Zaken ophangen met pluggen aan gipsplaat+dampfolie?

Therut

  • #1
Hallo medeklussers,

ik ben op zoek naar een oplossing voor voorzetwanden met goede warmte- en geluidsisolatie voor in een houten tuinhuis. Al surfend kom je snel uit op gipsplaten, metalstudprofielen, glaswol en dampdichte folie.
Alle bouwvoorschiften voor dat type wand geven aan dat de gipsplaten direct tegen de dampdichte folie geschroeft kunnen worden. Op zich geen probleem, ware het niet dat ik later juist graag (veel) dingen wil kunnen ophangen aan de voorzetwanden in het tuinhuis (het wordt een timmerwerkplaats). En als ik gaten ga boren voor holle wandpluggen perforeer ik dus op heel veel plaatsen dat dure dampdichte folietje. Zonde!

Hebben jullie suggesties of ideeën?

In de hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groet,

Sander
 

Kacheltje

  • #2
Het ligt er een beetje aan hoeveel dingen je gaat ophangen.
Enkele gaatjes doet best wat afbreuk aan de dampdichtheid. Maar zolang de dampscherm meer vocht tegen houdt dan de rest daar achter is er niets aan de hand.

Het wordt pas een probleem als damprem minder vocht gaat tegen houden dan de rest daar achter hoopt het vocht zich steeds verder op.
De vochtballans is dan zoek.
 

Tiho

  • #3
Je kunt ook overwegen om houten rachels horizontaal op de metalstuds te schroeven. Deze dus wel door de folie. En daarop weer haaks houten platen.

De gipsplaten lijken mij niet de beste oplossing ijn een timmerwerkplaats :wink:
 

Therut

  • #4
Hoi Kacheltje,

bedankt voor je antwoord. Maakt het al wat duidelijker, alhoewel ik dus inderdaad denk de vochtbalans wat te gaan verstoren, zoveel gaten zullen er op den duur in geboord worden. (je kent timmermannen, die hangen al hun gereedschap op...

Is het een idee om de gipsplaten te vervangen door bijvoorbeeld twee lagen 22 mm multiplex? Dan heb ik 44 mm hout om in te schroeven, lijkt me plenty en schroef ik het folie niet kapot. Is alleen zo prijzig, 44 mm multiplex over zomaar 36 vierkante meter wand...
(Tiho was me voor)

Het uiterlijk van de wand boeit me overigens niet, hout, gipsplaat, maakt niet uit.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #5
Mooi verhaal Kacheltje, maar wat is nu dan de oplossing voor de TS.
Want hier is hij ook niet mee geholpen met dat antwoord van jou.
 

Therut

  • #6
Tiho,

klinkt als een idee, met die rachels creeer je ook weer een luchtspouw, gaat de totale isolatiewaarde van de muur omhoog.

Probleem is echter wel dat de voorzetwand zo wel erg dik begint te worden. Ik zit nu al op 16 cm, komt er nog een spouwtje van 4 cm bij.
 

Tiho

  • #7
Als je OSB 18 mm op de rachels schroeft kun je daar prima in schroeven. Als de schroeven een beetje door de plaat zitten, hebben ze houvast. De rachels zou ik standaard 22 doen.
 

Tiho

  • #8
Als je van de giplaten naar wat ik zeg terug rekent.

Gipsplaat 12,5 mm.

Rachel 22mm + OSB 18 mm = 40

40 - 12,5 = 27,5 mm meer.

Vraag tussendoor, wordt het tuinhuis wel verwarmt?
 

Therut

  • #9
Hoi Tiho,

wederom bedankt voor je antwoorden.
Het is inderdaad de bedoeling dat het tuinhuis verwarmd gaat worden.

Wat betreft je 18 mm OSB idee, dat klinkt goed en levert inderdaad maar 27,5 mm extra op.

Die OSB platen hangen dan aan houten rachels die op hun beurt aan 45 mm metalstud staanders hangen. Kunnen die metalstudstaanders wel wat verticale belasting hebben? Of is het verstandiger daar dan bijvoorbeeld 44x69 vuren voor in de plaats te doen ivm de stijfheid daarvan?
 

Tiho

  • #10
Stijfheid heeft niet zo heel veel met verticale belasting te maken.

Als je er rachels en platen opschroeft, maak je er op die manier ook weer een stijver geheel van. Alles kun je meetellen bij de wandconstructie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Houten balken van b.v. 63 x 50 mm als steunen zijn gemakkelijk aan te brengen en kunnen bij OSB plaat op 61 cm h.oh. gezet worden, rachels zijn dan niet nodig.
Ik zou trouwens liever underlayment gebruiken dan OSB, underlayment kan wat beter tegen vocht.
De folie kan direct over de balken gespannen worden, gaatjes komen niet in de wand, er zit immers een schroef in en geen gaatje. :wink:
Ik zou me niet al te druk maken over die folie, het wordt een werkplaats, daar wordt normaal veel minder vocht geproduceerd dan in een woning, kantoor etc.
Gewoon plastic van de rol werkt ook prima en is heel wat goedkoper.

Als u hout gebruikt bestel het dan bij de houthandel, dat is over het algemeen beter recht en van betere kwaliteit dan bij de bouwmarkt.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #12
44 maal 69 hoh 60 cm.
70 mm isolatie.
Dampdichte folie.
Horizontale latten 22 maal 50 hoh 30 cm.
Onder en boven 22 maal 100
18 mm underlaymentplaten.
Want enkelschalig latten osb/underlayment aan metalstud op hangen lijkt mij niet geheel verstandig.
Alle krachten die als horizontale krachten op de wand komen moet door 1 wangetje van de slof en bovenregel van de metalstud worden op gevangen.
Dus ik moet mij bij het verhaal van JAN aansluiten, hout met underlayment is denk ik het beste.
 

Kacheltje

  • #13
Metalstud is te zwak als voorzetwand?
Als de staanders goed aansluiten en de platen correct geschroeft zitten kan de boven en onderligger geen kant op.
Aan deze wanden worden ook keukens geplaatst zonder problemen.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #14
Kacheltje schreef:
Metalstud is te zwak als voorzetwand?
Aan deze wanden worden ook keukens geplaatst zonder problemen.
klopt kacheltje, maar niet zonder dat het hout achter gezet is.
aan een gips plaatje alleen hang je never nooit niet een keuken stevig op.

groeten b
 

Tiho

  • #15
Het probleem met de metalstud op zich zie ik ook niet helemaal. De platen die erop komen zorgen toch ook weer dat er een geheel gemaakt wordt?

Neemt niet weg dat ik zelf ook hout zou nemen. Mijn ervaring is dat een isolatieplaat van 60 cm mooi klemt als je de tussenruimte van de balken 58,5 cm houdt. Als je 60 cm hart op hart doet heb je een tussenruimte van 55,5 cm.

De producenten zeggen dat de isolatie 1 cm breder moet zijn als waar het tussen moet. In het geval van wolplaten is dit dan.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #16
Ach metalstud, werkt vele malen gemakkelijker, sneller, lichter en goedkoper als dat je hout gebruikt.
Ook de isolatie blijft door het C profiel goed zitten, tussen de staanders.

Maar vaak is het de onwetenheid, en onervarenheid van metalstud, dat sommige nog steeds hout gebruiken om een frame te maken.

En wat een boer niet kent, dat eet hij ook niet, is een bekend spreekwoord.

In plaats van gipsplaten, kun je ook direkt underlaiment platen tegen het frame aan schroeven.
Daar kun je dan in hartelust alles aan ophangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu