Hoe dampopen folie te plaatsen

Icer

  • #1
Hallo

Aangezien ik uiteenlopende adviezen krijg ben ik de kluts een beetje kwijt. Graag jullie advies.

Ik wil mijn bijkeuken van binnenuit isoleren. De bijkeuken wordt verwarmd.

Hoe ik het wil doen is als volgt.

half steens muur --> houten latten van 2 cm dik tegen de stenen muur monteren --> dampopenfolie tegen de latten nieten --> open ruimte (spouw) van 2 cm --> houten latten (69mm) tussen vloer en plafond --> tussen de houten latten spijkerflensdeken (rockwool 113) 8cm met aan de warme zijde bekleed met aluminiumfolie, naden dichttapen met alufolie --> multiplex platen --> met gipsplaten afwerken.

klopt dit? want volgens mij krijg ik dan problemen met de ventilatie in de spouw.

of... moet ik de dampopen folie juist niet bevestigen tegen het 2 cm rachelwerk, maar tegen de isolatie, dus:

half steens muur --> spouw 2 cm --> dampopen folie --> houten latten 69mm etc etc..

lastig bij dit laatste is om de dampopenfolie tegen de houten latten van 69mm te maken.

graag jullie advies hierover. Mochten er nog vragen zijn, ben ik te onduidelijk geweest, laat het even weten..

gr. Eric
 

BeeTeeWee

  • #2
Ik zou die dampopen folie daar helemaal weglaten en ook geen aluminiumfolie op die rockwool nemen. In plaats daarvan zou ik als laatste dampREMMENDE folie over de staanders/isolatie aanbrengen, zodanig dat het huisvocht naar buiten kan ventileren.
 

Sjaan Smit

  • #3
Zou sowieso niet voor de 1e optie gaan want dan heb je dus die latten op die vochtige (buiten)muur gemonteerd,das natuurlijk er om vragen dat ze binnen de kortste keren weg zijn....

Zou ook nog tussen die rockwool en die platen vochtdichtfolie(plastic) doen,trekt het vocht nooit naar binnen tegen je hout en je gipsplaten aan.
 

Icer

  • #4
De rockwool 113 heeft van zichzelf al een aluminiumfolie die dampdicht is, dus volgens mij hoeft daar geen dampdichte folie meer tegenaan.
 

Icer

  • #5
BeeTeeWee schreef:
Ik zou die dampopen folie daar helemaal weglaten en ook geen aluminiumfolie op die rockwool nemen. In plaats daarvan zou ik als laatste dampREMMENDE folie over de staanders/isolatie aanbrengen, zodanig dat het huisvocht naar buiten kan ventileren.
die dampopenfolie voorkomt toch juist dat vocht vanuit de muur in de isolatie trekt? ik dacht dat dit een vereiste was.

de dampdichte folie (of de aluminiumfolie op het rockwool) zorgt er toch juist voor dat het vocht niet vanuit de bijkeuken in de isolatie kan trekken. Ik wilde de bijkeuken gaan ventileren door ramen open te zetten (bij goed weer) of een ventilatierooster te plaatsen.
 

Bernhard

  • #6
Waterdamp is een gas. Waterdamp heeft, afhankelijk van de temp en de vochtigheid, een bepaalde druk/dampspanning. De waterdamp heeft in huis een hogere druk dan de waterdamp buiten. Door het drukverschil zal de waterdamp in huis zich verplaatsen naar buiten.
De muuropbouw moet zijn van binnen naar buiten:
- gipsplaat of andere afwerking
- dampdichte folie
- isolatie
- dampopen folie
- kleine spouw
- steensmuur.
mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #7
Een dampopen folie pas je toe om de buienzijde winddicht te maken of om de onderliggende constructie of isolatie te beschermen tegen direct vocht. (regen, vochtdoorslag)

Als je tussen de stenen buitenmuur en voorzetwand een spouw laat is een dampopen scherm niet nodig. Isoleer je tegen de steensmuur aan doe je er verstandig aan een dampopen scherm tussen de buitenmuur en isolatie te plaatsen.
 

Sjaan Smit

  • #8
Zou dit nooit gokken maar goed tis wat TS zelf wil....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik ben het met Bernhard eens, damp-open folie toepassen op de door hem beschreven manier.
 

Sjaan Smit

  • #10
Wat leuk Jan..we zijn het eens!
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Het verhaal van kacheltje, slaat trouwens nergens op.

Want een damp open folie, heeft helemaal niets met wind dichtheid te maken.
 

Kacheltje

  • #12
NMAXXTITAN.pdf

Lees deze pdf eens door icer. Daar staat in waar tegen een damp open folie geschikt voor is.
 

Icer

  • #13
Voor de zekerheid ga ik gewoon dampopen folie gebruiken zoals bernard omschreef.

Nog wel een vraag: de dampdichte folie, moet ik die echt gebruiken. De rockwool 113 heeft namelijk een aluminiumfolie in zich verwerkt die aan de warme kant komt. Dan is de dampdichte folie toch niet meer nodig. Vooral niet als ik de naden van de isolatie nog dichttape?

gr. eric
 

Kacheltje

  • #14
Je mag de folie best toepassen icer dat kan geen kwaad, mijn antwoord was gericht naar je vraag over de verschillende meningen.

Als je de aluminium zijde naar de warme zijde houdt, goed laat aansluiten en aftaped met alutape is er geen dammpdicht scherm nodig.
 

Kacheltje

  • #15
Http://www.hout-en-bouwmaterialen.nl/downloads/rockwool-hout-plaat-brandveilig-steenwol-isolatiemateriaal-voor-spouwmuren-en-houten-constructies-specifiatieblad.pdf

Op de site van Rockwool vind je informatie hoe je de isolatie het beste kunt verwerken en welke soorten geschikt zijn voor jou situatie.
 

Icer

  • #16
Kacheltje bedankt voor de tip en de link, ik zal eens kijken.
 

Sjaan Smit

  • #17
Die 1e link die kacheltje geeft slaat ook op folie voor op een hellend (schuin) dak...en dus ook dakpannen en dan heb je idd wel iets te maken met wind.....maar dat ter zijde...
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #18
Als de mogelijkheid bestaat een complete wand maken op de vloer.
Je start met een frame van cls of iets anders.
Bij cls 38 maal 89 hou je de wand 1,5 cm lager dan de werkelijke hoogte.
Als het frame klaar is niet je aan de muurzijde een spinvlies folie(dampopen).
Zet de wand rechtop en 2 cm vrij van de muur.
Vul de 1,5 cm aan de onderzijde op met klosjes hout
Zet hem dan vast aan de vloer en waterpas omhoog en dan vast aan de balken/verdieppingsvloer.
Isoleer nu de gehele wand.
Trek er echt voor de zekerheid een dampdichte folie aan de warme zijde voorlangs.
Daarna kun je om ruimte te creëren voor electra een exstra regel op de staanders zetten.
Zo hoef je niet in de folie/isolatie te snijden om inbouw dozen te plaatsen.
De aluminium cascheerlaag/folie blijft dan voledig in tact.
Dus geen vocht lekken naar buiten.
Plaats echt in de spouw een folie wand deze zorgt er ook voor dat de isolatie de muur niet kan raken.
En voor de zekerheid zou ik op de grens van de vloer en de muur een aantal gaten schuin naar beneden boren.
Deze zijn er voor dat mocht er onverhoopt toch water in de kleine spouw komen,dan word het via deze gaten afgevoerd.
Voorzetwanden steken met vocht van buiten behoorlijk nouw, en ik heb wanden gezien die rond stopcontacten en in hoeken na een aantal jaren geheel verrot waren.
De dampdichting aan de warme zijde is de belangrijkste schakel van de wand.
 

Valkon

  • #19
Rene heeft absolut gelijk met die schuine gaten of eventueel voegroostertjes inzetten , immers elke spouw die je creeerd kan je ook beter beluchten.

Zelf gebruik ik al 20 jaar gasbeton blokken als voorzetwand .
Met 3 cm spouw 7 cm blokken plaatsen van vloer tot dak.
Eenvoudig electra infrezen met ondiepe dozen.
Affilmen met 2mm finisch .
a droging latex aanbrengen.

Resultaat; heerlijk droog en goed geissoleerd , snel klaar en geen enkele kans op rot.

succes
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Prima dat er in een spouw moet worden geventileerd. Lijkt me logisch. Maar ik heb altijd wat moeite met enkele of een aantal. Boven onder, hoe groot diameter hoeveel per meter enz.. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu