Indeling groepenkast

System7

  • #1
Ik heb naar eer en geweten en met een samenvatting van NEN1010 bij de hand een indeling gemaakt voor mijn nieuwe groepenkast. Graag hoor ik jullie mening hierover, heb ik het goed gedaan, loop ik risico's, e.d. Wellicht dat die informatie ook voor anderen nuttig is als ze hun eigen groepenkast gaan indelen.

De indeling staat (stond) als PDF hier.

E.e.a. gaat om een groepenkast met 3 aardlekschakelaars met elk 3 groepen. In de woonkamer zijn bijv. 5 dubbele wcd's aanwezig, daarvan komen er 3 op groep 1 en 2 op groep 2, vandaar dat de vermogens in de tabel zijn uitgesplitst. Ik heb er vooral voor gezorgd dat de verlichting van de gehele woning zoveel mogelijk verdeeld is over meerdere groepen, zodat er bij uitval van een groep altijd nog verlichting overblijft. Van bepaalde apparaten is het werkelijke vermogen me nog niet bekend (o.a omdat ik een nieuwe wasmachine en wasdroger ga aanschaffen). Daarvoor heb ik 'standaard' vermogens begroot.

Dank alvast!

Grtz,
Joost
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #2
Zorg met name ook dat groepen mede voor verlichting over verschillende aardlekschakelaars verdeeld worden. Dus groep 1, 2 en 7 ieder op een andere aardlekschakelaar. Opmerking over groep 5: een magnetron van 2200 Watt hoort formeel op een afzonderlijke eindgroep. De ander verbruikers naar een andere (algemene) groep verplaatsen dus.
 

System7

  • #3
Hey, dank! Goeie tips, ik heb groep 2 en groep 4 omgewisseld zodat alle verlichting verdeeld is over de 3 aardlekschakelaars. De PDF is aangepast.

De magnetron was een twijfelgeval; het is een combi-oven en alleen als ik alle functies tegelijk gebruik (incl. grill) zal hij 2200 W halen. Maar je hebt gelijk, het is groter dan 2 kVA dus moet op een eigen groep, heb ik ook maar gedaan. Mocht ik in de toekomst een zwaardere magnetron c.q. combi-oven krijgen dan is er geen probleem.

Dank!
 

Appeltje

  • #4
Strak hoor... je zou nog kunnen kijken of je de buitenverlichting/schuur helemaal apart kunt zetten. De overige verbruikers in die groep kun je wel ergens anders onder kwijt... Dan zou je kunnen overwegen met 2 aardlekschakelaars te werken (en daarop dus 2x 4 groepen) en daarnaast een aardlekautomaat voor alles wat buiten is en dus makkelijk kortsluiting of een aardlek kan krijgen.

Ben je dan in de vriesperiode 2 weken op vakantie en vriest het hier streng, dan heb je geen probleem omdat je cv ermee is gestopt en alles kapot is gevroren :).

Gr. Ries.
 

System7

  • #5
Ook een goed idee! Ik wilde oorspronkelijk ook een soort "always on"-groep maken met daarop alleen de dingen die altijd aan moeten blijven staan, zoals de cv, de rookmelders en in de toekomst de balansventilatie. Ik heb alvast 1 zo'n groep extra ingepland onder ALS 2 met daarop de cv, de rookmelders en in de toekomst ventilatie. De verlichting van hal en toilet heb ik er bij groep 3 opgezet, en nu heb ik dus onder ALS 2 een aparte groep voor buiten. Nice! Heb de PDF weer even aangepast.

Dank!

P.S. 1 klein nadeeltje, de verlichting van de woning is nu over 2 ALS verspreid i.p.v. 3. Zou dat nog een probleem kunnen zijn? Bij de groepen onder ALS 3 (buitengebeuren, wasmachine en wasdroger) kan geen verlichting meer bij, en om daar nou nòg een groep aan toe te voegen voor alleen toilet- en halverlichting gaat me wat ver.
 

Appeltje

  • #6
Als je die groep onder een ALS hangt, is ie zeker niet 'always on' want bij een aarldek in 1 vd andere groepen gaat de aardlek eruit en is je 'always on' groep dus uit...

Je kunt twee dingen doen:
1) die 'always on' groep apart maken op een aardlekautomaat:
Nadeel: je (meer kwetsbare) buitengroep beinvloed een nog een groot deel van je installatie.
Voordeel: je always on is idd zoveel mogelijk on.

of de buitengroep op een aardlekautomaat:
Nadeel: je always on is nog steeds afhankelijk van een aardlek binnen 1 vd groepen
Voordeel: de meest voor aardlek vatbare groepen staat buiten je andere aardlekschakelaars.

Natuurlijk kun je ook voor de duurste oplossing gaan: beide op een aarldekautomaat.

Gr. Richard.
 

System7

  • #7
Je hebt zeker een punt. Tot nu toe valt het wel mee met de "aardlekgevoeligheid" van de buitengroep, dus vooralsnog kan die gewoon op een groep achter een ALS blijven. Die enkele keer dat die uitgaat hebben inderdaad een paar binnengroepen er last van, maar daar is wel mee te leven.

De "always on"-groep (voor zover "always on" bestaat natuurlijk :mrgreen: er hangt geen noodstroomvoeding achter) kan inderdaad ook op een aardlekautomaat, los van alle andere ALS. Begrijp ik het goed dat die dan een eigen voedingsdraad krijgt vanaf de hoofdschakelaar? En dat die op de spanningsrail van de ALS-en moet worden gemonteerd omdat de spanningsrail van de installatieautomaten gevoed worden vanaf de ALS-en?
 

Lichtpunt

  • #8
De aardlekautomaat is autonoom, dus deze is een groep op zich zelf.
De voedende zijde met 2x 2,5qmm aansluiten op de afgaande kant van de hs, voor de rest nergens op aansluiten.
 

Appeltje

  • #9
2,5mm2 is te weinig voor VOOR de groep (dus aan de voedingszijde)... 4mm2 lijkt me een minimum, 6mm2 wordt vaker toegepast nog.

E.e.a. zal aangepast moeten zijn aan de hoofdzekering en deze is meestal niet meer dan 35a.

Gr. Richard.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
In theorie is 2,5mm² voldoende(niet verstandig maar wel voldoende).

De bedrading moet wel aan bepaalde eisen voldoen.
De kans op overbelasting moet 0 zijn, dat is zo omdat de automaat ervoor dat voorkomt.
De lengte is zodanig kort dat bij een kortsluiting voor de automaat de inwendige weerstand voldoende laag is om de hoofdzekering op tijd te laten knappen.
Hij moet brandvrij gelegd zijn,daar voldoet de kast ook aan.

Kortom het kan wel.
 

Appeltje

  • #11
Ok, verbaast me maar gezien de uitleg kan ik er wel inkomen. Blijft wel dat ook jij het onverstandig vind :). Dat scheelt :)!

Gr. Ries.
 

System7

  • #12
Ik zag in de bouwmarkt dat 6mm2 VD-draad helemaal niet zo veel dikker is dan 2,5 mm2. En omdat 't gewoon in de bouwmarkt te krijgen is is de keuze snel gemaakt. Maar ik weet niet hoe e.e.a. straks is aangesloten in mijn nieuwe groepenkast en of zo'n extra fase- en nuldraad makkelijk erbij te leggen zijn vanaf de hoofdschakelaar.

Anders laat ik de installateur gewoon nog eens komen; beter iets meer kosten en dat 't goed zit dan goedkoop gerommel.
 

System7

  • #13
PDF maar weer aangepast, ik heb op sommige plekken meer rekening gehouden met de huidige installatie waarvan ik sommige buizen wil blijven gebruiken. Groep 2 gebruik ik nu ook voor één van beide lichtaansluitpunten van de keuken en voor dat van het toilet; het toilet bevindt zich tussen de groepenkast en de keuken, mooi tussenstation dus om daarvandaan een nieuwe buis naar een nieuwe centraaldoos in de keuken te trekken.

Groep 4 heb ik naar groep 6 verplaatst, nog steeds onder dezelfde ALS dus, maar nu zijn de opvolgende groepen 2, 3, 4 en 5 allemaal in gebruik voor de keuken, leek me overzichtelijker in de meterkast. Groep 1 is voor de ruimtes/lichtaansluitpunten die aan de straatzijde liggen, groep 6 voor de rest. Daarmee hoopte ik een verdeling van de lichtgroepen over minimaal 2 ALS te krijgen. Groep 7 is de "tuingroep" en de groepen 8 en 9 voor het washok. Groep 10 tenslotte wordt een aardlekautomaat, voor alle zaken die beter altijd aan kunnen blijven staan.
 

System7

  • #14
Heb nu ook de installatieschema's getekend voor de drie verdiepingen die mijn huis telt. Ze staan op:

afbeeldingen niet meer online

Sorry dat ze wat onduidelijk zijn; mijn kinderen zijn aan de haal gegaan met mijn Rotring sjabloon voor NEN5152... De wat mij betreft definitieve groepenindeling staat als PDF op:

pdf niet meer online

Zo her en der gebruik ik de oorspronkelijke stijg- en zakleidingen. Op de zolder doe ik dat ook voor groep 1 die vanuit slaapkamer M wordt gevoed. In de eerste muurdoos op zolder waar die leiding doorheen gaat lopen tak ik bovendien een wcd af; dit mag toch gewoon? En groep 6 komt ook op zolder via een stijgleiding uit slaapkamer J en gaat dan via de schakelaar naar de centraaldoos, volgens mij mag dat toch ook?

Nog een opmerking, als ik het washok op groep 1 kan krijgen dan doe ik dat alsnog. Op dit moment loopt er een bestaande leiding vanaf de overloop naar het washok die ik vooralsnog ga gebruiken. Op termijn kijk ik of ik vanaf slaapkamer M naar het washok een leiding kan trekken. Dan wordt groep 1 wat zwaarder belast (die heeft nog zat ruimte) met bijvoorbeeld een strijkijzer, en bovendien ben ik dan consequenter met de groepen; groep 1 is dan echt voor alle ruimtes aan de straatzijde en groep 6 voor alles aan de tuinzijde.

Legenda:

GF = gasfornuis
KK = koelkast
WD = wasdroger
WK = waterkoker
WM = wasmachine
 

System7

  • #15
Nou, de meterkast bleek door heer installateur anders te zijn ingedeeld dan ik verwacht/gehoopt had. E.e.a. is aangesloten als: ALS1 met groep 1 t/m 4, ALS2 met groep 5 en 6 (beltrafo op 6 aangesloten) en ALS3 met groep 7, 8 en 9 (10 zet ik er later zelf bij). Ik had ook liever gehad dat hij de ALS netjes op een rijtje op de onderste rail had gezet en alle automaten op de bovenste, maar vooruit, zo kan het ook. Heb de groepenindeling iets aangepast (zie PDF). Groep 1 en groep 7 zijn de algemene groepen, waarbij 1 voor de ruimtes aan de voorzijde en 7 voor de ruimtes aan de achterzijde is. Groep 2 en 8 zijn voor de keuken, de groepen 3, 4, 9 en 10 zijn voor apparatuur (magnetron, vaatwasser, wasmachine en wasdroger). Groep 5 en 6 zijn voor de tuinverlichting en de schuur resp. de zaken die zoveel mogelijk aan moeten blijven zoals de cv. Liever had ik die op een losse aardlekautomaat gehad maar ik weet niet of dat er nog in zit.

Ach, hier is ook goed mee te leven :)
 

Lichtpunt

  • #16
Zag dat ****** nu ook een één-fase kast heeft uitgebracht met 3 aardlekschakelaars + hs op de onderste rail en alle installatie-automaten op de bovenste rail. Spelen nu toch wat beter in op de wat grotere installaties.

Merk verwijderd, is niet relevant voor de vraag, mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu