Aansluiting uitbouw op bestaande gevel

Michiel79

  • #1
Beste forum lezer,

Aangezien ik niet meer op goede voet sta met de aannemer van onze uitbouw, wil ik graag hier de vraag stellen.

Onze buren zijn de enige buren in onze straat die geen uitbouw hebben. Afgelopen weekend heeft de buurman het heft in eigen handen genomen om de aansluiting van de uitbouwen aan zijn gevel, vol te spuiten met kit. Op de foto is duidelijk te zien dat hij bij de andere buren al een beginnetje heeft gemaakt onder het zonnescherm. Vervolgens was zijn kit op hoogstwaarschijnlijk. Boven het zonnescherm zie je duidelijk de vrije ruimte nog aanwezig wat wij ook 'hadden'.
Onze aansluiting van de buitenmuur heeft hij van onder naar boven onder gespoten met kit.
Nu heb ik in onze woonwijk veel uitbouwtjes bestudeerd en ik kan eigenlijk overal constateren dat de muur van de uitbouw wat aansluit op de bestaande gevel, altijd een paar mm vrije ruimte heeft.

Dit zal toch een doel hebben lijkt mij? Het lijk mij nu het gevaar dat door die dikke kitlaag van onder naar boven dat eventueel vocht van regenwater (zuigende stenen) geen kant meer op kan en achter de kitlaag blijft zitten. Vervolgens gaat daar het water/vocht opstapelen en kan mogelijk doorslaan in onze binnenmuur van de uitbouw.

Maak ik nu paniek om niks of kan deze kitlaag geen kwaad? Ik snap overigens niet waarom de beste buurman dit aan beiden kanten heeft gedaan en daar wil ik hem graag mee confronteren. Het is namelijk constructief ons eigendom, geen wateroverlast gehad en er is iets gedaan zonder overleg met ons en de andere buren. Ik wil graag een onderbouwing geven die goed is bestudeerd door mijzelf en daar gebruik ik graag jullie mening voor.

Dank alvast!
Groet
Michiel

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als hij het netjes kit op rugvulling, kan het geen kwaad. Hier zie je kit in de voegen zitten, dat hoort niet. Alleen de verticale voeg.

Kit is flexibel (mits de juiste kit gebruikt). Dus werking blijft mogelijk. Het doorgeslagen vocht kan er als het goed is aan de onderkant uit door open stootvoegen net boven de fundering. En stenen zijn zo poreus dat het water er ook weer uit verdampt.

En ik ga ervan uit dat de spouw ventilatie niet afhankelijk is van deze voeg.
 

Michiel79

  • #3
Beste IJkenhout, dank voor je antwoord en nuttige informatie.

Ik ben zojuist even in gesprek gekomen met de "oudere" buren en hij heeft de openstaande verticale voeg volledig voorzien van transparante sanitair kit :shock: :? Ook diep in de verticale voeg gespoten. Met de onderbouwing dat hij dit heeft gedaan om te voorkomen dat wij lekkages in de wanden krijgen. Dus uiteindelijk kon ik niet heel erg kwaad worden hierover. Ik heb wel uitgelegd dat alle aanbouwtjes in onze straat allemaal een paar millimeter van de gevel staan voor eventuele werking en dat je door kitten de werking kan belemmeren.

Aangezien wij de zijkant van onze uitbouw nooit visueel zien omdat het in de tuin staat van de buren heb ik het zojuist na 5 jaar voor het eerst bekeken. Ik heb gezien dat wij aan de onderzijde een aantal open stootvoegen hebben over de diepte van de aanbouw muur. Je kan ook duidelijk zien dat er behoorlijk wat regen tegen die muur slaat want vanuit die kant komt vaak de wind. Ook heb ik gezien dat bij de open stootvoegen er behoorlijk veel groene aanslag zit bij de horizontale voegen. Dit zal denk ik komen omdat de gevel heel veel regenwater voor z'n kiezen krijgt de afgelopen jaren. Het is echt zo'n mooie wind en regenhoek.

De hamvraag (vragen) voor nu zijn:

- De kitlaag verticaal bij aansluiting tegen bestaande gevel van bovenzijde tot onderzijde verwijderen of kan het geen kwaad en lekker te laten zitten? Sanitair kit....tja, wat moet je daarmee?
- Nu dat ik onze zijmuur heb gezien vanuit de buren maak ik mij wel een beetje zorgen over de groene aanslag bij de open stootvoegen. Groene aanslag is vocht en misschien voor later een probleem? Of is dat het effect juist van een open stootvoeg. Wij hebben immers nooit lekkage problemen gehad in de binnenmuren.

Dank!
 

Michiel79

  • #4
By the way, deze verticale voeg bij de aansluiting is niet ten doele voor ventilatie van de spouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Michiel79 schreef:
... en dat je door kitten de werking kan belemmeren.
Dat is dus niet zo. Kan geen kwaad, ondanks dat hij het verkeerd heeft gedaan, lekker zo laten. Open laten kan normaal ook geen kwaad trouwens.

Die groene aanslag hoef je je ook geen zorgen te maken, is vooral visueel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu