De print eruit gehaald, maar geen bijzonderheden. Alle connectors zaten zover ik het kon zien of merken normaal vast. Geen overslag sporen oid op de print. De NTC verwisseld met één uit een Siemens wasmachine. Op de NTC staat, net te ontcijferen, 276K(=0gr C)/4,8kohm. Klopt dus met mijn meting. Het geheel weer in elkaar gezet. En wonder boven wonder het werkt. Wat er er in eerste instantie niet goed is gegaan, ik weet het niet.
Ook de Siemens wasmachine waaruit ik de NTC genomen heb, werkt normaal met de NTC uit de Bosch machine. We moeten dit scharen onder "waarschijnlijk een bitje scheef de eerste keer".
Ik heb het nieuwe verwarmingselement bij Bosch besteld. Eerst nog even op het internet rondgekeken of er iets goedkoper was. Dat was er wel maar ik was me er niet zeker van of daar ook twee zekeringen in zitten zoals in de Bosch. Bij Bosch zijn de kosten €76 incl verzending. In de Siemens machine zit hetzelfde element; daar staan de zekeringen zelfs op voorkant ingegraveerd. Op de Siemens site gekeken wat het element daar kost; dat is een stuk goedkoper nl €40 incl verzendkosten. Siemens element is van Irca, Bosch element van Bleckmann. Met het Siemens nummer nog even op het internet gekeken; goedkoopste van €24 gevonden in Duitsland, daar komen dan nog verzendkosten bij. Voel me door Bosch toch wel een beetje beduveld, temeer daar de onderdelen door de BSH (een gezamenlijke onderneming van Bosch en Siemens) verkocht worden. De e-shop is identiek. Ik denk dat ik naar BSH een briefje ga sturen hierover.
Voor diegene na mij nog even op rijtje wat je moet om het element te vervangen of eruit te halen als er iets in de kuip zit:
NETSTEKKER UIT DE WCD (HET STOPKONTAKT) NEMEN, MACHINE SPANNINGSLOOS MAKEN
1. Zeepbak eruit
2. Twee schroeven T15 van het deurscharnier losdraaien. Deur zit ingehaakt in de voorplaat; iets omhoog schuiven en losnemen. Is niet perse nodig maar ik vind het handiger ivm met het verwijderen van de manchet
3. Spanring manchet verwijderen; de veer zit bij het scharnier van de deur.
4. Manchet eventueel naar binnen klappen
5. Plint onderzijde verwijderen; achter het klepje van pompfilter zit een schroef T15; daarna plint naar rechts schuiven dan komt hij los.
6. Vier schroeven T15 aan de onderzijde van de voorplaat losdraaien
7. Schroef T15 (rechterkant onder) bij de zeepbak huis losdraaien
8. Voorplaat aan onderzijde een klein beetje naar je toe trekken, de plaat komt los en kan naar onderen schuivend losgenomen worden. Zit nog vast met de draden van het deurslot.
9. Stekker naar beneden uit het deurslot trekken
10. Kabelgeleiding draden deurslot losklikken van de voorplaat
11. Element zit aan de voorzijde onder in de kuip in het midden.
12. Stekkers van het element losnemen
13. Stekker van de NTC losnemen; zit met een palletje geborgd; borging voorzichtig even iets omhoog buigen met een schroevendraaier (Mocht de stekker op zijn kop zitten, dan de borging iets naar onderen duwen)
14. De moer in het midden vh element losdraaien.
15. Element zit daarna waarschijnlijk nog wel vast; bout in het midden terug drukken of zoals in mijn geval met een hamer terug tikken. Bij mij waren een paar flinke tikken nodig.
16. Element een beetje heen weer wrikken aan de aansluitpunten, dan komt het wel los.
17. NTC uit het element drukken en in het nieuwe element zetten. Zou voor de zekerheid even meten met een ohm-meter en warm laten worden in de hand; ohm waarde loopt dan terug. Waarde rond de 4kohm
18 Alles in omgekeerde volgorde monteren.
:D :D :D