Instelling vloerverwarming

Cris-99

  • #1
Mensen,
Ik heb wat problemen met mijn vloerverwarming. (het andere topic stond vrij vol dus vandaar dat ik even een nieuwe maak). Het probleem is dat ik te weinig groepen heb voor het te verwarmen oppervlakte (4 groepen voor 55m2,zat er al toen ik het huis kocht). Maargoed niets aan te doen, het volgende probleem was dat de retour groep 3 lauw wordt en groep 4 tussen koud en lauw blijft (1 en 2 worden wel warm). Na wat testen blijkt dat 3 en 4 erg grote groepen zijn (+- 15m2 per groep) en dat de groepen onder het zit/woon gedeelte liggen(belangrijkste ruimte). Nu heb ik heel wat liggen vogelen maar vraag me af of het geen kwaad kan wat ik heb gedaan:

Ik heb de aanvoer van groep 1 en 2 maar 1 slag open gezet (inbus), 3 heb ik 2 slagen open gezet en groep 4 staat helemaal open. Met als gevolg dat alle retouren ongeveer net zo warm worden (lauw).
Vervolgens de aanvoerknop op 6 gezet en de retour op 40gr en de pomp op stand 3. Met als gevolg dat er 48gr de vloer ingaat (voorheen was dit maar 42gr).

Mijn vraag is dus, is het verstandig wat ik hier heb gedaan?
 

Cris-99

  • #2
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #3
Hiermee heb je de vloerverwarming ingeregeld.
Dit is goed wat je gedaan hebt.
48 graden de vloer in, is ongeveer het maximum wat je de vloer in wilt laten gaan. Is de vloerverwarming hoofdverwarming of bijverwarming?
 

Cris-99

  • #4
Het is hoofdverwarming
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #5
Dan gaat er iets niet goed...
50 graden aanvoer de vloer in, is eigenlijk al te veel.
Deze temperaturen moet je dus zien als het buiten -10 is.
Heb je verder helemaal geen radiatoren dan?
 

Aks

  • #6
Mij is altijd verteld dat de ideaale temp van het aanvoer water wat de vloer in gaat 27 graden is.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #7
Dan hebben ze je rare dingen verteld...
 

Cris-99

  • #8
Op de 2e verdieping heb ik radiatoren. Tjah ik kan de temp wel lager zetten. maar omdat de groepen eigenlijk te groot zijn, had ik het idee ik maak hem zo warm mogelijk(wel onder de 50gr) en jaag hem er zo snel mogelijk doorheen(pomp stand 3) zodat hij zo min mogelijk afkoelt.

Wel vraag ik me nog iets anders af, ik heb groep 4 dus ontlucht(al het koude water eruit laten lopen met andere groepen volledig dicht, totdat ik weer warm water kreeg). maar ik zie nergens een vulkraan en ook nergens een drukmeter. Ik ga ervan uit dat het systeem zichzelf automatisch weer vult en op druk houdt. Maar kan dat wel?
Het is stadsverwarming met een warmtewisselaar van AGPO KVM en ik zie ook nergens een scherm ofzo wat een melding kan geven.
En als het systeem eventueel niet meer op de juiste druk is hoe weet ik dit dan?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Ik wil zeggen, als je het nu met die temperaturen aan het verwarmen bent, hoe moet dat dan als het -10 is???
 

Cris-99

  • #10
Nou nu staat hij maar even aan na 1 a 2 uur aan en is het op temperatuur binnen. Dus als het -10 is zal hij veel langer aan moeten staan.
Maar het gaat me er maar of ik het systeem zo optimaal mogelijk instel omdat ik eigenlijk gewoon te weinig capaciteit heb.

PS het bijvullen gebeurd volgens mij automatisch kheb gisteren even alles opengezet (vloerverwarming+alle radiatoren boven) en alles wordt gewoon warm en de aanvoer van de vloerverwarming blijft op temperatuur.
 

Cris-99

  • #11
Aangezien de vloerverwarming over een paar maanden weer aan zal moeten, vraag ik mezelf eigenlijk nog steeds af hoe het zit met de druk op het systeem. Er zit geen drukmeter op het systeem en ook geen bijvulnippel. Kan het zijn dat het systeem zichzelf automatisch op druk houdt?
Ik heb een tijd geleden een lekkende koppeling gehad, dus als het systeem zichzelf niet op druk houdt dan is de druk nu waarschijnlijk te laag door de lekkende koppeling (en met het vervangen hiervan is er ook veel water verloren gegaan).
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #12
Als de druk in je cv systeem goed is, is hij het ook in je vloerverwarming.
alleen als het een gescheiden systeem is met een warmte wisselaar ertussen, zal je de vloer appart moeten bijvullen.

groeten b
 

Heat

  • #13
Aks schreef:
Mij is altijd verteld dat de ideaale temp van het aanvoer water wat de vloer in gaat 27 graden is.
Vreemd verhaal: direct vergeten !!
Zou kunnen bij een laminaat of parketvloer, maar voor andere soorten vloerbedekking kan het zeker hoger zijn.

Aan een verkeerd aangelegde vloerverwarming valt weinig meer te veranderen en ook door regelen kan je er nooit een comfortabele situatie mee creeëren.
Een veel voorkomende fout bij pruts-installateurs: veel te lange groepen maken. (of de verwarmingsbuizen te ver uit elkaar leggen)

Zo te zien zit er in de aanvoerleiding van je vloerverwarming een elektrische bedienbare klep: je zou dus de vloerverwarming onafhankelijk moeten kunnen regelen van de bovenverdieping. (hoe wordt die klep aangesturud?)
Als de druk in je cv systeem goed is, is hij het ook in je vloerverwarming
LEZEN: het is stadsverwarming
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #14
Cris-99: Ik adviseer je de vele antwoorden, die je al eerder hebt ontvangen in topic: Vloerverwarming probleem en ook door jou begonnen topic:
Vloerverwarming vraag plus ook antwoorden binnen dit topic nog eens goed na te lezen.
Dit al het 3e topic wat je bent gestart over dezelfde vloerverwarming (sinds febr. 2011) en het blijkt dat je er nog steeds weinig van snapt.......
Nu ga je na 9 maanden weer door met vragen stellen waarop je al antwoorden hebt ontvangen in 3 topics over dit onderwerp.
Goed lezen van alle adviezen is blijkbaar erg moeilijk.
 

Cris-99

  • #15
De gooyer:
Ik snap je frustatie over mijn topics, maar wil hier toch op reageren. Ik ben een leek op dit gebied, en dankzij de vele antwoorden (dank daarvoor) weet ik ondertussen aardig hoe mijn vloerverwarming werkt. Maar steeds als ik wat verder kom, komen er ook weer wat vragen in mij op. En ik zie in mijn topics ook veel discussies waar ik niet veel aan heb (er roept iemand 27gr de vloer, waar een discussie over ontstaat). Verder ook veel tegenstrijdige antwoorden. de 1 roept: als de druk in je cv goed is het bij je vloerverwarming ook, dus dan denk ik: ok me druk is goed en dit hoef ik niet te meten. En dan reageert er iemand: LEZEN: het is stadverwarming. Nu heb ik dus nog geen antwoord.
Dus ik moet uit alle antwoorden en discussies uit zien te vissen wie er werkelijk verstand van hebben en wie er zomaar iets roepen.
Al met al lukt me dit aardig, maar daarom loopt het topic al zo lang.
 

Cris-99

  • #16
Ps de klep bovenop gaat naar mijn thermostaat in de woonkamer. Als het daar op temperatuur is, slaat de klep dicht en krijgt het systeem geen warm aanvoerwater meer. Maar vind het ook zo vreemd dat er geen drukmeter op het systeem zit, daarom lijkt mij dat de druk automatisch wordt geregeld. Hoe weet je anders of je druk nog wel goed is......
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #17
Maak je nou niet druk, om de druk die is wel goed.
Je krijgt ( als je stads verwarming hebt) de druk van hun geleverd.
Of er zou een aparte platen wisselaar in het systeem moeten zitten die de stads verwarming scheidt van jou huis cv
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #18
Begrijp je ook wel, maar eens moet het toch duidelijk zijn.
Als je verdeler rechtstreeks op de stadsverwarming is aangesloten zou ik me maar geen zorgen maken over drukken etc. Het benodigde water wordt vanzelf bijgevuld (en je hoeft dus niet bij te vullen o.i.d.)
Juist vloerverwarming op stadsverwarming werkt praktisch altijd goed en zonder noemenswaardige problemen. (maar door verkeerde instellingen of gebruik van verdelers die niet aangepastt zijn voor stadsverwarming, kunnen de verbruikkosten wel behoorlijk hoog oplopen)

Mij irriteert het ook vaak, dat er maar wat geroepen wordt en dat men eigenlijk slecht leest en zoals nu: ook over CV begint. Die situatie is totaal anders, dus begrijp ik wel dat je dan weer "van slag bent" met zo'n antwoord.
Ps de klep bovenop gaat naar mijn thermostaat in de woonkamer. Als het daar op temperatuur is, slaat de klep dicht en krijgt het systeem geen warm aanvoerwater meer. Maar vind het ook zo vreemd dat er geen drukmeter op het systeem zit, daarom lijkt mij dat de druk automatisch wordt geregeld. Hoe weet je anders of je druk nog wel goed is......
Drukmeter zit ook op een "normale" stadsverwarming-verdeler niet en heeft ook weinig zin...
Belangrijk hier zijn alleen de thermostaat in de aanvoerleiding: (rechts dus) Deze regelt de temperatuur van het water wat door de vloer circuleert en de linker thermostaat in de retourleiding: daarmee wordt de temperatuur van het retourwater geregeld (en die waarde wordt voorgeschreven door de betreffende stadsverwarming)
Als de knop van zo'n thermostaat niet is uitgerust met een graden indeling, maar met een standen indeling 1 t/m 6 o.i.d) zegt dat natuurlijk niets, want je weet dan nog steeds niet hoeveel graden C bijvoorbeeld stand 6 is......(maar goed: op een andere wijze zijn de temperaturen wel te meten)

Als alles goed is aangesloten moet die thermostaat in de kamer (met de klep op de verdeler) alleen maar de vloerverwarming regelen (aan/uit) en moet deze niet van invloed zijn op de warm water toevoer vanuit de stadsverwarming naar de overige aanwezige radiatoren.
 

Cris-99

  • #19
Ok, dan is dat ook uitgesloten. Dan kom ik na 2jaar tijd ;-) de gooyer. tot de volgende conclusies:
- Het inregelen van de voetventielen is nu optimaal, 48gr de vloer in en alle retourleidingen worden lauw
- Helaas zijn er te weinig groepen aangelegd, maar hier is niets meer aan te doen.
- De aanvoertemp zet ik zo hoog mogelijk(60gr), de temp gaat toch niet over de 48gr heen en als ik hem lager zet, gaat me aanvoertemp omlaag. De retour idem(50gr)(. (dit scheelt me in gebruik wel iets, ongeveer 20%, maar krijg het wel wat warmer)
- De druk hoef ik me geen zorgen om te maken, gaat automatisch.
- Nachtverlaging aanhouden van 2gr. Niet meer, anders kom ik zeker te kort vanwege te weinig groepen.
- Ik weet waar alle knoppen voor zijn en hoe het systeem werkt, mag ik me nu al verwarming specialist noemen......;-).

Opties die ik nog heb:
- Radiatoren bijhangen, heb 2 aansluitingen zitten in de woonkamer (die los van de vloerverwarming werken).
- Eventueel alles ontluchten, maar alles wordt overal wel warm. Dus dit lijkt me overbodig.

Wel moet ik nog zeggen dat mijn Kamerthermostaat afwijkt (ongeveer 2gr) maar dit maakt eigenlijk niet uit toch. Als ik hem gewoon op 23gr ipv 21, deze zegt toch alleen maar open of dicht tegen de klep op de aanvoerleiding..
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #20
Nachtverlaging aanhouden van 2gr. Niet meer, anders kom ik zeker te kort vanwege te weinig groepen.
Waarom nachtverlaging? Is zeker in het geval dat de vloerverwarming eigenlijk niet optimaal is geïnstalleerd, m.i. niet noodzakelijk (en zelfs niet wenselijk).
Ik houd mijn eigen vloerverwarming zomer en winter, dag en nacht altijd op 20 graden en dat bevalt prima, ook qua energiekosten.
Vergelijk het maar ongeveer met het energieverbuik bij een auto: constant 120 KM op de snelweg is ook gunstiger dan iedere keer maar weer optrekken en stoppen, zoals rijden in de stad......
Mijn advies is: blijf voortaan van al die knoppen af !!! (en als je nu echt wilt besparen koop dan een goede pompschakelaar, want die zag ik op de foto's nog niet zitten)

Afwijking kamerthermostaat: eigenlijk wijkt iedere thermostaat ten opzichte van een ander exemplaar af.
Zelfde als bij tijd: vraag 5 mensen hoe laat het is en je krijgt allemaal verschillende antwoorden. Zo ook bij thermostaten: van de gangbare modellen is er geen één die 100% de juiste temperatuur aan geeft.
En dan nog: iedere goede thermostaat kun je kalibreren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu