Aarde draad in schuur (hondentrimsalon)

Radar1960

  • #1
In de huidige schuur zal een hondentrimsalon worden ondergebracht. Thans komt er een grondkabel ( fase, null en aarde) via de tuin vanuit het woonhuis. In de te verbouwen schuur zal een waskuip worden geplaatst welk middels elektra hydraulisch in hoogte verstelbaar is. Daarbij wordt de geaarde wandcontactdoos (2x) uitgebreid tot 4 stuks. De bedoeling is om een enkelvoudige waterleiding van het woonhuis naar de schuur aan te brengen en aan te sluiten op een elektrische boiler 50 ltr. Tevens zal er gebruik worden gemaakt van tondeuses en een waterblazer (föhn).

Moet er een aparte aardedraad worden aangelegd of volstaat het om de waterleiding aan te sluiten op de aardedraad (geel-groen) die in de grondkabel zit en naar de centrale verdeeldoos loopt?

titel aangepast - mod
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als die boiler meer dan 2000W is, moet er volgens de voorschriften een aparte groep komen. Dit betekent een aparte kabel vanaf de meterkast naar die boiler. Als de fohn geen zwaar apparaat is, en er verder geen andere zware apparaten op deze groep worden gebruikt, zal het geen problemen geven als je dit voorschrift niet opvolgt.

Aarding via de aardlitze is geen probleem. Meet wel even of de aarding in orde is. Je krijgt al een indicatie door spanning te meten tussen de randaarde en een punt van het stopcontact. Als je tussen één gat en de randaarde zo'n 230V meet, en tussen het andere gat en de randaarde vrijwel 0V, dan is de aarde aangesloten.

Hoe weet je zeker dat de waterleiding en kraan 's winters niet bevriest? Als er ook elektrische ruimteverwarming moet komen, wordt het een ander verhaal.
 

Radar1960

  • #3
De waterleiding op zich wordt op 80 cm diep van de woning/keuken door de tuin aangelegd. De schuur zelf wordt geheel geïsoleerd en met gipsplaten afgewerkt.
De warm water boiler is daadwerkelijk 2000W en de waterblazer is 2200W.
Ik heb op dit moment nog geen informatie of deschuur/grondkabel op een eigen/aparte groep is aangesloten, aangezien ik op dit moment in Brazilie verblijf en niet in Nederland.
Overige apparaten zijn niet van het zwaardere type. De waterblazer zal niet zoals de warm water boiler constant in gebruik zijn.

Waar mijn vraagstelling meer op is gericht is zijn de verschillende berichten over randaarde draad (geel/groen) en aarddraad (blanke draad) met aardpin. Dit schept bij mij enige verwarring. De meterkast is voorzien van aardschakelaar en de moderne vorm van "zekeringen", dus geen ouderwetse stoppen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu