Aanvoer van kraan vervangbaar?

Stonedigger

  • #1


De (3/8) koppeling van onze keukenkraan lekt (ik bedoel die aan de waterleiding, welke niet op het plaatje staat).
Ondanks nieuwe rubberringen en dergelijk krijg ik de lekkage niet weg.
Soms is het even dicht, maar als ik voorzichtig een beetje aan de slang rommel, begint het weer te druppen. Daarom vermoed ik dat de koppeling zelf niet (meer) goed is. Deze zat ook iets met een knik gemonteerd (de slang is eigenlijk iets te kort, maar de installateur heeft er destijds geen verlenging tussen gezet).

Kortom, mijn vraag is als volgt.
Ik wilde proberen of ik de hele slang los kan halen van de kraan en vervolgens kijken of ik ergens een nieuwe slang kan vinden.
Maar bij het demonteren kom ik niet verder dan zoals op het plaatje.
Ik zie verder niets losschroefbaars en krijg het binnenhuis verder niet uit de chromen buitenmantel.
Bij de pijltjes (onder de perskoppeling) zie ik wel zeskantmoeren, maar met een steeksleuteltje kom ik daar met geen mogelijkheid tussen.
Als ik aan de slang zelf draai blijft de zeskantmoer gewoon op zijn plek (zit dus kennelijk een wartel).

Iemand enig idee of zo'n slang überhaupt vervangbaar is en zo ja, wat dan de truc is om deze los (en een nieuwe weer vast) te krijgen?

Groet
Peter

PS: het betreft een Plieger-kraan, of mag ik ook in een geval als dit het merk niet noemen? :roll:
Zo nee, dan bij voorbaat sorry en zie ik de mod wel verschijnen :?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
Voor plieger zou ik zo niet weten, sommige andere kraan merken wel.

Ga evt. in contact met plieger en vraag het hun met vermelding van type kraan
 

Stonedigger

  • #3
Probleem is, dat Plieger volgens hun website niet met of voor particulieren werkt. Leveranciers lopen echter niet bepaald hard om via hun zaak door Plieger te laten onderzoeken of het reparabel is.
En als ze dat al willen proberen, dan gaat dat volgens info enige weken duren. Maar ik zit nu acuut met het probleem (en zonder water in de keuken).
Daarom hoopte ik dat iemand hier dat wel eens bij de hand zou hebben gehad.
Het type weet ik overigens niet, er staat alleen het merk op.

Ik zet dan morgen wel eens mijn meest zielige gezicht op en ga met de kraan onder mijn arm toch maar eens proberen of Plieger me inderdaad wegstuurt als ik met dat ding voor de balie sta. :cry:
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #4
Kan natuurlijk niet in je knip kijken maar als ik het zo zie zou ik zeggen "koop een andere kraan".
Ben je ten eerste meteen van je probleem af en bespaard je een hoop moeite en ergernis.
Voor een doe het zelver loont het soms weleens de moeite om iets te proberen te repareren maar bij mijn baas is tijd geld en daar valt ook iets voor te zeggen.
Bovendien wil de klant graag zo snel mogelijk van zijn probleem af zijn.
 

Stonedigger

  • #5
Ja, da's natuurlijk ook een optie.
Zonder verder kijken een nieuw kraantje kopen omdat een slangetje (van een paar euri's?) een beetje lekt en ik nog niet precies weet hoe je dat eventjes vervangt... :shock:

Dank voor je advies.

 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
Sommige kranen zit het met een klemverbinding vast of net zo als die van jou met een zeskantige moer, maar bij die kan je bijkomen.

Die van jou zijn zo geplaatst dat je er haast niet bij komt.

bij andere kraan heb je speciaal gereedschap nodig.

en aan gezien dat je bij toch bij plieger moet wezen voor zulke dingen, maar niets online is te vinden.

Kan je het beste net wat @neesje zei koop maar een nieuwe.
 

Stonedigger

  • #7
Hallo Henk

Ik stel mijn vragen altijd hier op het prachtige forum van KLUSidee omdat ik als KLUSser dingen eerst zelf probeer op te lossen. En daar heb ook jij me al vaak genoeg een eind op weg geholpen.
Dus wat mij betreft meestal :super:

Echter, bij een simpel lek in een slangetje van een (nagenoeg nieuwe) kraan direct de knip trekken en voor een stapel euro's maar gewoon opnieuw een hele nieuwe kraan halen is natuurlijk een simpele oplossing die ik ook zelf kan bedenken.
Maar dan heb ik naar mijn idee op deze mooie site niet zoveel te zoeken :?

Anyway, jouw linkje brengt me wel een end op weg, thanks :prima:
Wat ik, voortbordurende op die Grohe tekening, gewoon nodig heb is volgens mij een soort opengewerkte pijpsleutel, die om de slang heen de zeskantmoer pakt.

Misschien hebben ze die bij Plieger wel in de aanbieding.
Als ze dan ook nog de juiste maat slangetjes kunnen leveren ben ik met de reparatie wellicht in een paar minuten klaar.
Mochten ze daadwerkelijk niet aan mij als particulier kunnen/willen leveren, dan kan ik misschien een leverancier zover krijgen om een en ander (ongetwijfeld tegen de nodige bemiddelingskosten) eventjes voor mij te bestellen...

...en dan houd ik door geen hele nieuwe kraan te kopen tóch weer een paar centen in mijn zak voor de nieuwe auto die ik nodig heb. De linkervoorband van mijn anderhalf jaar oude kar is namelijk veel te zacht en ik weet niet precies hoe ik dat ding zelf kan oppompen :lol:
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #8
Kijk ik had zelf ook al van alles gezocht maar je ziet niks verder van plieger.

Zoals je al zegt nog net nieuwe kraan dan moet je wel met hun in contact.

Je kan onderdelen ook via je bouwmarkt bestellen

wil je nog even het type doorgeven
 

Stonedigger

  • #9
Ja, Henk, ik was met jouw lead ook al wat verder aan het spitten, maar kom inderdaad steeds bij Grohe uit. En ik heb zo'n soort montagesleutel (echter zonder plaatjes) al gezien voor 45 euri's maar ook voor 8, dus zullen er wel meerdere soorten/types zijn.

Ik ga het morgen gewoon proberen.
Tussen zeven en half acht sta ik bij Plieger met mijn mooie kraan voor de balie en vraag gewoon om een "flexibele slang montagesleutel" en een paar flexibele slangen voor mijn Plieger kraan.
Of ik vraag, als ze me dat niet fysiek willen leveren, om de artikelnummers.
Zoals boven al gemeld, staat er overigens alleen Plieger op, maar verder geen type.

Ik laat voor de klusidee-records wel even weten wat het resultaat is.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #10
Ja, en het is buiten nog steeds kouder dan op straat! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 

Stonedigger

  • #11
OK, Neesje, ook jij bedankt voor de tips :?
 

Stonedigger

  • #12
Bedankt, Henk, ik had er daar inderdaad ook ééntje uitgeprikt.
We gaan het gewoon proberen.

En ik neem voor de zekerheid het spaarvarken en een flinke hamer mee voor als ik, weliswaar teleurgesteld maar wel voldaan over tenminste een póging tot klussen, toch de topadviezen van Nees ga opvolgen :cool:
 

Stonedigger

  • #13
Voor de geschiedschrijving.

Ik trof vanochtend vroeg een zeer behulpzame medewerker van Plieger aan de servicebalie.
Hij heeft de meegenomen kraan even in een groot Plieger opzoekboek opgezocht en gevonden (het type staat volgens hem overigens nooit op de kraan zelf, maar dit terzijde).

De benodigde flexibele slangen staan in dat grote opzoekboek gewoon als los vervangingsonderdeel bij mijn type kraan vermeld, inclusief artikelnummer en zo. Hij kon en wilde mij ook zonder enig probleem (ondanks particulier) die slangen leveren (voor de luttele som van 5 euro'tjes ex btw).

Alleen.....zo'n montagesleuteltje om de slangen los te draaien kende hij niet. Dat kon ik volgens hem hooguit zelf proberen ergens te vinden (wat via mijn onvolprezen en hooggeachte meedenkers bij Klusidee dus al niet lukte).
Want, let op, zélf kent en heeft Plieger geen gereedschap om Plieger producten van Plieger vervangingsonderdelen te kunnen voorzien en hij had verder ook geen idee hoe je zo'n slang dan zou moeten vervangen :shock:

Ik leer als simpele klusparticulier steeds meer over de wereld van de professionals.
En jullie hadden gelijk met die opmerkingen over kou, want een héél warm gevoel krijg ik er inderdaad niet altijd van :roll:
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #14
Vaak staat op de doos of handleiding de type dit is om evt gemakkelijk te zoeken.


Je kunt proberen om een kleine pijp sleutel open te slijpen want heel vast zitten die slangen niet.

Of met een waterpomp tang stijf aan knijpen op het geperste gedeelte en zo er uit te draaien
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #15
Die aansluitslangen, heb je in 2 uitvoeringen.

1: die je er in moet draaien.
2: die er in geklikt worden.

Voor 1 draai je de slangen er handvast in, nadat je eerst even wat kranenvet aan het rubbertje gedaan hebt.
Na verloop van tijd, kunnen die wel vast gaan zitten, zodat je ze er zo met de hand niet makkelijk er uit gedraaid krijgt.
Dan helpt vaak een punt tang, om even een begin te maken, en dan kun je ze met de hand er uit draaien.
Lukt dat nog niet, dan de optie van Henk met de waterpomptang gebruiken.

Voor slangtype 2, heb je dus speciaal gereedschap nodig, zoals de link die Henk geplaatst heeft laat zien.
Die krijg je er anders niet uit.

Hoe dat bij Plieger zit, zou ik niet weten, omdat wij die kranen nooit gebruiken, dus heb ik ook daar geen ervaring in.
 

Stonedigger

  • #16
Heren

Het probleem is opgelost :lol:

Die slangen draaien ten opzichte van de zeskantmoer als je de perskoppeling ronddraait. Je moet dus echt de zeskantmoer vasthebben om de boel los te kunnen draaien.
Voordat ik echter rigoreuzere middelen ben gaan proberen (bijvoorbeeld de perskoppeling met geweld dichtknijpen zoals Henk voorstelde), ben ik toch eerst nog even gaan vragen bij een luxe bouwmarkt aan de A1 in Baarn, waarvan ik de naam niet zal noemen (hoewel dat op dit moment wat moeite kost).

Na een paar minuten kijken en debatteren over hoe je die slangen los zou moeten krijgen, was ook hier de conclusie dat dat zonder speciaal gereedschap niet lukt.

De medewerker bekeek mijn kraan eens goed en zei ook zónder kassabon wel te geloven dat deze nog vrij nieuw was.
Hij vond dat deze dan eigenlijk helemaal niet zou mogen lekken, en dat er 5 jaar garantie op zo'n kraan zit.
Vervolgens haalde hij uit een kast een nagelnieuwe en exact dezelfde kraan en zei dat ik die maar mee moest nemen in plaats van mijn eigen kraan. En nog een fijne dag verder!

Kijk, daar wordt ik nou weer wél warm van :prima:

Veel dank voor het meedenken, alle suggesties en de morele steun!
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #17
Goede service van die zaak, dat had plieger moeten doen.

Nu heb je toch geld overgehouden voor de nieuwe auto die ik nodig hebt :wink:


Succes
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #18
Mooi dat het nu opgelost is.
Dan kunnen we nu dit topic sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu