Kookplaat vraagjes (en weer perilex)

Gysman

  • #1
Mijn kookplaat (Whirlpool akm950ix) is 7 jaar oud, en nu is het glas gebroken. Omdat ik geen geld meer wil investeren in een nieuwe glasplaat op een oude kookplaat, wordt ie vervangen.

Even ter controle. Volgens mij heb ik een standaard situatie die al vaker is langs gekomen. Toch voor de zekerheid even een check en dubbelcheck.

Ik heb een aparte kookgroep in de meterkast, 2x 16A automaten die tegelijk schakelen.




Ik heb een perilex stopcontact in de keuken.
Verder heb ik een aansluitblok op de oude kookplaat met 5 aansluitingen, genummerd 1 t/m 5 van links naar rechts en een aparte aarde.




De aansluitkabel die gebruik wordt bestaat uit vijf draden, 4x zwart genummerd 1 t/m 4 plus geelgroen. Geelgroen is uiteraard aangesloten op de aarde. De zwarte draden zitten als volgt:

aansluiting 1: draad nummer 4
aansluiting 2: doorverbonden met aansluiting 3
aansluiting 3: draad nummer 3
aansluiting 4: draad nummer 1 en draad nummer 2
aansluiting 5: leeg

Als ik op de stekker kijk, met de pennen naar me toe dan zijn de draden als volgt aangesloten

Linksboven: draad nummer 1
Rechtsboven: draad nummer 2
Rechtsonder: draad nummer 3
Linksonder: draad nummer 4

(dit is dus op de stekker gezien, niet op de contactdoos)

Op de kookplaat zit een sticker met aansluitschema's. Er staan aansluitschema's voor:

- 400V 3N~
- 230V ~
- 400V 2N~
- 230V 3N~
- 230V ~ (only for UK)



Bij de schema's staan de nummers 1 t/m 5 en in ieder schema is nummer 4 de Nul. Verder staan er een R, een S en een T. Zijn dit andere namen voor de fasen?

Er lijkt in ieder geval geen schema beschikbaar dat mijn huidige situatie weergeeft.

Nu lees ik het volgende: "Een perilex contactdoos wordt o.a. gebruikt voor het aansluiten van een kookplaat op 2 fasen en 2 nullen (2x230V kookgroep). Deze aansluiting is niet gestandaardiseerd en zal dus altijd gemeten moeten worden voordat een kookplaat aangesloten wordt. Vaak wordt echter aangehouden: klem "N" voor de eerste nul, klem "L1" voor de tweede nul, en klem "L2" en "L3" voor de beide fasen."

Als ik al deze gegevens met elkaar combineer dan is in mijn geval het volgende gedaan:

Draden 1 en 2 (de bovenste draden op de stekker) op aansluiting 4 zijn beide als Nul aangesloten, Draad 3 en 4 (de onderste op de stekker) worden gebruikt als fase.

Vraag is of ik het goed begrepen heb. Verder vraag ik me af of de combinatie van 2 nullen op één aansluiting geen problemen op kan leveren? (Blijkbaar niet, want de afgelopen 7 jaar heeft het goed gewerkt...)

Verder wil ik als vervangende plaat een nieuwe Whirlpool kopen, de akt 860 ix. Mijn vraag is, heeft deze een zelfde aansluitblok?

Tot slot nog een vraag: Bij het verwijderen van de kookplaat kwam ik erachter dat de plaat gewoon los op het aanrecht (steen) lag. Ook niet met kit vastgezet of zo. Hij plakte wel een beetje (tja, 7 jaar op een aanrecht...) maar Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #2
Je idee klopt wel aardig, wel is draad 3 zo te zien ook op klem 2 doorgelust. Alhoewel je het wel vaker ziet kunnen twee nullen op één klem wel problemen geven als één van die nuldraden ergens los zou raken. De overgebleven nuldraad krijgt dan max 32A voor zijn kiezen terwijl er geen zekering zal springen. Dat kan dan overbelasting veroorzaken. Netter is een schema waarbij beide nullen apart kunnen worden aangesloten, dan loop je dat risico niet. Bij de nieuwe kookplaat zal ongetwijfeld ook een vergelijkbaar aansluitschema zitten. Dit gewoon aanhouden.
 

Gysman

  • #3
Je hebt helemaal gelijk, tussen twee en drie zit een brug. (aangepast in de startpost). Zit die standaard erop, of moet ik die bij de nieuwe plaat zelf monteren? Beide nullen apart aansluiten gaat niet met deze plaat toch?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #4
Als je de nieuwe plaat in huis hebt zal het zich vanzelf wel wijzen. Het lijkt erop alsof er bovenin ook 2 blauwe draden samen zitten en er rechts nog een positie vrij is. Dan zou je het dus kunnen splitsen. Maar goed, let er gewoon op bij je nieuwe plaat.
 

Lichtpunt

  • #5
Even terzijde van je vraag,
bij bestudering van je ingezonden foto vallen de automaten van Merlin Gerin mij op.
Deze zijn van het C type, ik neem aan dat deze zekeringkast in een NL woning betreft.
In NL zijn dit soort automaten verboden en alleen automaten van het B type (B16) zijn toegestaan.
Mijn advies is (voor wat het je waard is) deze te vervangen door het juiste type.
 

Gysman

  • #6
Het gaat inderdaad om een Nederlandse woning, gebouwd in 1991. Wat is de reden van het niet toegestaan zijn van deze automaten? (2 stuks, rest is van Stotz).
 

Lichtpunt

  • #7
Cliché is het antwoord, het mag niet vlgs. de norm.
Ze zijn trager in aanspreken bij overstromen.
 

Gysman

  • #8
Die automaten laat ik even voor wat het is (hoewel ik het raar vind dat deze niet toegestane automaten in mn huis gezet zijn of dateert deze norm van later dan 1991?)

Vanmiddag ga ik de plaat halen, ben zeer benieuwd of het gaat lukken. Wel raar dat blijkbaar erg weinig platen voorzien zijn van een 2x230 2fase 2nul schema...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu