Niet-modulerende pomp vervangen door modulerende pomp?

StefanD

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een (10 jaar oude) Nefit Ecomline Classic HR30 ketel waarin geen modulerende pomp zit. Vanwege stromingsgeluid zou ik graag een modulerende pomp willen hebben.
Is het mogelijk om de pomp te vervangen door een modulerend exemplaar?
 

Back to basic

  • #2
Ik zeg niet doen, je gaat de ketel veranderen waarvoor hij niet is gemaakt.

je gaat dus het toestel veranderen en is dus daardoor niet meer goedgekeurd.

succes
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #3
Als alternatief zou je misschien een drukverschilregelklep kunnen plaatsen. Zo'n drukregelklep zorgt ervoor dat een te hoog oplopende druk automatisch van de aanvoer naar de retour wordt kortgesloten. Je moet wel de ontwerpdruk weten waarop de CV installatie is uitgerekend. Tegenwoordig worden installaties meestal uitgerekend met een maximale verschildruk van 200 mbar, maar dat kan bij jouw installatie anders zijn.
 

Xr8

  • #4
De Excellent uitvoeringen van deze ketels zijn bij mijn weten wel met een modulerende pomp uitgevoerd. Of deze een op een uit te wisselen is zou ik zo niet weten. Neem eens contact op met Nefit voor de mogelijkheden.

De stuurautomaat van beide ketels is hetzelfde. Meestal zit er aan een modulerende pomp een extra kabel voor de sturing.

Succes.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #5
Kan niet bij Nefit ketels, omdat de KIM bepaald wat er wordt aangestuurd vanuit de UBA automaat.

U kan de KIM niet vervangen omdat die eenvoudweg niet te koop is.

Vr Gr en succes ermee
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
:shock: Ik ga pas volgende week weer op cursus Koreaans. Wat zijn KIM en UBA?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Als dat niet bekent is dan dan zeker niet aan een Nefit prutsen :mrgreen:

KIM staat voor Ketel Indentificatie Module

UBA betekent Universele Brander Automaat.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, de automaat is universeel en met de KIM wordt deze automaat geschikt voor het type toestel welke bij de KIM hoort

Vr Gr
 

Freekcv

  • #8
Kim
ketel indentificatie module

uba
universele brander automaat

spoedcursus koreaans :mrgreen:
 

Freekcv

  • #9
Dat was gelijk
 

StefanD

  • #10
Bedankt voor alle reacties. Ik ben overigens niet van plan om zelf de ketel te wijzigen. Als het mogelijk was, zou ik dat een installateur laten doen.
Een "drukverschilregelklep", is dat hetzelfde als een bypass die je nodig hebt voor een WA-regeling?
Ik ben van plan om op een WA-regeling over te gaan en dan heb ik sowieso een bypass nodig...
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #11
Ja, drukverschilregelklep, bypass, avdo zijn allemaal andere woorden voor hetzelfde.
 

StefanD

  • #12
Is er ergens ook een handleiding voor installatie van een bypass? Wat voor type heb je nodig, hoe stel je hem in, etc.
Met Google kom ik helaas niet veel tegen...
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #13
Een bypass is op zich geen moeilijk ding. Er zitten twee aansluitingen op, één waarop de aanvoerleiding van de installatie komt en één voor de retourleiding. Als het drukverschil tussen de aanvoer en retour boven de ingestelde grenswaarde komt gaat hij open en laat zoveel liters per minuut door dat de het drukverschil weer op die ingestelde waarde komt.


Er zit een draaiknop op en bij de meeste modellen zit er een goed afleesbare schaal waar je direct aan de stand van de draaiknop ziet bij welke druk hij open gaat. Het belangrijkste wat je moet weten is welke openingsdruk bij jouw CV installatie hoort. Moderne installaties die volgens GIW normen zijn ontworpen hebben een maximale systeemdruk van 200 mbar. Maar als je een oudere installatie hebt, veel dun leidingwerk of als het systeem later uitgebreid is met extra radiatoren waardoor de hoofdleidingen relatief krap zijn kan voor jouw systeem de benodigde insteldruk hoger zijn.

Het model/merk bypass maakt niet zoveel uit. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor bepaalde merken maar ze doen allemaal ongeveer hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is de doorlaat en aansluiting. Voor een huis CV installatie is eentje met 3/4" aansluiting waarschijnlijk voldoende, maar bij een grote installatie moet je een bypass toepassen met een grotere doorlaat.
 

StefanD

  • #14
Bedankt voor de uitleg! Ik heb weer een klusje op mijn lijst erbij...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu