Nieuw onderwerp Reageren
Jes303


Geregistreerd op
28-8-2005
Berichten: 44

Den Haag
23 Juni 2007, 19:11   Naad tussen 2 houten delen strak afwerken zonder scheuren
Hallo,

Op mijn balkon heb ik een kozijn met daaromheen multiplex beplating waarvan een aantal stukken door houtrot waren aangetast. Dit rot zat aan de onderkanten van de beplatingen. ik heb de gehele onderkanten weggezaagd en vervangen door nieuwe stroken hardhout.

Nu is de bedoeling dat dit weer als 1 geheel eruit gaat zien, eerst de naden dichten en dan gronden + aflakken (alles is al afgeschuurd). Ik heb alles afgeschuurd en ben met acrylaatkit de naden gaan dichten. Op de hoeken ziet dit er strak uit, maar de overgang tussen de oude beplating (onderkant) en de nieuwe strook (bovenkant) blijft lelijk, doordat ik de kit niet 100% vlak erin / op krijg. Ik heb een v-groef gemaakt zodat de kit goed pakt, maar het krimpt enigszins en bovendien krijg ik een heel klein filmlaagje erop.

Mijn vraag: hoe kan ik dit toch glad krijgen? Uiteraard gaat me dit wel lukken als ik houtrotvuller / kneedbaar hout en tot slot plamuur gebruik, dat kan ik dan vlakschuren, maar geheid dat dit gaat scheuren door de werking van het hout en weersinvloeden (ook na gronden en aflakken).

Tips? Hoe zou een 'PRO' dit aanpakken?
Klusidee
Moling


Geregistreerd op
26-6-2007
Berichten: 19
26 Juni 2007, 14:18  
Als aller eerste gebruik ik zelf zo min mogelijk kit. waarom? de meeste kit soorten zijn na 2 jaar rot en dus komen er scheuren.

het grote probleem is dat veel mensen niet altijd de verpakking lezen van plamuur. dit is een fijn middel op kieren/groeven op te vullen. echter worden er vaak hele grote kieren/groeven gevuld. bij deze aanpak moet de plamuur in meerdere lagen aangebracht worden, zoals ook op de verpakking staat. daarna schuren en verven en dan moet het verholpen zijn.
Jes303


Geregistreerd op
28-8-2005
Berichten: 44

Den Haag
26 Juni 2007, 14:25  
Moling schreef:
Als aller eerste gebruik ik zelf zo min mogelijk kit. waarom? de meeste kit soorten zijn na 2 jaar rot en dus komen er scheuren.

OK, dat wist ik niet.

Moling schreef:
het grote probleem is dat veel mensen niet altijd de verpakking lezen van plamuur. ... echter worden er vaak hele grote kieren/groeven gevuld...

Daar ben ik wel van op de hoogte, vandaar ook dat ik noemde dat ik dat eerst met een een vullend middel zou aanpakken en pas tot slot plamuur om het superglad te krijgen. Oftewel het is absoluut niet mijn bedoeling om plamuur als vulmiddel in te zetten en ook zeker niet dik aan te brengen.

Maar dan blijft de vraag: kan ik scheuren verwachten als ik het met houtvuller ga opvullen, zodra het hout gaat werken (wat het gaat doen: zon; regen; heet; koud)?

thnx
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Geregistreerd op
26-7-2005
Berichten: 16274
26 Juni 2007, 14:34  
Mijn minst slechte ervaring heb ik met PU-lijm (die bruislijm) tussen houten delen. Na uitharden het uitgebruisde deel wegsteken en met een dun laagje 2-comp. plamuur (dus geen houtrotvuller) afwerken. Maar garantie dat het niet gaat scheuren kan ik je niet geven.

Suc6
Moling


Geregistreerd op
26-6-2007
Berichten: 19
26 Juni 2007, 14:41  
Zorg gewoon dat er ergens plaats is dat het hout kan werken, het hoeft maar een klein naatje te zijn.
Gerrit B
Specialist Telecom

Geregistreerd op
31-10-2005
Berichten: 1597

Rijssen
26 Juni 2007, 14:49  
Voor de montage een lat stevig achter de oude plaat schroeven en lijmen.
Hierna het nieuwe deel aanbrengen en ook weer op die lat vastschroeven/lijmen.
Ook tussen de 2 delen lijmen waarbij ik ook meestal PU lijm gebruik.
hiermee voorkom je dat de platen onderling kunnen gaan werken.
Naad evt. verder dichtkitten met acrylaatkit.
Kijk uit bij het gebruik van plamuur.
dit is 2 ledig nl. plamuur wordt hard en kan barsten, maar ook als je hardhout gebruikt kun je de houtnerf opvullen met plamuur, hierdoor valt de naad extra op doordat dit gedeelte geheel glad is en de rest met houtnerf.

Belangrijker is echter om te kijken waarom het hout is gaan rotten en dit eerst oplossen voorat je gaat repareren.

suc6

Gerrit
Moling


Geregistreerd op
26-6-2007
Berichten: 19
26 Juni 2007, 14:56  
Nogmaals, de tip om zo min mogelijk it te gebruiken. tevens geeft het ook tegenwoordig al kit die kan meewerken en dus een werking heeft als een delitatievoeg. maar deze dingen kunnen ze je waarschijnlijk ook al in een bouwmarkt uitleggen.
Gerrit B
Specialist Telecom

Geregistreerd op
31-10-2005
Berichten: 1597

Rijssen
26 Juni 2007, 15:27  
Ik gebruik hier al 15 jaar acrylaatkit voor het dichten van werkende houtverbindingen en deze zien er nog steeds strak uit. (ik heb het dan wel over kieren van max 2 a 3 mm)

De meest gemaakte fout is echter dat men de kit onbeschermd in weer en wind laat zitten waardoor het verweerd.
Gewoon de kier afdichten, gladstrijken en daarna overschilderen en de kier is netjes afgewerkt en de verf blijft, als de werking tussen de delen niet te veel is, er ook netjes op zitten.

suc6

Gerrit
Klusidee
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Geregistreerd op
26-7-2005
Berichten: 16274
26 Juni 2007, 15:39  
Ik heb ook heel wat kiertjes met acrylaatkit gedicht en, nadat er een harde huid op is gekomen, overgeschilderd en dat gaat wel goed. Let wel op dat je geen vochtige of rotte stukken hout ermee afdicht. Het houtrottingsproces gaat onverminderd verder.
Jes303


Geregistreerd op
28-8-2005
Berichten: 44

Den Haag
26 Juni 2007, 18:10  
Hallo allemaal, bedankt voor de tips totdusver. Als ik het zo lees is er niet 1 manier.

@Fiesiekus: probleem met mijn kitwerk is dat ik het niet helemaal glad krijg. Als ik het namelijk afmes met een vochtig plamuurmes, blijft er een dun filmlaagje rondom de v-groef zitten hetgeen zichtbaar blijft, ook al verf ik het. Als ik het met een natte vinger doe, dan blijf ik een geul houden. Kijk op een L-hoek gaat het goed, maar aangezien dit vlak op vlak is (zeg maar zo: __/\__ ) krijg ik het niet perfect. Misschien doe ik iets fout, maar kitten is ook wel een techniekje hoor Mad

@ Gerrit B - plan is om het paneel incl. de acrylaatkit na droging te gronden en te lakken. ik heb wel gemerkt dat er verschil in kwaliteit is tussen merken, gebruik niet meer de huismerken maar het buffel-merk Laughing Ik heb zoals jij zegt eerst een lat erachter geplaatst en vastgezet, daar zowel het bestaande paneel als de nieuwe strook goed ertegenaangeschroefd. PU lijm: daar heb ik nog nooit wat mee gedaan. Ga ik eens naar kijken. Plamuur - kan ik me idd voorstellen wat betreft textuur van 't hout en gladheid van de plamuur...

@ Moling, het zal helaas toch lelijk worden als ik een kiertje moet houden, al is die maar een halve mm. het loopt over de gehele breedt van een paneel van 1,5m. Welliswaar onderaan maar toch nog 5cm van de onderkant.
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren Pagina 1 van 1

Gerelateerd aan: Naad tussen 2 houten delen strak afwerken zonder scheuren
Onderwerp Forum Reacties Laatste Bericht
Binnenluiken met meerdere delen Trappen, deuren, ramen, kozijnen, hang- en sluitwerk 10 06 Januari 2009, 11:17
Geen nieuwe berichten Stopverf verdwenen liggende delen Trappen, deuren, ramen, kozijnen, hang- en sluitwerk 2 07 Januari 2014, 18:55
Geen nieuwe berichten Vaste delen vervangen van bestaand kozijn Trappen, deuren, ramen, kozijnen, hang- en sluitwerk 10 18 Oktober 2012, 08:12
Deurkruk niet strak Trappen, deuren, ramen, kozijnen, hang- en sluitwerk 2 25 Augustus 2007, 23:07
Scheuren kitwerk trap Trappen, deuren, ramen, kozijnen, hang- en sluitwerk 8 19 Mei 2009, 23:16
Scheuren en barsten in houtverbindingen Trappen, deuren, ramen, kozijnen, hang- en sluitwerk 2 13 Januari 2006, 16:40