Miele w908 lagers

Ssybrand

  • #1
Van mijn miele w908 wasautomaat zijn de lagers versleten. Hoe kom ik op eenvoudige wijze bij de lagers. Ik had verwacht dat de achterzijde afgenomen kon worden maar het is één gesloten kast.
Gr Sybrand
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Volgens mij moet de hele kuip uit het casco getild worden om bij de lagers te komen, ook dient de kuip gesplitst te worden, een heel karwei, een monteur is hier al gauw 3 tot 4 uur zoet mee.
 

Ssybrand

  • #3
Ik begrijp dat het een hele klus is maar wel te doen dus. Alles bovenlangs eruit halen en ben ik verder nog speciaal gereedschap nodig.
 

Rusako

  • #4
Ja dat is wel te doen even de tijd voor nemen!A schroef de boven kant los en verwijder het.B haal de zeepbak er uit dan zie je daar achter schroeven zitten en achter de deur 3 boutjes los draaien,en het slangetje bij de afvoeronder in los doen!nu kun je de voorkant weg draaien.C druk het manchet in de kuip,en je ziet een dun slangetje op een tuitje los maken,de bedrading van het element en de motor verwijderen balgrubber van de kuip naar de pomp los maken( bij de pomp) en de schokbrekers onder in.D zeep bak boven in ver wijderen incl.waterventiel zo kan de kuip er uit en kom je bij het kruis .vsnaar verwijderen vliegwiel verwijderen dan het kruis zelf :wink: deze zit met 12 bouten vast los draaien kruis kan vast zitten! evt.pollietrekker en je ziet lagers kering. kosten ongeveer 80,- kompleet voor het hele set! suc6
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Als de as op de plaats van de keerring beschadigd is komt het euvel snel terug, het is de vraag of reparatie dan nog lonend is omdat de trommel met de as dan ook vervangen moet worden.
 

Martien 59

  • #6
Jan als de as bij de keering ingelopen is maakt helemaal niets uit
daar zit bij de set eenn orginele keering bus voor bij
alleen als de loopring op de as waar de lager zit ingelopen is heb je meer problemen
dat is ook nog wel op te lossen als het niet teveel is
 

Martien 59

  • #7
Losse keerring bussen zitten bij een set bij
orgineel miele
je kan ook losse lagers kopen en een los setje met keerring en bus en vet dan ben je goedkoper uit
volgens mij is het een 6306 en een 6206
ben je rond de 50 euro kwijt
 

Ssybrand

  • #8
Bedankt voor de duidelijke beschrijving. Ben begonnen met het maken van digitale foto's om het geheel later ook weer in elkaar te kunnen krijgen. Na het demonteren van de zeepbak zou ik boutjes los moeten draaen. Moet ik de gewichten ook verwijderen en de plaatstalen schaal welke om de trommel zit? De schokbrekers heb ik aan de bovenzijde los gemaakt 2 stuks. Of is het zo dat na het losmaken van bedrading en slangen de complete aandrijfunit kan worden uitgenomen.
 

Martien 59

  • #9
Schokbrekers losmaken slangen losmaken ook de prestostaaslang
kabels losmaken
zeebak er uithalen
compleet
effe aantekenen waar de veren zitten
deurmanchette naar binnen vouwen
als je dat allemaal los hebtleg je de machine op zn rug met de deur open iemand effe vastlaten houden de veren losmaken van de trommel en de trommel er uitschuiven
beetje lichten bij de moer van het vliegwiel
en je schuift hem er zo uit
er in doen wer precies het zelfde
de veren vast effe rechtzetten en de schokbrekers vast zetten
succes
 

Martien 59

  • #10
Achterkant het kruis losschroeven en het kruis er af pakken
kijken of de trommel waar het lagerloopt aan de zijde van de keerring od het niet ingelopen is
lagerbus van de as afhalen en nieuwe er op zetten
 

Ssybrand

  • #11
Heb de trommel eruit en alles even schoon gespoten met de hogedrukspuit (kalkaanslag). Jij zegt het kruis eraf pakken alleen dat kruis zit moervast bij mijn machine. Durf niet teveel geweld gebruiken maar moet ik hem lostikken of eventueel met poelie trekker. En kan ik de lagers er dan zo uitpakken?
 

Rusako

  • #12
Even met een poelietrekker en als je het kruis eraf heb kun je de grote lager&kering er zo uit het kruis tikken en de tweede lager eerst de ring in het kruis los maaken met een punt tang.dan kun je deze er ook uit slaan,met een rubberen hamer
 

Martien 59

  • #13
Dat kruis kan er wel eens vast opzitten
moet je het kruis opspannenbij de poten
bout in het gat van het snaarwielschroeven
en er uit slaanvolgens mij zit er helemaal geen veerring bij deze machine
dan de lagers er met een stomp stuk ijzer en een vuistje er uit slaan
de nieuwe er weer inzetten keering invetten
bus keerring vernieuwen en weer in elkaar zetten
 

Ssybrand

  • #14
Iedereen bedankt voor de hulp en duidelijke uitleg, ben nu zover dat de nieuwe lagers in de machine zitten. Alleen de driepoot waar de trommel aan vast zit wil nog niet diep genoeg in het kruis zodat ik de aandrijfpoelie er goed op kan krijgen. Het uithalen van de oude lagers was nog wel een hele klus maar wel gelukt. Begin nu in ieder geval weer aan de opbouw van de machine.
 

Martien 59

  • #15
Je moet wel zorgen dat het kruis er diepgenoeg in zit en de poelie er helemaal op
effe de poelie er op en de bout er in dan opspannen
 

Ssybrand

  • #16
Dat is een snelle reactie, Wil nu met een stuk hout de driepoot goed doortikken, de as is door de demontage van de lagers iets beschadigd zal met de dremel een nieuw zoekrandje maken zodat de poelie er weer een stukje op kan. Als ik het goed heb bekeken zit de as alleen maar vast dmv klemmimg van de lagers in het kruis.
 

Ssybrand

  • #17
Ik heb lagers gehaald van het stofdichte type was voor 25 euro klaar dat scheelt nogal wat met Miele orgineel.
 

Martien 59

  • #18
En de keering
en de lagerbus
heb je die niet vernieuwd
 

Ssybrand

  • #19
De keerring wel, ik weet niet wat je bedoelt met de lagerbus.
 

Martien 59

  • #20
De bus waar de keerring over loopt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu