Diepte boekenkast en dikte planken

Zansa

  • #1
Goedendag klussers,

Wij zijn bezig een paar ideeën uit te werken om zelf een boekenkast te maken. Het model wat we in gedachten hebben is relatief simpel, te weten:

Breedte 240 cm
Hoogte 200 cm
Plankbreedte 2 x 120 (dus 1 tussenstuk)

Aan de rechterkant willen we een vak open houden voor de tv, te denken valt een beetje aan deze(link werkt niet meer en is verwijderd)
Nu de vragen:
1. Welke diepte raden jullie voor boeken / audio apparatuur?
2. Welke plankhoogte is gebruikelijk voor boeken?
3. Hoe dik moet het MDF zijn om stabiele liggers van 120 cm. te maken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de beantwoording!

Groetjes
 

System7

  • #2
Om apparatuur een beetje handig te kunnen plaatsen is 40 cm wel het minimum, vanwege de kabels en connectoren aan de achterkant. Bij het aansluiten is het handig als je de apparatuur een kwartslag (of een deel daarvan) kunt draaien om bij de achterkant te kunnen komen, dus voor apparatuur geldt: hoe dieper hoe beter.

De meeste boekenkasten hebben verstelbare boekenplanken, en dat is niet voor niets :wink: Hoe hoog de ruimte voor je boeken zal moeten zijn en hoe sterk de planken moeten zijn is ook afhankelijk van de hoogte van de boeken die je erin wil gaan zetten; een verzameling pockets heeft nou eenmaal minder ruimte nodig dan een flinke encyclopedie, en die laatste weegt ook aanzienlijk meer. Uiteraard raad ik je aan om de zwaarste en grootste boeken aan de onderkant te plaatsen en de lichtste bovenin. Voor de meeste romans e.d. moet 25 cm hoogte wel voldoende zijn, bij boeken vanaf A4-formaat ga je naar meer dan 30 (het is handig als er wat ruimte boven zit zodat je ze makkelijk kunt pakken) en voor de rest is het afhankelijk van het grootste boek dat je erin wil zetten :)

18 mm MDF moet voor lichte boeken genoeg zijn maar 120 cm is best een flinke overspanning, misschien kun je die beter verkleinen? De meeste (delen van) boekenkasten (o.a. van de Zweed) zijn 60 à 80 cm breed. Eventueel kun je een plank verstevigen door er een lat verticaal onder te laten lopen waar de plank op rust; hierachter kun je ook goed kastverlichting e.d. wegwerken.

Succes!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
120cm mdf gaat zeker doorhangen.
Denk ook na of je een achterwandje wil toepassen waardoor het makkelijker is om kabels achter te laten verdwijnen.
 

Zijnstra

  • #4
Ik heb ook een boeken/cd/dvd kast gemaakt van MDF.
Voorkant van de planken heb ik afgewerkt met een strookje van 50 mm. MDF zodat het er net wat robuuster uitziet.
Toen de kast klaar was zag hij er echt prachtig uit, nadat de boeken etc. er in gezet werden ook nog wel alleen de planken hangen behoorlijk door.
Dus zou het zeker niet weer zo maken. mijn max. overspanning was ook ongv. 1.25 m.

Denk dat ik de volgende keer 2 planken MDF op elkaar zou verlijmen, en evt. de onderliggende afstand iets verkleinen.

Bijkomend verhaal is dat er best veel tijd en verf gaat zitten in het netjes afwerken van MDF.

Miss. is het een optie om voor een andere houtsoort te kiezen?
 

System7

  • #5
Ik zou eerder proberen om de overspanning kleiner te maken. Wil je toch zo'n grote afstand overbruggen dan zou ik voor veel dikkere planken gaan. Dat heeft alleen weer nadelen voor het totale gewicht van de kast.
 

EvdL

  • #6
Heb een tijdje geleden een boekenkast gemaakt van MDF.
Ik had nog wat grenen timmer panelen liggen die ik voor de boekenplanken heb gebruikt aangezien ik MDF tekort kwam en geen zin had om weer naar de bouwmarkt te gaan.

Deze hangen na een aantal jaar nog niet door.

Is deze keer denk ik en goede zuinigheid geweest :lol:
 

System7

  • #7
En hoe dik waren die timmerpanelen? Ik gok dikker dan 18 mm, meer iets van 30 mm?
 

EvdL

  • #8
Dit waren timmerpanelen van 18 mm
De overspanning is 95 cm
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik zou geen MDF gebruiken bij grotere overspanningen, maar multiplex. MDF gaat steeds verder doorhangen, en buigt ook niet meer terug. Het is dus eigenlijk helemaal niet geschikt hiervoor.
 

Zansa

  • #10
Excuses voor mijn late reactie! Iedereen bedankt voor het reageren!

jammer genoeg kon ik een tijdje niet verder, maar nu hebben we weer de tekentafel opgezocht en zijn we druk doende.

Het uiteindelijke gewicht van de kast is opzich niet zo belangrijk, als er maar niets gaat doorhangen. Het materiaal is daaraan ook ondergeschikt, al was ik altijd in de veronderstelling dat mdf lekker stevig was.

bedankt nogmaals voor de reactie's, wij gaan weer verder puzzelen over de indeling etc.
 

System7

  • #12
Leuk bedacht Frank! Zit me nu af te vragen of ik iets dergelijks ook ga gebruiken, alleen wil ik dan het aluminiumprofiel niet gebruiken om de plank op te laten rusten maar gewoon zo'n zelfde profiel met exact dezelfde breedte als de plank in de plank weg te werken, dus inzagen zoals jij dat hebt gedaan en dan met kleine parkertjes o.i.d. vastschroeven, of vastlijmen. De plankjes laat ik dan rusten op bijv. uitstekende deuvels of stalen pennetjes.
 

Swblom

  • #13
Denk je ook aan ventilatie omdat je in het gedeelte voor de tv/apparatuur warmte kwijt moet?
Dat kun je bijvoorbeeld doen door voldoende ruimte om de apparatuur vrij te houden of door uitsparingen aan de achterkant van de legplanken en bovenplank.
(ook handig voor kabels)

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu