Aansluiting oven

Merelan77

  • #1
We zijn aan het verbouwen in een nieuw aangekocht huis, volledige renovatie en electrictieit voor fornuis is nu voorzien met 4 carré kabels door electricien ook al hadden we vermeld dat we een fornuis gaan plaatsen met 4 ovens en een inductieplaat van 5 zones met een totaal vermogen van 17KW. ( hoogstwaarschijnlijk nooit samen in gebruik maar installatie moet daar toch voorzien worden denk ik dan)

Ben een leek in dit dus kan men uitleg wat onhandig lijken maar ik heb vernomen dat we over 3 fasen beschikken 400V maar de hoofdschakelaar is slechts 20Ampere.

Vandaag dus de vraag gesteld aan stroommaatschappij om een offerte te sturen voor een verzwaring van 3 x 45Ampere en ook voor 3 x 63Ampere installatie of zal dit total niet nodig zijn?
Ook zullen de 4 carré kabels vervangen moeten worden in 6 carré of ben ik daar fout in?

Klopt het dan dat dit ons probleem zal oplossen?

We zitten nu in een tweestrijd of we dit fornuis nu wel zouden bestellen of niet.
Het gaat over een AGA masterchef XL inductie 110cm
 

Blauwbloes

  • #2
Eerst dit: Voor je die verzwaring laat uitvoeren, denk eraan dat je weldra (deels) zal aangerekend worden op capaciteit ipv verbruik. Die verzwaring kan trouwens in vele gevallen nadien nog worden uitgevoerd. Bij recente woningen is dit enkel de automaat in de tellerkast uitwisselen.

31 en 44kVA in een woning !!! Heb jij plannen om een fabriek te beginnen?

- Kabel hoef je niet te vervangen 5G4 is AREI-conform en zeker voldoende.
- 20A is een aansluitwaarde van 14kVA. Is meer dan voldoende voor een normaal huisgezin, tenzij je er een totaal uit te hand gelopen bak- en kookhobby op na zou houden :).
 

Merelan77

  • #3
Bedankt alvast voor de reactie,
Het fornuis heeft wel een max vermogen van 17kw , is een installatie geschikt tot 14kw dan voldoende?
Hoe we in de toekomst gaan moeten betalen weet ik niet precies, ik ben woonachtig in Belgie.

Op het aansluitschema bijgeleverd bij het AGA fornuis staan 6mm kabels en geen 4mm
 

Blauwbloes

  • #4
In de handleiding staat 6mm2 MAX voor een 3-fasige aansluiting. AREI specificeert 25A max voor 4mm2. Voldoende dus.

Die 17kW is simpelweg de som van alle ovens en kookplaten in max/turbo mode. Als je dus inderdaad elke dag tegelijkertijd 4 ovens en 5 platen op vol vermogen aan hebt voor een paar uur per dag, dan zit je inderdaad met een probleem. Is dat realistisch in jouw geval? Zelfs dan zou ik slechts voor een 25A aansluiting kiezen, precies vanwege dit (toekomstige) capaciteitstarief.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Topic afgesplitst, topic kapen is niet toegestaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu