Meterkast opknappen

Kvido

  • #1
Waarmee kan ik een oude lelijke meterkast opknappen? Ik dacht zelf aan 3mm mdf er tegenaan doen (schroeven, met montagekit of ??) en dan schilderen.

Nu is ie gemaakt van houten platen die niet naadloos aansluiten en er zitten vrij grote kieren tussen.
 

Toon

  • #2
3mm lijkt me wat dun. Kan je de houten platen niet weg halen en er wat nieuws tegenaan monteren? Gebruik dan wat dikker mdf of multiplex oid.
 

Kvido

  • #3
Ik dacht de 3mm gebruiken juist omdat ik de oude platen laat zitten, die zijn trouwens ook niet dikker dan 4 mm. Anders wordt het veel te veel breekwerk en daar heb ik geen zin in aangezien de hal al mooi gestuct is.
 

Kvido

  • #4
Nog een vraagje betreft die meterkast ... moet er perse een ventilatierooster op en waarom?
(ja, ik weet volgens de voorschriften maar onze meterkast is ook niet volgens de regels - huis uit 1913, kast is maar 46 cm breed, als ik hem zou moeten maken zoals het hoort ben ik de helft van mijn voordeur kwijt ...)
 

Fiesiekus

  • #5
Zit er een gasmeter in?
 

Kvido

  • #6
Ja, gas en elektra.
 

Chathanky

  • #7
Met een gasmeter hoort de meterkast geventieleerd te zijn.
Een spleet aan de onder en bovenkant is voldoende.
 

Kvido

  • #8
Een kier? Hoe groot moet zo'n spleet, kier of gat zijn?
Sorry, maar ben een leek.
 

Fiesiekus

  • #9
NEN 2768 ‘Meterruimten en bijbehorende bouwkundige voorzieningen voor nutsvoorzieningen in een woonfunctie’:

De minimaal vereiste ventilatiecapaciteit voor een meterkast is in het Bouwbesluit neergelegd. Bij toepassing van spleetvormige ventilatieopeningen van ten minste 0,01 m2(= 100 cm2) aan zowel de onder- als bovenkant van de meterkastzijde waarin zich de deur bevindt, wordt geacht aan dit minimumvoorschrift te zijn voldaan.
 

Chathanky

  • #10
3.4 Ventilatie: In een gesloten meterkast moeten aan de boven- en onderzijde, bij
voorkeur spleetvormige, ventilatie-openingen aanwezig zijn, met een vrije
doorlaat van elk 100 cm2. De ventilatie-opening aan de onderzijde mag niet
meer dan 0,20 meter boven de vloer en de ventilatie-opening aan de bovenzijde
niet lager dan 0,20 meter van de bovenkant van de afsluiting zijn aangebracht.

In de deur monteert u zowel aan de bovenzijde op 200 mm van de bovenkant als aan de onderzijde op
200 mm van de onderkant een rooster met een vrije doorlaat van tenminste 200 cm2


Dit zijn dan weer de tegenstrijdigheden die je weer vindt na wat speurwerk.
De opening grootte staat vast, voor de uitvoering kan je de nodige discussie krijgen.

Zoek de verschillen. :mrgreen:
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
Site 2 (offline)



De laatste is wel een leuke, de deskundige heeft het over aardgas dat zwaarder is dan lucht.
Bijscholing? :mrgreen:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Chathanky schreef:
De laatste is wel een leuke, de deskundige heeft het over aardgas dat zwaarder is dan lucht.
Bijscholing?
aardgas is zwaarder dan lucht. Dat is de reden dat je tegenwoordig gas in een dichte mantelbuis moet onder de vloer.
Anders kan het ophopen in de kruipruimte
 

Fiesiekus

  • #12
Aardgas heeft een soortelijk gewicht van ongeveer 0,833 kg/m³. Dat is 40% minder dan lucht (1,20kg/m³) bij gelijke druk & temperatuur.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Of het aardgas zich nou ophoopt tegen de onderkant van je vloer of onderin de kruipruimte zakt maakt niet uit voor de explosie die er het gevolg van is. :mrgreen:
Die mantelbuis dient er voor dat het niet in de kruipruimte komt.
 

Fiesiekus

  • #14
Zo is het, veilig gebruik is het belangrijkste. Dus flinke ventilatieopeningen in de meterkastdeur en altijd met mantelpijpen om de gasbuis aanleggen.
 

Kvido

  • #15
Nou ja dan, ik heb al een rooster van 18x9 cm gekocht. Nu nog een erbij en klaar is kees (Kvido).
Dank voor advies!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #16
Sorry jullie hebben helemaal gelijk :oops:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu