Nieuw onderwerp Reageren Ga naar pagina   Volgende
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
08 December 2008, 17:54   Autospuiten
Hi,

Ik heb een hobby auto die ik zelf in een andere kleur wil zetten.

Nu heb ik een compressor met deze spec op het oog:
*275 liter / minuut
*2 Pk uitvoering
*max. druk 8 bar
*tankinhoud 50 liter
*automatische afslag
*reduceerventiel en snelkoppeling
*Oliegevuld voor lange levensduur

Ik wil daarnaast gebruik maken van deze verfspuit:
* HVLP
*Lichtmetaal spuitpistool
*Kunstof bovenbeker 0,6 ltr met schroefkap
*Regelbare rond en vlakspuit instelling
*Regelbare werkdrukinstelling
*Naaldset 1,5 mm
*werkdruk 1,5-3 Bar
*Luchtverbruik 100-170 l/min.
*Kompleet met schoonmaak-demontage gereedschap en koppeling

icm een vochtafscheider.

Hebben jullie dan nog tips voor mij? Ik heb de hele auto gestript, het is een cabrio dus het lastige dak hoef ik niet te doen.

Ik kan veel onderdelen los spuiten op een stuk carressorie en achterkant na. Ik doe dit in mijn garage waarbij ik de muren en plafond heb afgeplakt ivm stof. Ik heb niet echt afzuigging wel wordt er goed gelucht.

Ik hoor graag van jullie waar ik op moet letten. Wat ik absoluut niet en wel moet doen.

Ik kijk uit naar jullie tips/ervaringen.

mvg,
David
Klusidee
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Geregistreerd op
26-7-2005
Berichten: 16274
08 December 2008, 17:58  
Vooral goed letten op de juiste viscositeit van de verf; is belangrijk voor het spuitproces en het eindresultaat. Verder eerst oefenen op proefstukjes, met verschillende instellingen van het spuitpistool en de verfverdunning.

Als je dat eenmaal onder de knie hebt: fantastisch aan het werk gaan; verf spuiten is bijna het mooiste DHZ-klusje dat er bestaat!
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
08 December 2008, 18:07  
Da's een snelle reactie. Smile

Ik heb straks 2 weken vrijgenomen om lekker te oefenen. Wil er goed mijn tijd voor nemen. Wil er tenslotte niet voor L*L mee rijden Smile .

HOeveel Liter lak heb je doorgaans nodig voor een cabrio? 1,5 liter? Of meer? (excl de blanke lak).
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Geregistreerd op
26-7-2005
Berichten: 16274
08 December 2008, 19:02  
Welk type cabrio? Hoe groot schat je het oppervlak?
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
08 December 2008, 19:44  
Fiesiekus schreef:
Welk type cabrio? Hoe groot schat je het oppervlak?


Alfa Romeo Spider (model 1995)

zie:

Frank
Vaste beantwoorder Moderator

Geregistreerd op
25-7-2005
Berichten: 6680

Eelde
08 December 2008, 19:56  
Zorg ook dat je een anti siliconen toepassing in je verf gebruikt.
Je weet waarschijnlijk niet of vorige eigenaars siliconen hebben toegepast op de auto. Je krijgt dan kraters en / of visogen in de lak.
Hier vind je meer info over dat onderwerp.
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
08 December 2008, 20:13  
Bedankt voor de tip. Kan zoiezo geen kwaad zo te zien. Nu alleen nog kijken waar ik het kan krijgen. Had er nog nooit van gehoord. De betere verfhandel zal dit wel hebben?
Frank
Vaste beantwoorder Moderator

Geregistreerd op
25-7-2005
Berichten: 6680

Eelde
08 December 2008, 20:21  
Ja, ga naar een verfvakhandel en laat je daar veder nog adviseren.
Bespaar niet op de verf en op de grondlaag.
Klusidee
Ralph


Geregistreerd op
2-1-2007
Berichten: 1576

enschede
08 December 2008, 23:53  
Ik vraag me af hoe uw ervaring is in het spuiten van een 2 lagen lak. Nog los van het feit over de voorbewerking ervan het schuren, plamuren, spuitplamuur aftoppen en het aller belangrijkste........ het drogen. Je bent vrij hoge temperaturen nodig bij deze lak voor het doorharden en plamuurplekken dien je eigelijk infrarood te drogen om instorting te voorkomen.
Als je dit allemaal al wist dan vroeg je hier niet of zoiets zonder afzuiging kan m.i.
Ik zou een spuitcabine huren overwegen.
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
09 December 2008, 13:00  
Schuren, plamuren etc heb ik redelijk wat ervaring in.
Spuiten wordt voor het eerst. Heb wel hier en daar wat gespoten maar nog nooit iets van een dergelijke omvang.
Kloek77


Geregistreerd op
7-12-2005
Berichten: 1085
10 December 2008, 00:21  
Zoals Ralph al zei zou ik zeker een spuitcabine huren.
Vergeet niet dat nl. een enorme bak aan licht rondom de gehele auto vereist is om goed te kunnen spuiten, dat flans je zelf niet zo 1-2-3 in elkaar als het afgesloten en stofvrij moet zijn.

Ze willen u daar vast helpen met advies, en die compressor staat er al.
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
10 December 2008, 00:31  
Ik zou wel willen, echter heb ik niets om de auto mee te vervoeren. Ook heb ik (of ken ik nemand) met een rijbewijs om een aanhanger te mogen besturen.

DE auto zelf mag niet gereden worden omdat ie nog niet officieel is ingevoerd. Neutral


daarnaast kan ik thuis niet spuiten dan kan ik het in de cabine ook niet. Ik probeer het gewoon. Echt laten spuiten kan altijd nog. Mr. Green
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
10 December 2008, 00:39  
Frank schreef:
Ja, ga naar een verfvakhandel en laat je daar veder nog adviseren.
Bespaar niet op de verf en op de grondlaag.


ik wilde hier de verf bestellen, echter hebben ze nog niet gereageerd op mijn vragen:

Link verwijderd i.v.m. reclame, is niet nodig voor beantwoording van uw vraag, mod.
Davidek


Geregistreerd op
8-12-2008
Berichten: 41
20 December 2008, 13:49  
Hi,

ik ben begonnen met spuiten.

Heb de compressor op 3bar staan, wanneer ik ga spuiten zakt ie naar 2bar. Dat moet okee zijn. Echter vind ik dat de lak er toch te snel uitkomt.

Kunnen jullie mij aangeven wat ongeveer de juiste afstand is om te spuiten (30cm?50cm?) en hoe fijn de lak op de auto moet komen?
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Geregistreerd op
26-7-2005
Berichten: 16274
20 December 2008, 13:58  
Die druk is te hoog; halveren.

De afstand moet je proefondervindelijk vaststellen; hangt o.a. ook af van de hoeveelheid lucht die je aan de zijkanten "bijblaast".
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren Pagina 1 van 5 Ga naar pagina   Volgende