VCW 242 warm water probleem

Marcel128

  • #1
Wij hebben een probleem met onze CV ketel een Valliant VCW 242.
De ketel valt na circa twee douchebeurten tijdens het douchen uit.

Ontstekingsrelais blijft tikken, pomp draait en ventilator werkt ook.
Van het watergedeelte heb ik de pakkingbus vervangen. Deze lekte.
Ik realiseer mij echter dat ik de stift niet heb schoongemaakt. :oops:

De lekkage is weg, echter de koude douches zijn er nog.
Nu zit ik te twijfelen of het nog steeds ligt aan het watergedeelte of aan de voorkeurklep van de ketel.

Heeft iemand een tip?
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #2
Is het water tijdens die 2 douchebeurten wel gewoon en constant warm?
Of wordt het water tijdens het douchen koud?

Voorkeurklep is gemakkelijk te proberen.
Worden er radiatoren warm terwijl U warm water gebruikt.
Zoja: Voorkeurklep defect, of reageert niet
Zonee: Voorkeurklep in orde

Als de vonker blijft tikken, maar de ketel slaat niet aan, lijkt me dat er iets in het watergedeelte niet optimaal werkt.
Maar waarom de eerste 2 keer dan wel?
Moet eerlijk toegeven dat ik niet supergoed ben in de Vaillantmaterie, maar misschien help ik je hier alvast verder mee.

suc6
 

Marcel128

  • #3
Momenteel staat de verwarming in ons huis nog niet aan. De ketel wordt gebruikt ook voor hete lucht verwarming. Het circuit naar de luchtbehandelingskast is heel kort maar blijft keurig koud tijdens het douchen. :?

Wat nu het geval is, is dat de eerste douchebeurt goed gaat. Ketel start na een aantal seconden op. Bij de tweede douchebeurt duurt het wat langer voor de ketel aangaat. Ontstekingsrelais tikt wel vanaf eerste moment en de pomp draait ook. Ventilatie werkt ook. Ketel start na circa 20 seconden op en blijft dan een aantal minuten branden. Dan valt de ketel uit om direct daarna weer op te starten. Dit doet hij een aantal malen tijdens zo'n douchebeurt. De persoon onder de douche merkt niet dat de ketel kortstondig uit gaat.

Bij de derde douchebeurt valt de ketel uit na een aantal minuten of start zelfs helmaal niet op. Ontstekingsrelais schakelt, pomp draait en de ventilator draait. Uitschakelen en weer in schakelen helpt niet. Na een lange tijd wachten kun je weer douchen met de zelfde cyclus als hierboven beschreven.

De ketel is door de vorige bewoner met de rechterzijkant tegen de muur aan gebouwd. :( Hierdoor is het zeer lastig om bij de voorkeurschakelaar te komen. Vandaar deze vraag want het watergedeelte is makkelijk te demonteren. Echter als de voorkeurschakelaar het is dan zal ik deze los gaan nemen.
 

Arnoldmr2

  • #4
De ketel wil aanslaan dus is met je voorkeurklep niets aan de hand.
Zolang de juiste switches niet in of uit staan op de voorkeurklep zal de ketel geen poging doen om te gaan branden.
Het probleem lijkt mij eerder bij het gas te zitten.
 

Arnoldmr2

  • #5
Het probleem kan zitten in :

De NTC, die zit links op de aanvoer geschroefd in de verbrandingskast.
Lijkt mij het meest logische probleem.

De drukverschilschakelaar gasgedeelte, dat is dat ronde ding in het midden bij het gasgedeelte. Is niet waarschijnlijk dat deze niet goed werkt maar je weet maar nooit.
Controle is heel simpel, je schroeft hem los van het gasgedeelte, draait de kraan open (warmtevraag), nu moet er een pin naar buiten komen deze moet je als het goed is niet met de hand terug kunnen drukken.

De ventilatorprint kan defect zijn.

De ketel kan ook nog verkeerd afgesteld zijn, zelf NIET aan rommelen maar een erkend installateur bellen om de ketel goed af te stellen.
 

Marcel128

  • #6
Ik heb de storingssleutel van de ketel. Hieruit kan ik opmaken dat wanneer de gele led niet gaat branden de NTC kapot is of de ventilator print. Bij mij gaat keurig de gele led branden. Kan ik hieruit concluderen dat de NTC heel is?
 

Arnoldmr2

  • #7
Nee, het gele lampje geeft aan dat de luchtdrukschakelaar gemaakt is.
 

Twanomega

  • #8
Hoi,

Ik zou de micro schakelaar m3 waar die opdruk stift achter zit eens meten.
Als daar een overgangsweerstand is zit heb je ook een probleem.
Kun je gewoon met een multimeter doen.
Multimeter op gelijk spanning (dc) een pen tegen het frame van het toestel en de ander pen op het contact van de schakelaar let wel op dat het toestel in bedrijf moet zijn op warm water vraag.

Dan meet je eerst de ene kant van de schakelaar en daarna de andere er mag niet teveel verschil in zitten want anders is je schakelaar defect.
En je moet het toestel in bedrijf hebben anders kun je de schakelaar niet belast meten.
Normaal zul je ongeveer 24 volt meten meet aan de ene kant een hogere spanning dan aan de andere kant is ie defect.

Heb dit zelf ook 1 x gehad en me misselijk gezocht wat er aan de hand was


suc6
 

W en d

  • #9
Valt de ketel niet in vlamstoring als hij blijft tikken?
Micro schakelaar m3 kun je vergeten want als hij bij de ontstekingsfase is aangekomen, is daar niets mis mee. Het lijkt mij een print geval (als ketel niet in vlamstoring valt tenminste).
 

Marcel128

  • #10
Ik heb afgelopen zondag de ketel in zijn geheel schoongemaakt. Daarbij heb ik conform de storingssleutel van Vaillant metingen uitgevoerd elektrotechnisch om te kijken of er aan de elektrotechnische zijde een defect zou kunnen zijn. Dit bleek niet het geval.

Ik heb onlangs de pakkingbus vervangen. Hierbij is de ketel voorledig afgetapt.
Nu realiseeerde ik mij zondag dat ik niet had ontlucht. Er bleek een enorme hoeveelheid lucht in te zitten. :?

Nu deze lucht eruit is lijkt het erop dat deze nu normaal functioneert. Geen koude douches meer en de ketel slaat steeds direct aan.

Kan het zijn dat lucht het probleem, zoals eerder omschreven, heeft veroorzaakt? :?:
 

Twanomega

  • #11
Ja dat zou kunnen.
Doordat er te weinig drukverschil is, wordt de gasklep niet geopend en het toestel blijft onsteken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu