Aardelectrode bij TN aansluiting nuttig?

Doede

  • #1
Ik krijg aarde van de netbeheerder. Een monteur die de hoofdzekeringen een keer heeft vervangen heeft dit gemeld. Op internet kijkend, heet dit een TN-S of TN-C stelsel. Welke van deze twee kan ik niet zien, omdat ik dan in de hoofdkast moet kijken met verzegeling, maar ik vermoed TN-S, want de hoofdschakelaar is 4 polig (L1,L2,L3,N) en niet 3 met aparte PEN. Er is geen aardlekschakelaar, deze ga ik waarschijlijk wel plaatsen (is dit ook verplicht?).

Nu vraag ik mij af of het slaan van een eigen aardelektrode iets toevoegt qua veiligheid, aangezien ik afhankelijk ben van externe aarding waarmee iets mis kan gaan.

Welke situatie kan er in theorie optreden bij buren of bij graafwerkzaamheden in de straat waardoor de situatie gevaarlijk kan zijn?
 

Doede

  • #2
Iemand die hier iets over kan zeggen, of is dit het verkeerde forum daarvoor?

Wordt een backup/hulp-aarde aanbevolen?

Is een aardlek verplicht in deze situatie, want de zekeringen gaan er waarschijnlijk net zo snel uit bij een aardstroom. Wat zegt de NEN precies?
 

Andre69

  • #3
In uw geval krijgt u aarde aangeleverd van het transformatorhuisje, al of niet gecombineerd met de nulleider in de kabel.
De hoofdschakelaar zegt hier niets over, want de aarde mag nooit geschakeld worden.

Of het minder veilig is? Ik zou niet weten waarom. Bij het meer gebruikelijke TT stelsel is de grond tussen de aardpennen de verbinding tussen verbruiker en trafo. In dit geval een koper of alu. draad.
Bij grootverbruikers met meerdere verdeelinrichtingen achter elkaar zie je vaak een TN-S of TN-C stelsel

Bij graafwerkzaamheden kunnen er geen grotere gevaren optreden bij TN-C of TN-S dan als dat bij TT zou gebeuren.

In beide gevallen kom je in het ergste geval zonder spanning te zitten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu