Plat dak van onderen isoleren

PunthoofdVanPlatdak

  • #1
Ik heb een plat dak dat niet van boven af geïsoleerd kan worden, hoewel ik begrijp dat dit zeer sterk de voorkeur heeft.

Ik probeer me daarom nu al enige tijd te verdiepen in het van onderen af isoleren, en ik krijg hier een punthoofd van... Ik weet dat dit onderwerp al vaker aan de orde is gekomen, maar ik hoor tegenstrijdige geluiden. Ik hoop dat iemand het voor mij zou kunnen verhelderen.


Een korte samenvatting van mijn speurtocht tot nu toe:

a) volgens de meeste bouwmarkten is van onder af isoleren uit den boze, en ook op forums wordt het vaak afgeraden. Dit in verband met vochtophoping in het houtwerk, dat hierdoor zou kunnen gaan rotten.

Maar stel dat je toch wil uitvoeren, dan lijken er 2 opties te zijn:

b) Sommige specialisten lijken te zweren bij een ventilatieruimte tussen de isolatie en het dak. deze optie lijkt het meest te worden aangeraden. Als ik het goed begrijp ca 5cm spouw tussen isolatie en dak waarbij deze spouw dan in verbinding zou moeten staan met de buitenlucht. Volgens Roof is dit echter een wijdverbreid misverstand, en tonen sommige onderzoeken juist aan dat dit niet helpt, en in het ergste geval zelfs vocht uit de buitenlucht zou kunnen toevoeren


c) Een andere optie is de isolatie direct tegen het dak aanbrengen, en dit van onderen dampdicht afwerken. Tegenwoordig schijnen hiervoor zelfs speciale producten op de markt te zijn bv. Isover en Hygrodiode: hygrodiode.pdf) en wordt deze methode ook aangeraden door de leveranciers van deze producten.

Ik krijg hierdoor de indruk dat c) door de huidige inzichten en materialen een betere optie is dan b), en neig ernaar om ook op deze manier te gaan isoleren. (al blijft van bovenaf isoleren natuurlijk gewenst)

Nadeel zou uiteraard zijn dat het vocht dat zich op het moment van isolatie in het houtwerk bevindt, hier ook blijft zitten.

Ik vraag me af:

1) of bovenstaande analyse enigszins klopt.

2) of ik nu zou kunnen beginnen met de werkzaamheden, of dat ik in verband met de vochtigheid van het houtwerk voor de zekerheid beter kan wachten tot de zomer, zoals dat soms wordt aangeraden.

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!

Punthoofd
 

Fiesiekus

  • #2
Je kunt er oeverloze discussies over voeren en voor alle 3 de mogelijkheden is wel iets in het voor- en in het nadeel te zeggen. Ook op dit forum zijn er verschillende ) gefundeerde zienswijzen over. Je krijgt nooit 100% geen vocht in die tussenruimte je krijgt ook nooit de perfecte isolatie. Een beetje vocht is geen probleem, chronisch vochtig hout dat opgesloten zit, gaat rotten.

Daar zal je het mee moeten doen.
 

Pepjo

  • #3
Jouw eerste link gaat over een hellend dak, niet over een plat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Uitvoeringstechnisch is het moeilijke van tussen de balken isoleren het aanbrengen van de damprem en die van de ventilatie.
Ik heb het al eens eerder getypt. Hoe ga je dat ventileren.
Over de isolatie, in de tussen ruimte van de balken, moet ergens de lucht in-en uit kunnen.
Hoeveel lucht moet er dan over de isolatie gaan.
Hoe groot moeten dan de gaten zijn voor die voldoende ventilatie.
Heel lang geleden werden boven elke balkruimte aan het begin en het eind van de het dak doorvoeren gezet, die voor de ventialtie zorgde.
Maar al die doorvoeren op het dak was ook niet ideaal.

Van onder af kan wel worden geïsoleerd.
Ik ben eens betrokken geweest bij een nieuwbouw project waarbij het dak ook van onderaf met een cellulose product werd geïsoleerd.
Het ging in dit geval om een dikte van een cm of 25.
Even nog uit het hoofd. De theorie was. Het kan in koude periode voldoende vocht opnemen en deze in de warme weer afstaan.
*wgb*
 

PunthoofdVanPlatdak

  • #5
Pepjo schreef:
Jouw eerste link gaat over een hellend dak, niet over een plat.
Dat klopt inderdaad, maar tussendoor staat er ook nog wat over een geventileerd plat dak:

"Om diezelfde reden wordt overigens ook een geventileerd platdak of een 'koud dak' afgeraden: wanneer er gebruik wordt gemaakt van een thermische isolatie wordt de temperatuur van de geventileerde ruimte vaak zo laag dat de buitenlucht als vochtbron gaat fungeren."
 

PunthoofdVanPlatdak

  • #6
Wgb schreef:
Uitvoeringstechnisch is het moeilijke van tussen de balken isoleren het aanbrengen van de damprem en die van de ventilatie.
Ik heb het al eens eerder getypt. Hoe ga je dat ventileren.
Over de isolatie, in de tussen ruimte van de balken, moet ergens de lucht in-en uit kunnen.
Hoeveel lucht moet er dan over de isolatie gaan.
Hoe groot moeten dan de gaten zijn voor die voldoende ventilatie.
Ja, dat zijn inderdaad wel lastige zaken waar je dan tegen aan loopt. De isolatie direct tegen het dakbeschot aanbrengen lijkt mij ook praktischer, al is het maar omdat er bij het uivoeren zelf minder mis kan gaan.
 

PunthoofdVanPlatdak

  • #7
Fiesiekus schreef:
Je kunt er oeverloze discussies over voeren en voor alle 3 de mogelijkheden is wel iets in het voor- en in het nadeel te zeggen. Ook op dit forum zijn er verschillende ) gefundeerde zienswijzen over. Je krijgt nooit 100% geen vocht in die tussenruimte je krijgt ook nooit de perfecte isolatie. Een beetje vocht is geen probleem, chronisch vochtig hout dat opgesloten zit, gaat rotten.

Daar zal je het mee moeten doen.
Hehe, ik ben bang dat je daar gelijk in hebt. Maar dan heb ik nog wel één vraag. Stel dat ik voor optie c) kies: isoleren direct tegen het dakbeschot aan. Hoe voorkom ik dan, zoals je zelf schrijft, dat ik vochtig hout opsluit? Met andere woorden: wat zijn de ideale omstandigheden om aan deze klus te beginnen? Wanneer is de luchtvochtigheid bij de balken het laagst?

Heeft dit te maken met het temperatuurverschil binnen-buiten? (en kan ik dan het beste de ruimte onverwarmd isoleren?) Kan ik het beste wachten tot de zomer? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Ik ben een beetje huiverig om vochtig hout op te sluiten, en wil dit zoveel mogelijk zien te voorkomen. Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Part

  • #8
Bij ons is het dak ook van onder geïsoleerd.

Van boven naar onder:

Ballast, dakleer hout etc.
50 cm lucht
8 cm PIR
damp scherm
Gips

Tussen elke balk waar het dak op rust zitten ventilatie roosters ter grote van een baksteen. (om de 60 a 70cm)
Dit aan 1 zijde van het huis.

Aan de andere zijde (kant van de buren) zitten er 4 ventilatie pijpjes op het dak.

Zonder problemen maar dat is natuurlijk geen garantie!

5 cm lucht lijkt me niet voldoende maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk.
 

Kloek77

  • #9
Ik denk niet dat het veel uitmaakt in welk jaargetijde u het doet,
het gaat om de vochtbalans op langere termijn.
Zolang er minstens zoveel vocht uitkan als erin komt zal het wel goed gaan.

Ik heb het zelf ook zonder ventilatieruimte tussen isolatie en dakbeschot gedaan.

Om te voorkomenen dat er vocht achter de folie komt eerst alle rachels langs de randen gekit, daarna folie aangebracht, de randen van de folie afgekit, gipsplaten ertegenaan en het gips nog een keer afgekit.

Om te zorgen dat evt. vocht er weer uit kan heb ik zo'n speciale dampremmende folie gebruikt; als ik het verhaal van de fabrikanten goed heb begrepen zijn deze folies wel gasdicht, maar kan er door diffusie nog wel wat vocht doorheen, maar het zou achter de folie daardoor in principe niet vochtiger moeten worden als in de ruimte eronder. Als dat toch zou gebeuren kan het er op dezelfde manier ook weer uit. Dat laatste zou dan vooral in de warmere maanden gebeuren. Volgens mij werkt het als een membraam met verschil in dampspanning.

Andere factoren waarom ik het zo aandurfde:
-isolatie op het dak kon niet.
-huis is van zichzelf al gortdroog (in de winter onder de 30%)
-geen natte ruimte onder de isolatie.
-tussen de balken in geïsoleerd, de balken kunnen dus gedeeltelijk in de ruimte "ademen"
 

PunthoofdVanPlatdak

  • #10
Oké ik ga me er binnenkort aan wagen.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties en tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu