Aardlekschakelaar valt uit

Cihank

  • #1
Ik heb 2 aardlekschakels waarvan nummer 2 telkens uitvalt. Als ik het weer aanzet gaat het meteen weer uit. Pas als ik de schakelaar van groep 10 (slaapkamer) uitzet, kan ik de aardlekschakelaar weer aanzetten. En dan blijft het soms uren soms paar minuten aan en dan springt het weer. Ik heb alle stekkers wat in de slaapkamers zijn aangesloten losgetrokken en ondanks dat niets is aangesloten springt de schakelaar. Als ik de lichten in de slaapkamer aan uit zet gebeurt niets en springt ook niets.
Wat ook gebeurt is dat als ik de elektrische oven aanzet springt de aardlekschakelaar ook. Maar het rare is dat de oven aan groep 1 is verbonden en de aardlekschakelaar die springt is nummer 2. Als ik op testknopje druk dan springt het meteen. Kan de aardlekschakelaar zelf defect zijn?
Het probleem is ontstaan toen de strijkijzer kortsluiting veroorzaakte. Maar ook dat was een stekkerdoos van groep 1.
Omdat er niets is aangesloten in de slaapkamers kan het dus geen defect apparaat zijn. We hebben wel de muren laten sauzen maar dat was 2 weken geleden. Kan dat iets gedaan hebben?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Zijn daarbij de afdekplaten van de stopcontacten verwijderd?
Zo ja dan zou ik die eens losnemen en er kritisch in kijken of er geen klodder inzit.
 

Andre69

  • #3
Als je de oven aanzet (ALS 1) valt ALS 2 uit?

Je kan groep 10 eens op een andere aardlek zetten. Dan kan je uitsluiten of deze defect is.
Maar ik denk dat het in de installatie zit.

Plaats anders een foto van je kast, misschien is daar iets aan te zien.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu