Aansluiten oud krachtstroom ( 4 dradig )

DeBouwer

  • #1
Wij zijn fanatieke klussers en eigenlijk nooit hulp nodig... :cool: , maar nu toch maar even hier lid geworden en wellicht kunnen wij ook ons steentje bijdragen aan andermans-klus-perikelen.

Nu dus toch een vraag: ( namens vriendlief dus wellicht omschrijf ik het niet helemaal in de juiste terminologie).

Er moet een autobrug aangesloten worden op ons krachtstroom. Het is krachtstroom 4-dradig ( schijnt ouderwets te zijn ??) en dat moet op een vier-dradige stekker... wel kleurtje moet nu waar in.. zeg maar...zodat hij de stekker ook eventueel in andere apparatuur kan gebruiken ( b.v.lasapparaat ).
ha,ha, ik hoop dat julie het snappen, anders zal ik straks vriendlief even zelf hierheen sturen..... :P
 

Fiesiekus

  • #2
Je moet meer info geven; bijv. zijn die 4 draden 3 fasen + aarde? Dan wordt de brug dus in driehoek aangesloten? Dan moet je ook een aaansluitschema daarbij zoeken.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Je hebt hier een krachtaansluiting zonder nul.
Deze is alleen geschikt voor machines op 400v, mogelijk dat het op een brug wel werkt, of dat de brug kan worden aangepast zodat het werkt.

Lasaparatuur kan ook verschillende aansluitingen hebben, als deze een 5polige stekker heeft houd het op, een 4 polige is wel aan te sluiten.

Geef eens wat aansluitgegevens zoals vermeld op een typeplaatje.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Fiesiekus schreef:
Je moet meer info geven; bijv. zijn die 4 draden 3 fasen + aarde? Dan wordt de brug dus in driehoek aangesloten?
dat heeft er niets mee te maken hij kan ook in ster op 3fasen zonder nul.
 

Fiesiekus

  • #5
:oops:
 

DeBouwer

  • #6
Zo zeg jullie kunnen vlot! :shock:

Ik verwacht vriend binnen een half uurtje binnen voor een boterham, dus dan zal ik hem even langssturen voor meer info.
 

DeBouwer

  • #7
Hier een tweetal plaatjes om de boel te verduidelijken:







hmmm... de plaatjes worden niet zichtbaar... als je de http even copieert naar je adresbalk dan zijn ze zichtbaar...

Maar even op de site gezet,mod
 

Ralph

  • #8
Die 4 dradige stekker kan vervangen worden voor een 5 dradige, de nul sluit je dan gewoon niet aan in de brug maar alleen de de 3 fasen en randaarde. Desnoods kan je ervan terugkomen met een stekkerdoos met wel 3 fasen en nul voor je lasapparaat. Zit er verlichting aan de brug of is het een 2 koloms brug?

Let wel op dat de brug de goede kant opdraait anders moet je 2 fasen omdraaien. Bij de fasen verkeerd om werkt de brug wel maar de afslagbeveiling vaak niet met als resultaat doorgetrokken staalkabels of tandwielen.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #9
2 Conclusies: 1 De brug kan zowel met, als zonder nul worden aangesloten.
2 Die schakelkast lijlkt mij wat vreemd aangesloten met 2 aders en één aarde?. Met deze kabel zou het wel mogelijk moeten zijn een volledige krachtgroep met nul en eventueel een extra 5 polige wcd te realiseren, mits de kabel in groepenkast ook op de juiste manier op een 4 polige krachtgroep met ALS wordt aangesloten. Kijk dit nog even na dus.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #10
De grijze draad moet bij de blauwe op magneet schakelaar gezet worden
aan de linkerkant op de foto.
De blauwe draad van de toevoer kabel af isoleren en niet gebruiken.
De motor moet in ster staan (is waarschijnlijk al zo)
Er kan een driepolige +aarde Cee stekker gebruikt worden en eventueel als het een hele oude installatie betreft zo'n oude zwarte.

Wat ik mis zijn de draden om de magneetschakelaars aan te sturen,
en een motorbeveiligingsschakelaar.
Het lijkt mij dat de besturing niet compleet is.
Het is niet de bedoeling om de brug te bedienen door met de hand op de magneetschakelaars te drukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu