Aardmat

Rowicom

  • #1
Enkele weken geleden is onze badkamer in onze woning uit 1980 gerenoveerd. De douche is gelijkvloers, dus geen bak. Er is een drain voor de afvoer van het water. Zand/cement vloer en daar tegels op. Daaronder de gewapende betonnen vloerconstructie, zoals die bij de bouw opgeleverd werd.

Onlangs kwamen de installateur en ik tot de conclusie, dat er per abuis geen aardmat in de douche was gelegd. Ik had de aardmat bij het slopen van de oude douche eruit gehaald en ben vergeten dat tegen de installateur te zeggen. De installateur op zijn beurt dacht dat ie nog wat dieper in de vloer zou liggen en dat hij er daarom niet op aangeslagen was.

De wapening van de vloer ligt aan aarde, dat kan ik meten met een universeelmeter in de meterkast. Want daar steekt een stuk betonijzer van de vloer uit en als ik die verbind met de vertinde aardedraad die daar de groepenkast in gaat, dan meet ik 0 Ohm.

De drain is wel geaard, evenals de radiator en het toiletreservoir. De kranen op de kunststof/aluminium leidingen zijn niet apart geaard.

In de cement/dekvloer loopt precies onder het douchevlak een gele elektrabuis met daarin de nul (blauw) voor het licht in de onder de douche gelegen wc.

Vraag: kan het kwaad dat er geen aardmat is? Is de vloer afdoende geaard door de wapening in het beton? Of moet de pas gelegde vloer gesloopt om alsnog een mat aan te brengen? Van dat laatste zullen we niet blij worden, dat kun je begrijpen...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Het ligt wel aan aarde maar is niet vereffend op het CAP, en voldoet daardoor dus niet aan de regels.

De oplossing zou zijn om bij het CAP 1 vloertegel te verwijderen, opkappen tot het ijzer en daar een vereffening op vast te zetten en deze te verbinden met het CAP dmv een 4mm vertinde draad.

Er staat mij ook iets bij dat er geen leidingen mogen lopen onder een douche gedeelte zonder bak, zone indeling loopt 5 cm door in wanden vloeren en plafonds.
En daarmee is de zone onder het douche deel zone0 of 1.
 

Rowicom

  • #3
Dank voor je reactie, Headhunter.
Een tegel uitnemen en opkappen... ik denk niet dat je het met 1 tegel redt... Bovendien moet je echt behoorlijk diep om dan ook nog eens een klem om het betonijzer te doen, nietwaar?
Maar als ik nou in de meterkast dat uitstekende stuk betonijzer goed blank maak en die met een klem op de HAR zet? IK snap wel dat het conform de regels via het CAP moet, maar uiteindelijk hebben toch alle vereffenings- en aardepunten contact met elkaar? Ik snap wel, dat het via een CAP een overzichtelijke methode is (en inspecteerbaar!) maar het effect is toch op elke plek hetzelfde? M.a.w. ik voldoe dan wel niet aan de regel uit de NEN1010, maar qua effect is het toch niet minder?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #4
Zie hieronder ter info (helaas offline) wellicht nuttige informatie in dit verband. Volgens mij is de conclusie dat jouw voorstel weldegelijk minder veilig is.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Als de aarde naar het cap los gaat is er een spanningsverschil mogelijk tussen alle aanraakbare delen van het CAP(kraan,radiator enz) en de vloer waarop jij met je natte pootjes staat.
3x raden wie de klap krijgt.

Heb je echter de vloer ook aan het CAP zitten dan zal zelfs met onderbroken aarding naar het cap toe er nooit een spanningsverschil kunnen ontstaat tussen die aanraakbare delen en de vloer, dus zelf al zou ik de cap op 230v zetten gebeurt je helemaal niets in die badkamer terwijl je gewoon op netspanning staat.
er si nl geen spanningsverschil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu