Houten schuur isoleren en afwerken

Andreas44

  • #1
Hallo,

ik heb een nieuwe houten schuur laten plaatsen van 6,20 x 3,50 m .
deze is volledig geimpregneerd en opgebouwd met rabatdelen tegen een raamwerk zoals zovele schuurtjes bij nieuwbouw woningen.
ik ga deze gebruiken voor mijn hobby dus er liggen nogal wat spullen en gereedschap dat ik graag goed wil houden.

het platte dak heb ik laten isoleren met pir platen , dus dat is klaar.

de bekabeling heb ik zelf aangelegd door het raamwerk, dus gaten geboord in het raamwerk kort langs de rabatdelen en daar de bekabeling doorgetrokken.

nu wil ik tussen het raamwerk pur platen plaatsen van ca 5 cm ( dikte raamwerk 7 cm ) zodat ik een soort koudebrug heb van 2 cm tussen de isolatie en het rabat.
de bekabeling ligt hier dan mooi achter.
vervolgens aftimmeren met spaanplaat of iets dergelijks.

ik ben van plan om een gevelkachel te plaatsen op aardgas zodat ik altijd kan stoken , op een laag standje als ik er niet ben zodat de vorst wegblijft en natuurlijk om het behaaglijk te maken als ik ga sleutelen.

mijn vraag : zijn die pur platen voldoende of moet er een soort folie tussen ?
op de vloer komen betontegels , trekt dit teveel vocht en kou op of valt dit mee ?
eventueel folie onder de tegels misschien ?

als ik het anders moet aanpakken dan hoor ik dat graag , mvg andrè
 

Bernhard

  • #2
@Andre,
De muur opbouw is:
- afwerking bv underlayment
- dampdichte folie
- isolatie
- dan plaats ik een metaalgaas voor de muizen
- spouw 2 cm tbv ventilatie met openingen boven en onder, met gaas voor de muizen en insecten
- afwerking bv rabatdelen
Als je nog wat over hebt moet/kan je 10cm isolatie op het zand leggen, bv foamglass en dan leg je daar underlaymentplaten op.
Je werkplaats moet ook nog geventileerd worden. Dat kan met bv woonhuisafzuigbox met 3 standen schakeling. Je hebt dan een goede capaciteit en zo'n box gaat veel langer mee en maakt veel minder lawaai.
mvgr Bernhard
 

Andreas44

  • #3
Hallo bernhard , de muuropbouw zoals jij omschrijft begrijp ik maar ik heb pur platen gezien die aan beide zijden een aluminium laag hebben , nu vraag ik mij af is dit niet een soort folie ?

de vloer wou ik betegelen met betontegels , en jij zegt isolatie eronder en dan underlayment en dan ? zand erop en tegelen ? lijkt mij niet dat gaat toch rotten eronder.

mvg andrè
 

Bernhard

  • #4
De afwerklaag van de vloer kan zijn een tegel, beton of underlayment. Dit is afhankelijk van de toepassing/gebruik. Geen underlaymentplaten onder het zand. Heb ik hiermee mijn dwaling recht gezet?
De isoplaten voor in de muur zijn prima en de naden afplakken met alutape dan is het allemaal top. mvgr Bernhard
 

Andreas44

  • #5
Okè , dan is het voor de wanden mij duidelijk .
nu kijken of iemand een idee heeft voor het betegelen zodat het optrtekken van het vocht beperkt blijft , ikzelf denk aan een stuk folie eronder naden afplakken een laag zand erover en dan betegelen.
ik weet niet of dit zin heeft tegen optrekkend vocht maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee of een beter idee.

andrè
 

Bernhard

  • #6
@Andre,
Optrekkend vocht bestaat niet. Het vocht ( waterdamp ) binnen in de schuur gaat condenseren op koude vlakken. Het koudste vlak in je schuur is de vloer. Je moet de vloer isoleren. De temperatuur aan de bovenkant van de vloer wordt door het isoleren hoger en dan zal er geen condens optreden. Met foamglas onder de tegels heb je een goede isolatie. De naden moet je lijmen/plakken. mvgr Bernhard
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Optrekkend vocht bestaat wel. Je krijgt optrekkend vocht bij een een vloer van betontegels op grond.
Wil je een vloer zonder optrekkend vocht en toch losse betontegels, maak dan een vloer in twee lagen. De eerste laag leg je netjes strak op zand, dan een laag folie en vervolgens leg je een tweede laag tegels. Je zal de bovenste laag wel moeten opsluiten, denk ik.

Zelf zou ik de eerste laag betontegels op zand leggen. Daarna een kunststof folie, deze aan de randen een aantal cm opzetten. Een balklaag en daar een OSB vloer op. Voelt veel beter aan bij lage temperaturen.
 

Bernhard

  • #8
@wgb,
Optrekkend vocht komt niet van beneden. Als de grond/vloer koud is en de waterdamp in de lucht een hoge vochtigheid heeft kan de waterdamp in/op de vloer condenseren. Als je het condenseren van de waterdamp optrekkend vocht noemt vind ik dat goed. Het voorkomen van het probleem vereist wel een andere aanpak. In de muur moet ook aandacht besteed worden om geen condensatatie te krijgen. Ook bij een muur zal de waterdamp van binnen naar buiten gaan en condenseren op een koude plek. mvgr Bernhard
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Bij losse tegels wel. Als je op die betontegel vloer een laag transparante kunststof legt zal je zien dat er druppels tussen de tegels en het plastic komen.
Een tent opvouwen op een grasveld moet je snel doen anders zitten er druppels op de ramen van je tent. Het tentdoek, wat ventileert, blijft een stuk droger. Ra Ra.
 

Bernhard

  • #10
@wgb,
We worden het niet eens met de oplossing voor het voorkomen van het optrekkend of neertrekkend vocht. André moet zelf maar beslissen welke voorzieningen hij wil treffen. mvgr Bernhard
 

Andreas44

  • #11
Bernhard, foamglas is mooi spul maar volgens mij vrij kostbaar , ik heb toch zo`n 20 m2 vloeroppervlakte .

ik weet dat beton kouder aanvoelt dan hout en omdat ik veel sleutel aan machines zit ik nogal eens op de grond dus misschien is een houten vloer voor mij wel het beste .

wgb , jij komt ook met een intressant idee over de tegels folie te leggen en daarna balken en afwerken met osb platen.

ik denk dat door de ruimte tussen de tegels en de vloerplaten dat het een stuk warmer zal aanvoelen dan direct op de tegels.

mvg andrè
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Bernard als je een tent opvouwd en de druppels vormen zich tussen het gras en de transparante pvc folie kan je toch niet spreken van neertrekkend vocht. Dan zou het aan de bovenkant moeten zitten. Toch.

Als in die schuur een vloer van 20 cm beton had gelegen dan heb je volkomen gelijk en zal je mij niet horen.
 

Andreas44

  • #13
Hallo , ik dank jullie voor de reacties en voor de wanden ben ik er wel uit .
hier ga ik pur platen zetten van 5 cm dikte die een alu afwerklaag heeft aan beide zijden.
vervolgens de naden afplakken met alu tape en betimmeren met osb.

wat betreft de vloer ga ik eerst eens kijken hoe het gaat met eventueel vocht of kou .

dak is geïsoleerd en wanden ga ik nu doen en vervolgens een gevelkachel op aardgas plaatsen .

mvg andrè
 

Ende61

  • #14
Een hele late reactie en voor dit specifieke geval niet meer van toepassing, maar bij een kachel op gas moet je er terdege rekening mee houden dat 1 liter verbrand gas gelijk staat aan 1 liter water in de lucht...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Andreas44 schreef:
ik ben van plan om een gevelkachel te plaatsen op aardgas zodat ik altijd kan stoken , op een laag standje als ik er niet ben zodat de vorst wegblijft en natuurlijk om het behaaglijk te maken als ik ga sleutelen.
Welkom op het Forum.
Sorry hoor ik kan het niet laten. Ondanks dat ik een Kerstgedachte zou moeten hebben.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #16
Het bericht is wel al bijna 3 jaar oud. :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Ja dat wel. Maar Ende61 slaat de plank mis.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Altijd handig erbij te vermelden op welk punt de plank misgeslagen wordt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Een gevelkachel heeft een gesloten verbranding met andere woorden het water wat bij de verbranding ontstaat komt niet in de schuur. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Ende61 schreef: Maar bij een kachel op gas moet je er terdege rekening mee houden dat 1 liter verbrand gas gelijk staat aan 1 liter water in de lucht...
Dus bij een kub gas (1000 liter) zou je ook een kub water krijgen, misschien iets voor de waterleidingmaatschappij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu