de drieweg klep open en loopt de stroom door de luchtdrukschakelaar via een diode naar het relais RE1. Hoe de aansturing dan verder loopt is met stippellijntjes als "besturings-elektronika" aangeduid. Hier loop ik vast.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #19
Als je ziet dat hij naar RE1 loopt , zie je ook dat hij naar RE2 en RE3 loopt.
RE2 laat de ventilator op 220V lopen, en RE3 de pomp op 220V.
Schakelt RE1 wel? Zo ja is de print defect. Dan krijgt de pomp ook spanning
Zo nee is er in de print iets wat hem tegen houd. Kan de sensor zijn.
Is deze ok dan zit het in de print. Is een dure!! Marktplaats kan een optie zijn.
 

Airfrans

  • #20
Hoeveel mag de waarde van de sensor afwijken, hij is nu zo goed als afgekoeld en geeft een waarde aan van 8,1k? Kan dit dan nog de oorzaak zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu