Nefit FC2510 driewegklep kapot.

Carracha

  • #1
Beste mensen,

Vanmorgen hoorde ik dat de ketel bleef branden, de radiatoren werden verwarmd zonder dat de thermostaat was ingeschakeld. Er kwam geen warm water uit de kraan. Allerlei info op internet leidt tot de vaststelling: de driewegklep is kapot. Nu bestaat dat ding uit meerdere onderdelen. Bovenop zit de magneetklep die niet tikt bij de vraag om omwisselling van CV naar warm water. Dit betekent dat deze magneetklep kapot is? En dus moet worden vervangen?
Of moet ik het zoeken in de driewegklep zelf, het vervangen van het binnenwerk of het schoonmaken daarvan? Een tik met de hamer haalde overigens niets uit.
De ketel moet natuurlijk eerst worden geleegd voordat het binnenwerk kan worden schoongemaakt/vervangen. Geldt dat ook voor het vervangen van de magneetklep?

Alvast hartelijk dank voor het vakkundig advies.

Mvrgr.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #2
Hallo,

Nee, de klep/actuator zelf, kun je er zo af halen.

( aluminium pen/blokje in de midden indrukken en het motorhuis draaien, dan klikt hij er af )

De cartridge kan alleen vervangen worden door het legen van het cv circuit.

De cartridge in azijn schoonmaken wil nog wel eens uitkomst bieden als je zo snel geen nieuwe cartridge kunt krijgen.

Succes, Calenta :cool:
 

Carracha

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie.

Klopt de diagnose overigens?

Als de magneetklep niet tikt dan moet ik het in de kopenen drieklep vinden? M.a.w. het binnenwerk vervangen/schoonmaken?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Deze ketel heeft een speciale Driewegklep.
Geen plastiken motor met cartridge.
Kan ook nog aan de aansturing liggen van de klep, dat zou dan betekenen dat je brander automaat defect is.
Meten is weten in dit geval.

Kijken of er spanning op de klep staat.
Cv aan, kijken of het branders, ww aan en kijken of het veranderd.
Het betreft inderdaad het koperen paddestoel etje links achter in de ketel ( meen ik zit hij)
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #5
En voor het vervangen moet weldegelijk het toestel worden afgetapt anders krijg je ernstig natte voeten.

Op de magneetspoel moet je 24v meten indien in bedrijf en is dit het geval maar hoor je hem niet "tikken" bij het losnemen en weer vastdoen van één van de rode draadjes dan is de spoel kapot.
Ik zou je wel adviseren de sam-bedding [binnenwerk] meteen mee te vervangen, Deze kost maar een fractie van de spoel en is negen van de tien keer ook aan vervanging toe.

Kijk ook eens naar de manometer als je de stekker erin doet,
Deze moet ook een duidelijk drukverschil laten zien bij het insteken van de stekker [als de pomp gaat lopen].
Zo niet kan het ook nog aan een slecht werkende pomp liggen [al had je dan al langer vage klachten dus dat zal nu wel niet zo zijn maar ik meld het ter volledigheid].

Succes met de reparatie.
 

Carracha

  • #6
Bedankt Chrisje,

Ik weet wat ik te doen heb vandaag.
 

Carracha

  • #7
Beset allemaal.

Ter afsluiting.
De magneetklep bleek kapot. De Nefitdealer had nog nooit een kapotte magneetklep vervangen, dat ding gaat nooit kapot. Hij had geen magneetklep op voorraad, wel een gebruikte complete driewegklep. Deze heb ik samen met een binnenwerk gekocht voor een zacht prijsje.

Nieuw binnenwerk en later 'nieuwe' magneetklep gemonteerd. En hij doet het weer..............

Bedankt allemaal voor het advies.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Ok, mooi opgelost dus.
Maar wat hij zei " ze gaat nooit kapot". Helaas uit die droom kan ik hè wel helpen.

Ze gaan vaker kapot.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #9
Ik heb standaard twee spoelen en 4 binnenwerken in de auto liggen,
Dit omdat ze inderdaad nooit stuk gaan ;)

Maar mooi dat het opgelost is en van het andere omhulsel kan je mooi een asbak of plantebakje maken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu