Naden vullen

Oysterhoys

  • #1
Heb net ondervloer gelegd: 18mm messing/groef spaanplaten op houtvezel isolatieplaten. Uiteindelijk komt er zeil op, waarschijnlijk marmoleum.

De spaanplaten heb ik een cm van de kant gehouden.
Waar zou ik die naden het beste mee kunnen opvullen ?
Pur ? Gipsspecie ? Kit (lijkt me duur) ?
 

Kacheltje

  • #2
Komen er geen plinten die over de naad komt te vallen?
Dan hoef je de naden niet persé te vullen.
 

Oysterhoys

  • #3
Plinten had ik er niet afgehaald, ga ik later wel doen in de overige kamers , maar je brengt me wel op het idee om er eventueel een latje tegenaan te zetten.
 

Tiho

  • #4
Een cm is weinig, daarmee bedoel ik dat een stoelpoot bv niet erin past om het te beschadigen. Marmoleum laat je leggen neem ik aan. De legger zal ook een oplossing hebben indien nodig.

Zit het geschroeft? Hou dan bij de andere kamers geen cm speling.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Houtproducten altijd vrij houden van de wand, ook als het geschroefd is, de platen moeten kunnen werken anders loop je het risico dat ze omhoog komen.
 

Oysterhoys

  • #6
Volgens mij moet je juist de platen ook "los" leggen voor de geluidsisoloatie.
Daarom ook niet geschroefd, maar spaanplaten messing en groef met houtlijm verbonden.
Uiteraard laat ik de marmoleum doen.
Toch zou ik graag de naden vullen met een of ander elastisch afsluitend spul dat niet te duur is, anders geeft dat waarschijnlijk een geluidslek.
 

Kacheltje

  • #7
Zelf heb ik de goedkoopste acrylaatkit gebruikt. Maar de naad was wel de helft kleiner die jij aangeeft.
Reden was voor mij om de luchtdichtheid te vergroten.
Je kunt voor het geluid ook een foamband gebruiken die de kier afdicht.

Maar ik neem aan dat er onder het spaanplaat ook nog wat ligt wat wel beter aansluit op de muur?
 

Tiho

  • #8
Vrijhouden die ik ook , maar geen cm. Als de platen geschroeft zijn kunnen ze geen millimeters op de schroef speling hebben.

Het ligt nu dus los ok.
 

Oysterhoys

  • #9
Bedankt voor de reacties.
Ik kan het geheel nog een beetje opschuiven.
Ik snij reepjes van dun isoplaat 3mm, 18mm hoog en maak die eerst tegen de plinten
Dus ik maak de naden aan twee kanten kleiner en aan de andere twee juiste groter.
Aan de grote kant zet ik ook nog reepjes spaanplaat tussen.
Had net toevallig een handcircelzaag gekocht, heb ik lekker wat te zagen,
gaat super :-)
 

Kacheltje

  • #10
Dat is ook een oplossing. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Dat is m.i. geen oplossing, spaanplaat werkt ook heel hard en dan komt het laminaat nog omhoog. :roll:
 

Kacheltje

  • #12
Als je 3 mm opvult van de cm ruimte die er nu is?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13

Kacheltje

  • #14
Laat de reepjes isolatie dan wat dikker, die kunnen de zetting van de plaat grotendeels opvangen.
Ik neem aan dat er tussen de mes en groef delen ook een paar mm ruimte is gelaten, althans dit is wel de bedoeling.
 

Oysterhoys

  • #15
Tussen messing en groef zit inderdaad nog een paar mm. Ik wist niet dat dat noodzakelijk was, maar ik kreeg ze ook niet verder.

Uiteindelijk heb ik het nu met 3mm hard foam-achtige isolatieplaat aan de plinten gedicht.
Maar 3mm is blijkbaar weer te weinig speling, volgens moderator Jan.

Gelukkig is dit een klein kamertje, dus dat zou minder kunnen "werken" als een groot oppervlak.

Maar wat is dan een goede vuistregel voor speling aan de rand ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Aan alle kanten ongeveer 1 mm per meter breedte/lengte.
 

Oysterhoys

  • #17
Goeie tip :D
 

Kacheltje

  • #18
2x een centimeter ruimteaan de kanten en zeg 2 mm ruimte tussen de platen onderling kom je al gauw uit op 30 meter. :wink:

Is het al gelukt?
 

Oysterhoys

  • #19
Al doende leert men.
En op het moment dat je het door hebt ben je klaar. :oops:

Ik moet nog een paar kamers maar het gaat nu als een speer.
IK heb ook een kamer van 7 meter, maar daar doe ik een dillatatie in het midden.
 

Kacheltje

  • #20
Een zgn dillatatie is zeker een mooie oplossing.
Als je elke plaat een kiertje van een paar mm laat heeft een harde vloer er boven geen last van.
De uitzetting verdeelt zich over de platen onderling. Je moet aan de kant wel een naad aanhouden.
Je zou een blokhaak of een metalen liniaal kunnen gebruiken en die gebruiken om de kier te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu