Vloerverwarming in combinatie met radiatoren.

Forno

  • #1
Ik wil graag jullie advies omtrent het aanbrengen van vloerverwarming (met parket) in combinatie met radiatoren.

Aangeraden wordt de vloerwarming de hele winter continue aan te laten staan, i.v.m. minimale werking parket (lees ik her en der). Het wordt hoofdverwarming. Verder geen extra radiatoren in de woonkamer, wel in andere ruimten. Dus in dat opzicht is het continue aan laten staan van de vloerverwarming geen overbodige luxe, ivm de opwarmtijd van de vloer. Ik heb een parketwinkel gebeld, en die adviseerde mij een maximale watertemperatuur van 40 graden en een oppervlakte temperatuur van 20 graden. Komt neer op een onderlinge afstand van 10cm tussen buizen? Klopt dat? (PS: de vloeropbouw is; folie > 9cm isolatie > 10cm beton (inclusief buizen) en tenslotte de parketvloer).

Zit ik met de vraag hoe ik de radiatoren 's avonds kan uitschakelen? Zonder steeds aan de thermostaatknoppen van de radiatoren te moeten draaien. Ik heb natuurlijk andere topics gelezen. Bestaat er een mogelijkheid om twee thermostaten in huis te hebben? 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren? En hoe maak ik zoiets. Welke kleppen of apparatuur heb ik daar voor nodig?
 

Lytjepole

  • #2
Kan inderdaad met 2 thermostaten (of meer) en zonekleppen voor de betreffende ruimtes. Dan moet je wel oppassen voor de combinatie van thermostatische radiatorkranen en de thermostaat in dezelfde ruimte.
 

Chathanky

  • #3
Met een oppervlaktetemperatuur verwarm je natuurlijk niets.
Het verwarmen van de ruimte vind dan plaats als de ruimte onder de 20 graden komt.

Je radiatoren moeten het vermogen opvangen om je kamer te verwarmen.
Je zou het kunnen oplossen met een zonneklep die je radiatoren uitschakelen in de nacht.

Je zal je huis toch eens moeten door laten rekenen wat je verliezen zijn en wat je radiattoren moeten afgeven aan warmte.
Een goed geïsoleerde vloer zonder vloerverwarming zal niet veel kouder zijn dan 20 graden dus wat je voordelen zijn van de vloerverwarming?
Volgens mij heeft dit weinig meerwaarde na de verbouwing.

Wat ik wel eens gehoord heb is dat er parketsoorten zijn die 25 graden mogen zijn. Dit hangt af van de gebruikte houtsoorten.
Niet alle parketzaken zijn in dit soort zaken gespecialiseert, je kunt bij verschillende parketzaken eens laten informeren naar de mogelijkheden.
Je zal zien dat de er verschillend over gedacht wordt.
 

Forno

  • #4
Lytjepole schreef:
Kan inderdaad met 2 thermostaten (of meer) en zonekleppen voor de betreffende ruimtes. Dan moet je wel oppassen voor de combinatie van thermostatische radiatorkranen en de thermostaat in dezelfde ruimte.
Kan ik dan meteen achter de cv-ketel een T-splitsing maken, met een zoneafsluiter op 1 van de strengen (voor de radiatoren 's nachts)?

Moet ik dan perse twee aan/uit thermostaten hebben?

PS: De vloerverwarming gaat toch de hele winter aan, dus in feite hoef ik dagelijks maar 1 thermostaat te bedienen. De radiatoren hebben thermostatische knoppen, welk probleem kan dit opleveren dan? Een klepperende zoneklep/thermostaatknop?
 

Forno

  • #5
@ Chathanky.

Ik kom op een vermogen van 36m2 x 114 W/m2 = 4104W uit voor de vloerverwarming. Die 114W/m2 heb ik uit een offerte gehaald. Moet ik inderdaad kijken of dat geen problemen oplevert met mijn Remeha Avanta 35c cv-ketel CW5. In de zin van dat de ketel zijn warmte niet voldoende kwijt kan. Ik kan de ketel natuurlijk omlaag schroeven qua vermogen. Want deze woning was ongeïsoleerd. Na mijn verbouwing issie lichtelijk te zwaar denk ik. De overige ruimtes reken ik zelf door, door de inhoud te vermenigvuldigen met een aantal Watt.

Hoe worden die twee signalen van de thermostaten eigenlijk doorgegeven aan de ketel? Ingewikkeld heur. :roll:

Ik kies voor vloerverwarming in de woon- en badkamer omdat het een comfortabelere warmtebron is dan radiatoren. Minder luchtcirkulatie en warme voeten! :) Bijkomend voordeel is dat er geen radiatoren in de woonkamer staan. Vind ik toch wel opwegen tegen de meerprijs van vloerverwarming.

Ik zal nog eens een paar andere parketwinkels om advies vragen.
 

Chathanky

  • #6
De afgiftevermogen van je vloerverwarming aan de ruimte is zo`n 11 watt/m2 per graad temperatuursverschil.
Met jou gegevens kom je op een vloertemperatuur van 10 graden boven je ruimtetemperatuur.
Voor 20 graden in de woning moet de vloer zo`n 30 graden zijn om die 114 w/m2 aan je woning te kunnen leveren.
voor 18 graden dus 28 graden voor de vloer en dat is wel de grens voor een gezond leefklimaat voor je voeten.

Een zoneklep werkt los van de ketel. deze kun je met een tijdschakelaar open en dicht sturen.
Als je de remeha met aan/uit thermostaat laat schakelen kun je met de klapsturing eventueel ook de ketel mee laten schakelen.
De ketel blijft dan altijd aan en regelt op de vraag van je vloerverwarming.
Is dit onder het onderste modulatievermogen dan zal de ketel pendelen.
En pendelen kan in redelijke tijden zijn maar bij weinig vraag van je vloer zal hij zeer kort aan en uit gaan. Dit laatste is niet zo goed voor je gasrekening.

Als je vloertemperatuur na het parket 25 graden is en je woninng 25 graden zal de vloer altijd 1980 watt van je ketel vragen. (dit is tevens je vermogen wat je vloerverwarming zal gaan leveren)
Uit mijn hoofd zal de ketel dan gedurende de nacht aan en uit blijven schakelen. Het laagste vermogen van jou ketel zal eerder tussen de 5 en 7kw liggen. De ketel zal dan 7000/1980 = 3.5 keer per uur aan en uitschakelen.
Niet echt ideaal voor je energierekening lijkt mij.
 

Forno

  • #7
Hmm ja, in dat geval is het misschien toch verstandinger om de radiatoren (mbv thermostaatknoppen) gewoon open te laten 's nachts. Om het pendelen te voorkomen. Het doel is/was een lagere gasrekening. Maaar als dat door het pendelen teniet wordt gedaan, is die keuze eenvoudig.
 

Chathanky

  • #8
Zo wordt het meestal gedaan, gewoon een nachtverlaging voor het hele systeem en in de ochtend warmen de radiatoren het huis warm en later komt de vloer op temperatuuren gaan de radiatoren dichtlopen, de vloer neemt het dan (deels) over.

De thermostaatkranen stel je 1 of 2 graadjes lager af dan de dagtemperatuur van je thermostaat.
Met een weersafhankelijke regeling kan het net even anders werken.
Het ligt er dus aan met wat voor thermostaat je de kamertemperatuur regelt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu