Gebruik stroomtang

Jospenx

  • #1
Hallo;
hier een niet alledaagse vraag; althans...het gaat niet over een "klus" in huis.

Op m`n motor heb ik twee extra lampen gemonteerd van 55 watt per stuk.

Nu zit er ook al handvatverwarming op, dus er zijn al aardig wat extra verbruikers.

Als ik nu 100% zekerheid wil hebben of de dynamo voldoende spanning geeft aan de accu, hoe kan ik dit he beste meten?

Heb een multimeter, maar die gaat maar tot 10 ampere.

Ik dacht aan het gebruik ban een stroom (ampere)-tang.

Maar hoe ga ik dit doen?

De verbruikers uit laten en de motor starten...vervolgens de tang bij de + draad houden die vanaf de accu naar voren loopt?

Vervolgens de verbruikers tegelijk aanzetten (bij draaiende motor) en dan de waarden vergelijken?

Ik weet dat de dynamo namelijk volgens de handleiding 375 watt geeft, maar als ik alleen al de lampen (origineel zit er alleen al 2x 55 watt dimlicht op) bij elkaar op tel kom ik ongeveer al aan een verbruik van 320 watt.

Dit is dan wel met alles tegelijk aan (komt niet vaak voor), denk dat ik in de praktijk zo`n 75 watt "over" heb.

En...

Klopt het als ik zeg dat de dynamo met ca 30 ampere bijlaadt?

375 watt : 12volt = 31 ampere

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Thanx
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
De meeste betaalbare stroomtangen meten alleen wisselstroom.
Er zijn wel DC tangen maar dat kost wat meer.

Motor starten, SPANNING op de klemmen meten bij 1500-2000 toeren.
Verbruikers inschakelen spanning op de klemmen meten bij 1500-2000 toeren.
Zolang de spanning tussen de 13.6 en 14.8v ligt word de accu geladen.
Nadeel is wel dat er nog met ca 75 watt geladen word dus het wel even duurt voordat de accu weer netjes vol is.

Een accu laad niet met ca 30A, de laadstroom hangt af van de inwendige weerstand van de accu, en die neemt toe naarmate deze beter geladen is.

Je moet er rekening mee houden dat je accu dus behorlijk minder gaat laden, de vraag is of je dus na een aantal ritten nog wel kan starten.
 

Jospenx

  • #3
Da`s een snel en duidelijk antwoord!

Zag dat ik in m`n berekening bijvoorbeeld voor de handvatverwarming zo`n 50 watt rekenden, maar volgens mij is dat de eerste 5 minuten met opstarten.
Ik heb 5 standen, hij schijnt maar ca 10- watt te gebruiken.
Dat maakt de 75 alweer 100+.

maar wil het graag zeker weten.

Je zegt "op de klemmen"...

Dus de multimeter gewoon op de accu (rood op de + en zwart op de -)

Met de motor uit zal hij zo`n 12,5 volt zijn.
Aan zo`n 14... volt.

Als alle gebruikers aan zijn en de accu is dan bij draaiende motor nog steeds 14.... weet ik dat hij voldoende bijlaadt?

Thanx
 

Kacheltje

  • #4
In de technische documentatie staat hoeveel stroom de dynamo kan opwekken. Die 375 watt zou voldoende zijn om wat extra stroom op te moeten kunnen vangen. Een motoraccu zal veelal rond de 12 ah zitten en dient enkel als buffer om de motor te startmotor, ontsteking en dynamo zelf te voorzien van spanning. Na een keer starten heeft de dynamo niet veel en lang nodig om dit weer op peil te brengen.

Met 75 watt over zou dat in de praktijk voldoende moeten zijn, zo niet zie je dat vanzelf aan je laadstroomlampje die dan gaat oplichten. Als die oplicht is er een te kort aan laadstroom wat een te veel aan verbruikers als oorzaak zal zijn in jou geval.
 

Jospenx

  • #5
Hallo; dank voor de snelle reactie(s)

Dan zou dus het lampje van de accu gaan branden?

De accu is standaard maar 10 ampere bij deze motor.

Wat zal het verbruik zijn van de overige zaken zoals een ontsteking?

Kom nu op:

2 x dimlicht = 110
2x mistlicht = 110
1x achterlicht = 21
2x stadslicht = 10 watt
handvatverwarming = 15 watt
ontsteking ? =
....=?

totaal (alles aan) ca 265 watt

De handleiding zegt overigens (zegt mij niet zoveel):

- Generator Max. output Approx.= 375 W at 5 000 rtrnin

- Generator no-load voltage (When cold) = 60 V (AC) and more
at 5 000 rtmin.

- Regulated voltage = 14.0 - 15.5 V at 5 000 rtmin.
 

Kacheltje

  • #6
-110 watt, mistlampen en dimlicht mag je nooit tegelijkertijd voeren.
Je achterlicht is 5 watt en geen 21, dat zijn remlichten en knipperlichten die niet continu branden. Misschien nog een kentekenplaatverlichting die wel verplicht is ook 5 watt. Dashboardverlichting, 2 watt of zoiets per lampje.

10 AH is ook prima, die is nog sneller opgeladen in tijd. En de ontsteking? met een watt of 15 moet dat kunnen.

Een tekort aan laadstroom geeft altijd een laadcontrollelampje weer.
 

Paul Siemons

  • #7
Kacheltje schreef: 10 AH is ook prima, die is nog sneller opgeladen in tijd. En de ontsteking? met een watt of 15 moet dat kunnen.

En het voordeel zou daarvan zijn?????


Mvg,
P.Siemons
 

Monteur Bert

  • #8
Kacheltje Een tekort aan laadstroom geeft altijd een laadcontrolelampje weer.
Is dat zo? Dat zou eventueel kunnen wanneer er speciaal elektronica voor aanwezig is (zie handleiding) maar gebruikelijk is dit niet.

Ik kan onderstrepen wat The Headhunter adviseert en schrijft.
Of plaats een accu-conditiemeter die een indicatie van de accuspanning geeft, vooral belangrijk tijdens het toerental tijdens rijden.
Je kunt het ook gewoon uitproberen. Je merkt het direct bij het starten wat je hopelijk ook met de voet kunt in geval van nood.....
Succes, Bert
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Het klopt wel, als de dynamo niet laad gaat er een storingsindicator branden.

Helaas ziet de dynamo echter niet of deze laadstroom of bedrijfsstroom levert.
Dus als je 100% je dynamo belast en nog 10% van je accu dan zal er geen lampje gaan branden, maar wel je accu leeg getrokken worden.
 

Monteur Bert

  • #10
Hij stelt dat een TEKORT aan laadstroom het lampje laat branden!
En daar wilde ik even op reageren.
Bert.
 

Kacheltje

  • #11
Anders meet je de spanning als je alle verbruikers aan hebt. De spanning zal bij voldoende laadstroom altijd boven de 13 volt blijven. Tussen de 13 en 14,4 volt is goed. Zakt de spanning onder de 12,5 volt dan laad de dynamo niet voldoende bij.

Bij gas geven stijgt de spanning vaak zie je dat al aan het feller branden van je lampen. zeker bij de kleine vermogens van een brommer of motorfiets.
Gezien je gegevens kom je niet te kort aan laadstroom.
 

Jospenx

  • #12
Heren, dank vd reactie`s!

Zoals het eruit ziet valt de spanning niet onder de 12,5 volt.
Soms bij stationair wel iets.
Blijf het even meten zoals is uitgelegd.

Dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu