Aarden doucheruimte

To28

  • #1
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met. het maken van douche/toiletruimte,
en heb een paar vragen over het aarden. Ik heb reeds een 6mm2
draad liggen van meterkast naar douche/toilet.

De doos met aardrail wil ik brengen achter een spiegel in een nog te betegelen wand.

Vraag 1: Mag ik deze draad nu zonder buis achter mijn tegelwerk wegwerken?
Vraag 2: Mag ik dezelfde draaddikte gebruiken naar de te aarden metalen
delen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

groeten, Theo
 

Gerrit

  • #2
Jammer van de moeite, maar die draad vanaf de meterkast is niet meer toegestaan. Je moet een draad halen van de aarddraad in de centraaldoos.

Daarmee ga je naar de doos achter de spiegel (het z.g. centrale aardpunt).
Vandaar ga je naar het net in de vloer, de radiator, de waterleiding, eventueel een stalen badkuip, eventueel een stalen douchebak en je moet er ook mee naar de aardaansluiting van eventueel andere groepen in de badkamer.

Denk daarbij aan een kontaktdoos op een aparte groep voor de wasautomaat. Die draad hoeft tegenwoordig maar 4 mm2 te zijn, maar 6 is uiteraard ook prima. En ze horen in buis.
 

To28

  • #3
Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Aangezien ik ook nog een ander klusje heb,
denk ik dat ik maar even een vakman inschakel. Zie ik wel wat ik zelf kan doen.

groeten, Theo
 

Toon

  • #4
Gerrit,
Hoe zit dat dan precies bij de aarding? Ik ben nog niet helemaal op de hoogte van de regels, maar ik doe mijn best om ze te begrijpen. Wat ik dan niet snap is dat je dan vanaf de centraaldoos naar het CAP 4mm2 moet gebruiken. Weet jij (of iemand anders) daar de reden van?
Alvast bedankt.
 

Ronald42

  • #5
Dit mag IN PIJP gewoon met VD 2,5 mm2
 

Gerrit

  • #6
Ronald heeft gelijk. Ik heb ook gezegd dat er een draad van de centraaldoos moet komen, maar geen diameter genoemd. Dit mag inderdaad 2,5 mm2 zijn. Vanaf het centrale aardpunt moet het wel 4 mm2 zijn.

Dit heeft te maken met het feit dat op bepaalde plekken de draad onbeschermd in de ruimte ligt, b.v. van de muur naar de radiatorleiding of waterleiding. Ook daar horen ze in buis, want ze moeten vervangbaar zijn.

De uitzondering is de draad naar de elektrode, omdat die in het zand zit moet die 16 mm2 zijn. Alleen als de kopklem van de elektrde boven de grond zit (in oudere huizen soms in de meterkast) mag hij ook 4 mm2 zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu