Stadsverwarming en klokthermostaat

A3frogt

  • #1
Hallo,

Ik heb een klokthermostaat die ik op de bestaande stadsverwarming wil aansluiten in Almere. Hier zit alleen een knop met de waarde 1 t/m 5, waardoor je nooit kunt zien welke temperatuur je aan het instellen bent!
Vandaar mijn keuze voor een klokthermostaat.

Nu komt er op het apparaat alleen een metalen(?) leiding uit, waarbij ik tot de veronderstelling was dat dit (hopelijk) een drie-aderige draad zou zijn...

Hoe werkt dit systeem, en is het eenvoudig dit te vervangen?
Alvast dank!

Mvrgr A3
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Misschien even een foto plaatsen van het huidige thermostaat?
En het gedeelte waar die draad vandaan komt?

Het zou heel goed kunnen zijn, dat de metalen draad de verbinding is met een temperatuurs-sensor/instelling van een (soort) thermostaatklep/regelaar. Die kun je niet zomaar onderbreken...

Zoals bijv. deze:

 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
A3frogt,


Die knop is een thermostaatknop/kraan.

Je kan wel een klokthermostaat plaatsen,maar dan moet je wel een zoneklep van 24 volt plaatsen.

Dat is een klep tussen de aanvoer of je retourleiding wat jou het mooiste uitkomt .
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Is het niet handiger een gewone thermometer ergens op te hangen en de thermostaatknop gewoon te laten zitten ?
 

Addie

  • #5
Op de meeste thermostaatkraanen kan je een thermische motor plaatsen.

Als er bij de stadsverwarmingsunit een kraan zit met een bediening op afstand, zoals op de onderste afbeelding van het plaatje van klusideekees kan je hier een thermische motor voor in de plaats zetten.

Deze motor kan je dan sturen met een klokthermostaat.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #6


Dit bedoel ik,hier sluit je de klokthermostaat op aan.

En je zet de thermostaatknop op 5
 

A3frogt

  • #7
Beste Klusidee Kees,

Hierbij de afbeelding van de thermostaat, ik hoop dat je hem op deze manier kan zien :?

Dit is beter denk ik...



Mvrgr A3
 

A3frogt

  • #8
Beste Utreg,

Zo'n zoneklep, hoe is daar aan te komen, en is die makkelijk te installeren?

In ieder geval allen bedankt voor de overweldigende reacties :P

Mvrgr A3
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik zie de knop, maar niet de draad naar de cv-installatie of toevoerbuis, en ook niet het onderdeel waar die draad aan vast zit.
Dit is het regelgedeelte van een radiatorthermostaat of dergelijke, dat inderdaad meestal met een hol draadje verbonden is met de eigenlijke regelaar.

Kun je daar nog iets van fotograferen, dan weten we zeker wát er nu eigenlijk met die knop geregeld wordt.

Tot dat moment valt er met deze foto naar mijn idee niet echt veel te vertellen over een eventueel aan te sluiten klokthermostaat van welke vorm dan ook...

Een zoneklep ertussen zetten lijkt me overigens vrij zwaar geschut. Indien het een normale radiatorthermostaat is, kan er wellicht zonder al te veel verbouwing een (afstand bestuurd) klokthermostaat op aangesloten worden.

Maar eerst maar eens weten wat er met die knop geregeld wordt!
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat Kees al zegt hoeveel radiatoren/convectoren regel je met die knop ?



Of heb je maar 1 radiator. :?

Die zoneklep gaat meer voor de hele installatie.
 

A3frogt

  • #11
Ik zal eens kijken of ik daar nog een foto van kan maken, ik heb hem nl. al eens een stukje van de muur gehad. Het is idd een hol draadje wat aan deze regelunit verbonden is.
Ik ben hier net komen wonen, dus vandaar dat ik nog zoekende ben :wink:
Stadsverwarming is dan ook nieuw voor mij, ik neem aan dat ik in de meterkast wel e.e.a. kan vinden?

Alle radiatoren (stuk of 8, allen voorzien van een thermostaatkraan) worden warm in huis als ik deze knop op een hogere stand zet, maar ben eigenlijk op zoek naar een oplossing dat ie 's avonds gewoon uit gaat, en net voor ik opsta weer aan :)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik vermoed, dat er in of in de buurt van je meterkast een soort thermostaatkraan / regelklep zit, waar het (holle) draadje van deze thermostaatknop heen gaat. Deze kraan regelt dan de totale hoeveelheid watertoevoer voor alle kamers, naast de specifieke regelingen per radiator.

Probeer dus het draadje te volgen, en kijk waar het op uitkomt, en maak dáárvan een foto.

Staan er eventueel gegevens op die regelklep (merk/type of een los nummer) vermeld dat dan ook, alle beetjes helpen...
 

Pepjo

  • #13
Ik heb in mijn vorige huis een identieke thermostaat gehad : omdat ik mijn radiator in een (weliswaar open, want anders natuurlijk onzinnige) kast had ingebouwd, wilde ik de thermostaat buiten die kast hebben.

De installateur kwam met deze aanzetten : op de radiateur zit een ventiel, wat je met deze thermostaatknop regelt. Dat "draadje" is inderdaad hol, en in verbinding met het ventiel op de radiator. Zo kan je de thermostaatknop dus een eind van de te regelen radiator (of installatie) af zetten.

Ik vermoed dat het werkt doordat de knop opgebouwde druk doorgeeft aan het ventiel/regelklep op de radiator.

Maar dat weten de specialisten vast beter dan ik. :D
 

Addie

  • #14
Zoals ik al vermoedde zit er dus een thermostaatkraan met voeler en bediening op afstand.
Dit maakt het voor de ts een stuk makkelijker.
Je kan n.l de huls zoals je bij de foto van klusidee kees ziet van de kraan af halen en hier een elektrische motor op zetten.
Je hoeft dan c.v. zijdig niets te veranderen alleen de motor plaatsen en via een (klok)thermostaat aansluiten.
De motoren zijn zowel in 24 volt als 230 volt te koop.
Zie hier een voorbeeld motor
 

A3frogt

  • #15
Inderdaad, dit kon ik in de meterkast vinden:



Dus bij Danfoss een motor aanschaffen en die hier op draaien?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Ik ben geen deskundige op speciaal dit gebied, maar ik denk (gezien enig elektronische inzicht), dat alleen een motor niet voldoende is.

Gebruik je een 24 Volt motor, dan zal er ook een geschikte voedingstrafo moeten komen.

Gebruik je een 230 V motor, dan zal je thermostaat geschikt moeten zijn om 230 V te schakelen.

Verder weet ik niet, of je er met alleen een motor en een thermostaat (plus eventuele voedingstrafo) bent, er komt misschien meer bij kijken, waarvoor overleg met een installateur (die toch al de motor voor je zal bestellen) wel zo handig zou kunnen zijn.

Anders bestel je misschien dingen die straks niet werken, of precies verkeerd om.

Maar misschien, indien voor specialisten overduidelijk hoe het moet en met welke componenten, kan een van hen een soort schemaatje maken hoe dit aan te sluiten?

Adres voor opsturen vind je bovenaan de rubriek.
 

Addie

  • #17
Het veiligst is om het in 24 volt uit te voeren.
Dan heb je nodig:
Een keteltrafo 24 Volt 20 VA. (die in de zwarte kunststof kast)
De Danfoss motor type 088H3110.
Een klokthermostaat naar keuze. (geschikt voor 24 volt dus de meeste).
Een netsnoer met stekker.

Op de trafo staat aangegeven waar de 230 op moet, en waar de thermostaat op moet, de motor komt op de aansluiting gemerkt met gasklep.

Voor de 24 volt kabel kan je gewoon tweelingsnoer of thermostaatkabel gebruiken.

De huls van de thermostaat zit met een inbusboutje vast op de kraan.
 

A3frogt

  • #18
Addie,
Wat bedoel je precies met een keteltrafo? Is dit weer apart van andere trafo's?
Verder is het helder, dus alvast bedankt voor de uitleg!
 

Addie

  • #19
Een keteltrafo is een transformator 230 / 24 volt die in een kast zit.
De bekendste uitvoering is de kunststof kast zoals bij de meeste staande
ketels wordt tegepast.
Ik zal een foto zoeken.
Als je een installateur of handelaar vraagt weten ze wel wat je bedoeld.

 

A3frogt

  • #20
Super mannen, bedankt voor de heldere uitleg!
Ik zal vrijdag, wanneer er een aannemer komt, meteen even vragen naar de mogelijkheden. Gisteren nog even op internet gezocht, maar deze oplossing is in ieder geval niet goedkoop (plm. 100 Euro).

Dan vraag ik me toch af hoe andere mensen met stadsverwarming dit hebben opgelost...

Oh ja, nog even een plaatje van de motor die geplaatst zou moeten worden:

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu