Kasten - Maken van 2 vakken-kasten

Charliefox

  • #1
Ons woonkamertje meet ca 420 x 420 m. In het midden van een muur zit de schoorsteenschouw. Aan weerszijden van de schouw zijn 2 nisjes met afm B160 x H250 cm. Diepte ca 50 cm. Die ruimtes worden nu niet goed benut, stomme kastjes met ongebruikte ruimte er naast en boven. We hebben er al ooit eens gewone grenen timmerpanelen gehad tot 250 hoog (schappenkast) maar mijn vrouw vindt dat helemaal niks.

Nu het idee (ongeveer) hetzelfde te doen maar dan professioneler. Dus een echte kast, evt met achterwand, allemaal van die handige vakken erin van ca 35 x 35 waarvan sommige dan voorzien van deurtjes en lades. Zelf zagen is geen optie. De 2 houtzagerijtjes die we hier in de buurt hadden (Amsterdamse binnenstad) zijn helaas weg. Want thuis in elkaar zetten en afwerken lukt mij natuurlijk wel.

IKEA heeft alleen kasten op hun maten. Laten maken via internet blijkt al gauw zo'n E3600,- te kosten voor 2 kasten van gefineerd meubelplaat. Al met al breken we er even ons hoofd over. Terug naar grenen schappen willen we niet meer. Concrete vragen:

1) Steigerhout is momenteel (helaas) 'n ontzettende hype. Kunnen we dat gebruiken in onze etagewoning? Niet te zwaar? En werkt dat niet te veel ivm de wens van deurtjes en lades?
2) Andere houtsoort aan te bevelen anders dan gefineerd meubelplaat? Grenen of vuren?

Heeft iemand nog andere bruikbare tips?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als je het dekkend wil schilderen is MDF een goede en goedkope optie. Bij een bouwmarkt kunnen ze het precies op maat zagen. Dan moet je wel eerst een tekening maken en daarvan een zaagstaat. Het maken van deurtjes en lades is iets ingewikkelder, maar met wat hulp hier is veel mogelijk als je een beetje handig bent ;)

Hoe is je ervaring met het maken van dit soort dingen?
 

Charliefox

  • #3
Nee, dat zagen wordt niks voor mij. Ik heb alleen 'n ielige decoupeerzaag en cirkelzaag (geen zaagtafel), wat altijd scheef gaat. Voor groffere werk wel okay. Lades waag ik mij zeker niet aan. Zijn die trouwens niet gewoon te koop in standaard maten?

MDF moet gespoten worden naderhand en is dus ook bewerkelijk. Daarbij schijnt het net zo zwaar zo niet zwaarder dan steigerhout te zijn.

Ik vraag me af als ik alle benodigde houtmaterialen (bijv fineer) op maat laat zagen bij de houthandel, of ik dan thuis in staat ben alles te monteren. Immers, van de IKEA zit al het montagespul al voorgeboord.

Hoe monteer ik alles als het niet voorgemonteerd is? Speciale verbindingsstukken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Je kan het dus laten zagen. Maar als je zelf een cirkelzaag hebt, moet je prima recht kunnen zagen, langs een stuk hout.

Voor de montage moet je dan zelf de verbindingen maken. Dit kan door lijmen, schroeven, met deuvels, speciaal meubelbeslag, enz. Is wel wat werk. Kijk maar eens in kluswijzers op sites van bouwmarkten, daar staan vaak wel beginnersprojecten bij.

MDF hoef je niet te spuiten, kan je gewoon zelf schilderen met kwast/roller. Een lade zou je misschien bij ikea kunnen kopen, dat scheelt een hoop.

Als je je druk maakt over het gewicht, zou ik eerst eens kijken of de vloer wel goed is. Een kast moet gewoon geplaatst kunnen worden, van welke houtsoort dan ook. Als je de kast vol zet met boeken, weegt dat ook meer dan de kast zelf.

Als je het niet ziet zitten om zelf te maken, kan je beter op zoek naar een goedkopere winkel of timmerman, die het op maat maakt. Zoek je een uitdaging, stel dan gewoon hier je vragen, helpen we je verder op weg.
 

Charliefox

  • #5
IJkenhout, dank voor je reactie. Achteraf laten we het bouwen van een maatkast maar zitten. Gaat echt te veel kosten, blijkt nu. En iemand heeft ons overtuigt dat we simpelweg toch weer, zoals voorheen, de muren van de nis moeten benutten. Dus worden het toch weer planken maar dan deze keer veel netter. Niet meer met van die lelijke metalen beugels. Het moet meer een kastachtig iets worden. Materiaal steigerhout of grenen. Concreet:

1) Iemand een tip hoe ik de planken netjes in de nis monteer? Dus zonder dat je bevestigingsmateriaal ziet?
2) En zou dat direct op de muren worden of zou het handiger zijn eerst 2 verticale panelen van 40 breed per nis op de muren te schroeven en daarop weer de horizontale planken te bevestigen? Zodat je niet tig gaten hoeft te boren in de mooie muur. En de verticale panelen bovendien de planken dragen.
3) Als steigerhout, krimpt dat niet ontzettend? Is steigerhout er ook in 40 cm breed?
4) Hoe bevestig ik de verticale schotten tussen de planken om de vakken te maken? Zonder beugeltjes te zien.
5) Op de vakken komen hier en daar deurtjes en lades. De lades los (grenen) heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand tips?
6) Als ik grenen gebruik is er 18 en 28 mm. Op die van 18 mm zou ik per plank 2 grenen verstevigingsraggels aan kunnen brengen. Gewoon direct lijmen op de plank of netjes met duvels werken? Op de planken komen nl ook behoorlijk wat boeken.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #6
Maak eens een foto van de nis.
 

Charliefox

  • #7
Yep, je hebt helemaal gelijk, hierbij dan.

Vind 't wel 'n beetje genant om ons "rommelhoekje" te laten zien. De andere kant van de schouw is niet veel beter. Zouden tijdelijke oplossingen zijn maar door opgroeien van de kinderen en waan van alle dag ben je zo 6 jaar verder! Maarrrrrrrr, daar komt nu verandering in ... :-)

Oh ja, en die lelijke CV pijpen zou ik natuurlijk weg kunnen werken boven het gipsplaten systeemplafond (heb al hier gelezen over flex leidingen en zo) maar vind ik te veel werk. Met de mooie planken er voor, kamerhoog, en daarop weer boeken en andere spullen, vallen ze ook niet meer op.

Oh ja nr 2: Voor de schouw zitten ook oerlelijke gipsplaten waar we ons al jaren aan storen maar we door bovenstaande reden ook maar niet aan beginnen. Maar die gaan er nu, door de komst van een houtkachel, af! Erachter zit de originele stenen schouw. Die enge witte plankjes gaan dan ook van de schoorsteen af en alleen aan de voorzijde komt dan nog "iets" (nog nader uit te zoeken). Dikke biels, steigerhout, grenen, dikke jaren 30 tegels, zoiets? De zijkant van de schouw blijft gewoon vlak voor de aan te brengen legplanken.

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Google een op -- timmerpaneel vuren --

dat zijn samengestelde vuren panelen
ik denk dat dat wel iets voor jouw is
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Een snel te maken kast in een nis is als volgt:


Je schroeft door de liggers de staanders vast. Maak hem klem tussen de muren, dan kan het geen kant op, maar je hoeft ook niet in de muren te boren. De volgende laag stapel je gewoon op de vorige. Evt. door de onderkant van de staanders schuin een schroefje.

Afhankelijk van het soort plank en het gewicht wat erop komt, kan je halverwege (of meer delen) een extra staander maken.
 

Charliefox

  • #10
Dank voor de inhoudelijke reactie. Vragen:

1) Is het ook een idee om per niskast 2 verticale staanders te plaatsen van 40 x 250 en daar haaks op de liggers te schroeven? Zo nee, wat is het nadeel? Dat scheelt namelijk een hoop kleine losse staanders zagen en eventueel kunnen dan nog de liggers verplaatst worden indien ooit nodig.

2) Als ik voor de methode kies om de planken te klemmen tussen de muren, gaan de liggers dan op den duur niet krom staan ivm mogelijk uitzetten? Ik weet dat met een houten vloer er ook altijd rondom ruimte moet zijn.

3) En welke dikte grenen zou wijs zijn om te nemen over een lengte van 160 cm? 18 of 28 mm? Ik maak hier en daar nog extra staanders, waarschijnlijk 3 per ligger extra buiten de 2 buitenste liggers om. Als het uiteindelijk steigerhout wordt dan is dit automatisch al 30 mm.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
1. Dat kan. Om de planken in hoogte te kunnen varieren, moet je heel de kast dan naar voren halen, om de schroeven in de zijkant los te halen. Best omslachtig. Als je de hoogte wil varieren, zijn er handigere methoden.

2. Scherp. Ik heb dit toegepast bij houten wanden en een kast van geplastificeerd spaanplaat (zie onder). Dit gaat prima. Bij stenen muren en echt hout, lijkt het me zinvol iets ruimte over te laten. 10mm totaal speling zal wel voldoende zijn.

3. 1.6m overspannen met steigerhout zal geen probleem zijn. Dus tussensteunpunten zijn niet eens nodig. Bij 18mm wel.


De zijkanten zijn dubbel, 1 deel loopt door over heel de hoogte, de ander korte stukken tussen de planken.
 

KlusRob

  • #12
Als je gaat kijken hoe je e.e.a. gaat ophangen (vooral waar, hoe hoog en hoe ver van elkaar), denk dan van tevoren na over wat je erin wilt zetten.
Ik heb zelf voor in de hal een kast op maat gemaakt, omdat de smalle variant van een kast van het bekende Zweedse woonwarenhuis te smal was voor de muur en de brede variant te breed.
Ik ben toen naar die zweedse zaak gegaan en heb daar binnenwerk (lades, deurtjes en opbergbakken) gekocht en op die maat de vakken in mijn kast ingedeeld.
Als het maken van een volledige kast te veel is voor je, zou je wel met de hoogte van de planken rekening kunnen houden met de maten van de opbergbakken.
 

Charliefox

  • #13
Okay, plans are changed. Het wordt toch definitief steigerhout. Zie tekening voor het idee. Op schaal gemaakt. Alleen jammer dat dat spul er slechts in 20 cm breed is. Wordt dus de zijkanten aan elkaar lijmen mbv 8 mm duvels hier en daar. Ik wil wel alles op maat laten zagen. En ik vraag me af hoe ik de kast na montage in de nis krijg. Met schuin kantelen zal ie tegen het plafond komen. Iemand tips voor deze weer iets specifiekere vraag?

P.s. Lades wil ik kant en klaar kopen alleen nog niet gevonden. Bovendien zit ik met de maat. Zal wel never nooit niet (ongeveer) op maat te vinden zijn. En ze zullen er vast wel alleen in grenen of vuren zijn. Maar als we alles white washen valt het verschil tussen steigerhout en grenen/vuren misschien niet op?


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
De kast kunt u ook schuiven. :wink:

Voor de laden zou ik even bij een interieurbouwer of keukenfabrikant kijken, ze kunnen eventueel op maat gemaakt worden.
 

Charliefox

  • #15
Maar hij moet wel eerst, na het in elkaar (voor-) boren en schroeven rechtop gezet worden. En dat gaat volgens mij nooit meer lukken als ie net kleiner dan 250 cm wordt. Is iets lager dan het plafond, onze wens.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Een afwerkstrook aan de bovenkant van de kast zou kunnen, die van binnenuit vastzetten nadat de kast op z'n plaats staat.
Of een paar latjes op de wanden zetten en daar de afwerkstrook aan vast schroeven, op de schroeven kunt u dopjes zetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Als je deze kast zelf gemaakt hebt, en je vind het nog steeds leuk, dan maak je de lades toch ook gewoon zelf? Ook daarmee wordt je hier gewoon geholpen.
 

Charliefox

  • #18
We komen al dichterbij. Sorry als ik de indruk wek dat ik te precies ben, maar ik wil het plaatje eerst goed in m'n hoofd hebben. Nu kan ik nog vragen stellen. Dat gaat lastiger als ik eenmaal aan het werk ben. Tenzij we een 'hot line' hebben misschien ... :-)

De lades ben ik ook al uit. Op M*rktpl**ts worden tig gebruikte grenen ladenkastjes aangeboden, ook nog vaak van het zelfde type en afmetingen. Kastje gooi ik weg, lades gebruik ik. Eventueel met de ladegeleiders of anders koop ik die nieuw. De liggers plaats ik op hoogte naar de afmetingen van de laatjes. Ik denk 2 lades naast elkaar.

Hoogte van de kast maak ik ca 35 cm lager dan het plafond, dan kan de kast na montage makkelijk rechtop gezet worden. Tevens is dat dan de bovenste legplank. Aan het (gipsen systeem-) plafond schroef ik een regel waaraan ik dan klapdeurtjes monteer van grenen/vuren timmerpanelen. Ik denk 2 of 3 naast elkaar, omhoog open klappend met van die speciale schuifsteuntjes eraan tegen het dichtvallen. Kast fixeer ik op 2 punten met beugels aan de muur.

Concrete vragen. Zie tekening:

1) Met wat voor soort schroeven zouden jullie de liggers vastschroeven aan de staanders? Speciale of gewone houtschroeven?

2) En ik wil in principe 3 liggers (bovenste, middelste, onderste) fixeren met schroeven. De overige liggers wil ik met metalen plankligger pennen monteren. Zo kan ik eventueel ooit nog eens van hoogte wisselen. Zou dit stevig genoeg zijn i.v.m. de verticale 'schotjes' die er in de kast komen?

3) Ik breek m'n hoofd hoe de schotjes (de verticale staanders van ca 35-40 cm hoogte) te monteren zonder dat er bevestigingsmateriaal te zien is. Zouden die gelijmd kunnen worden? Het heeft niet veel te houden, toch?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
1 spaanplaatschroeven
2 ja. Standaars afstand voor pengaten is 32mm.
3 Deuvels of lijm. Heeft niet veel te houden, behalve wat boeken die ertegen leunen.

Komt er een achterplaat in voor de stabiliteit?

Ik zou die klepjes niet aan het plafond monteren. Misschien een los kastje erop zetten ofzo. Je krijgt die klepjes nooit mooi aansluitend, want er zit altijd wat beweging in (kast/vloer/plafond).
 

Nicklatu

  • #20
Nou je bent al op de goede weg zeg... Je heb wel veel hulp zo te zien ( :wink: )

Misschien kan ik een klein steentje bijdrage.

Ik zou wat IJkenhout je aanbeveel spaanplaatschroeven gebruiken. Alleen denk er over na als je je schappen wilt verstellen dat je ook de tussen staanders moet veranderen...

Ik zie ook dat je een konijnenhok heb... Misschien een idee om dat hokje in de kast te plaatsen op een schuifplateau (tis maar een idee).

Zou ik zelf die kast maken, dan zou ik het als volgt doen...

Haak latten gebruik ik om geen schroeven in het zicht te krijgen....

Heel veel succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu