Purschuim gebruiken in ruimte vettig middel

Dieter68

  • #1
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of ik purschuim kan gebruiken in een ruimte die behandeld is met een vettig middel als wd40 of multipurpose vet.
Ik las dat het uithardt door het vocht in de lucht en het een stuk beter wordt als je de wanden wat bevochtigd, dat zou de hechting bevorderen.
Juist dat bevochtigen van de wanden lijkt me moeilijk worden met vette wanden.

Het gaat om een toepassing die niet echt op dit forum thuis hoort namelijk een roestgat in een auto maar wellicht zijn er mensen met creatieve ideeën.
In eerste instantie is het preventief bedoeld om te zorgen dat het niet verder roest.
Vooral het purschuim idee leek me wel wat maar ik heb er geen ervaring mee.

De beste oplossing is lassen alleen zal dat niet eerder worden dan op zijn vroegst komende zomer dus tot die tijd zoek ik naar een alternatief.

Graag jullie reacties.
 

Tiho

  • #2
Waarom zou pur het roestproces stoppen denk je?
 

Dieter68

  • #3
Mijn idee was dat de wd40 in het gat de roest stopt en het purschuim voorkomt dat er water in kan als extra buffer zeg maar.
 

Jvsteenb

  • #4
WD40 is heel zinvol spul, maar over het algemeen niet buitengewoon geschikt voor dit doel.
Waar zit het roestgat?


vr. gr.

Job
 

Dieter68

  • #5
Het gat zit in een hoek onder het portier, zie de foto.
Ik ben er net mee bezig geweest en ik kwam er aardig in met een kwastje.
Ik heb een roeststoppend middel op de binnenwand gesmeerd: owatrol. Dat is olie die in de roest trekt, het afdicht en vervolgens uithardt.
Dan stoot het geen water af en komt de purschuim weer in beeld.

 

Lichtpunt

  • #6
Tectyl?
 

Jvsteenb

  • #7
Dat is al een heel stuk beter dan WD40 voor deze toepassing. PUR schuim zou ik zeker niet gebruiken, je zult eerder meer vocht hebben dan minder, door de capillaire (zuigende) werking, en als er al wat vocht op een andere manier in het portier komt ( raamrubbers en zo ) zal het net precies op deze plek niet weg kunnen lopen. Als de Owatrol is uitgehardt, zal een fatsoenlijke laag blanke tectyl de zaak wel goed houden totdat je een reparatie uit kunt voeren. Gebruik een spuitbus met zo'n spuitrietje, en behandel de binnenkant rijkelijk. Ik zou het portier even open laten staan boven een bak met kranten o.i.d. om de uitgelekte tectyl op te vangen.

Succes! ( Trouwens: wat voor auto? Engelse klassieker ? )

vr. gr.

Job


Edit: sorry Lichtpunt, ik had jouw Tectyl-advies nog niet gezien. Great minds think alike :lol:
 

Dieter68

  • #8
Bedankt heren, daar kan ik wat mee.

en de oldtimer: een eend uit '84 :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Lassen wordt een stuk moeilijker als er tectyl op metaal zit, ook brand is mogelijk tijdens het lassen.
 

Dieter68

  • #10
Ja, en daar moet ik wel rekening mee houden.
Ik kan het of laten bij de owatrol of daar een laag gewone verf over heen kwasten. Ik neem niet aan dat dat te hinderlijk wordt bij het lassen.
Ik doe er nog een laag duck tape overheen en het geheel wordt beschermd en afgeklemd door de vleugelranden die er overheen vallen.
Het gat zit niet in de deur maar in de carrosserie rand eronder.
 

Flat4ever

  • #11
FF vloeken voor jou, ik rij kevers...
VW heeft ooit het idee gehad om PUR te gebruiken als isolatie tegen, motorgeluid...

Geloof me, geen goed idee! Roest als een idioot!
 

VeroNL

  • #12
Je kunt ook de roestige delen blank maken en dan werken met polyester/glasvezel matjes. Nooit zo goed dan lassen, maar als je het metaal goed ontroest (echt tot op het blanke metaal dus!) kun je het gat goed dicht krijgen. Dan van binnenuit nog eens tectyl spuiten op het metaal rondom de polyster reparatie. Ik kan je uit ervaring zeggen dat het dan een heeeele tijd goed blijft, zonder dat de roest erger wordt. Zo heb ik het eens bij een renault 5 en een opel corsa gedaan. Student, dus het moest goedkoop en laten lassen valt dan af he :wink:
 

H@ns

  • #13
Flat4ever schreef:
FF vloeken voor jou, ik rij kevers...
VW heeft ooit het idee gehad om PUR te gebruiken als isolatie tegen, motorgeluid...

Geloof me, geen goed idee! Roest als een idioot!
Zou bij citroën dus nooit gebeuren :lol:
 

Tiho

  • #14
Als ik die owatrol zo lees, hoef je idd alleen nog een verflaag op te brengen .
Plak er ook geen tape op, zo sluit je eventueel vocht weer op
 

Pelgrim

  • #15
De enige oplossing is het stuk uitslijpen en een nieuwe dorpel er in (of desnoods een deel van een dorpel). Waarschijnlijk zijn ook je bodemplaten niet echt 100% meer. Ook de voetenbak zal behoorlijk door zijn. In mijn garage staat al een aantal jaren zo'n project waar ik beetje bij beetje aan werk.

De dorpel is een dragend deel van de eend dus dit móet gelast worden. Andere oplossingen mogen gewoon niet. Dus geen polyestermatjes, PUR, plamuur of wat dan ook. Bij een APK is een pur-plamuur-schilderoplossing direct afkeur en uiteraard niet veilig.

Over de 2cv zijn diverse goede webfora te vinden. 2cv.nl is de beste. Hier kan je voor echt goed advies terecht aangaande de eend.
Sterkte en Succes!
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #16
Pur krijg je ook nooit meer uit de dorpel als je het wilt gaan lassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu