Aansluiting kookgroep bij 3x25A aansluiting.

Robbymoody

  • #1
Een elektricien heeft onze kookgroep (2x230V) opnieuw aangesloten omdat de hoofdzekering van de betreffende fase was doorgebrand. Daarbij heeft hij de aardlekschakelaar (ALS) omzeild en de twee fase-draden van twee verschillende fasen (1 en 3) genomen. Dit werkt op zich goed want de belasting van de kookplaat wordt zo mooi verdeeld. Formeel hoort de kookgroep volgens mij echter achter een aardlekschakelaar. De hoofdzekeringen zijn na het doorbranden van de coupse inmiddels vervangen door moderne automaten.
Wat nu te doen:
- Alles laten zoals het is.
- Kookgroep achter 1 fase en netjes achter de ALS (dan wordt de betreffende fase wel weer fors belast maar volgens een geraadpleegde elektricien zou het zo moeten.
- Krachtgroep maken om zo de kookplaat over drie fasen te verdelen. Dan zou er een derde fase-draad moeten worden getrokken (of mag je voor een kookgroep twee fasen van een krachtgroep gebruiken?).
Ik krijg van verschillende elektriciens verschillende meningen vandaar mijn vraag.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #2
Wat is de aansluitwaarde van de kookplaat?
 

Robbymoody

  • #3
Ik kan de documentatie niet terugvinden maar dit is het typeplaatje op de onderkant.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Het mag over 2 fasen zitten en hoeft niet achter een aardlek zolang de buitenzijde bij een aardsluiting maar geen spanning gaat voeren <50vac.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #5
Die plaat kan over max twee fase verdeeld worden. Max belasting is 6490W/230V=28A. Een krachtgroep ligt dus het meeste voor de hand eventueel achter een vierpolige aardlekschakelaar.
 

Robbymoody

  • #6
The headhunter schreef:
Het mag over 2 fasen zitten en hoeft niet achter een aardlek zolang de buitenzijde bij een aardsluiting maar geen spanning gaat voeren <50vac.
Maar zou het qua belasting een probleem zijn om de groep op 1 fase achter een aardlekschakelaar te plaatsen?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ja dus.
Je hebt hoofdzekeringen van 25A per fase. Als je alle platen op één fase zet, en je zet ze allemaal tegelijk voluit aan, dan heb je al 28A. Als iemand dan ook nog een waterkoker, wasmachine of droger aanzet die toevallig op dezelfde fase zit, gaat de hoofdzekering van 25A er weer uit.
Headhunter heeft om 17:01 uitgelegd dat het zonder aardlek mag als de aarding maar in orde is, want het is een toestel dat op zijn plaats blijft.
Je kookplaat heeft maar 2 fase- aansluitingen, een derde fase zal dus niet gebruikt worden.
Ik neem aan dat de boel is beveiligd met gekoppelde automaten van 16A (oude kookgroep).
Wat is het probleem of je twijfel om het te laten hoe het is, dus verdeeld over 2 fasen ?
Officieel mag hier trouwens geen werk van derden worden beoordeeld, zie forumregels.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #8
Lees alles nog even terug, een aantal bijdrage kruiste elkaar.
 

Robbymoody

  • #9
AvDijk schreef:
Wat is het probleem of je twijfel om het te laten hoe het is, dus verdeeld over 2 fasen ?
Ik kan dit wel even toelichten: Bij het verdelen van de kookgroep over twee fasen is er nog een andere groep buiten de ALS geplaatst (de stopcontacten in de meterkast). Daarop zat echter ook de koel-vries combinatie in de kelder. Tijdens onze vakantie liep de kelder onder water waarbij de koel-vriezer met de motor onder water kwam te staan. Gezien het ontbreken van een ALS trad er geen beveiliging in werking (automaat bleef aan) alleen het stroomverbruik van het huis schoot omhoog. Dit probleem moet worden opgelost.
Daarbij heb ik nu een tekort aan groepen en wil ik op termijn zonnepanelen.
Dit alles maakt dat een herverdeling nodig is in de meterkast en dus wil ik ook dat de kookgroep op de optimale wijze wordt aangesloten.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #10
Oei...
Die stopcontacten moeten inderdaad wel achter aardlek.

Dit staat los van het kookplaat verhaal:
nu je hoofdzekeringen van 25A hebt moet de kookplaat over 2 fasen verdeeld blijven. Als ik headhunter goed heb begrepen, zou dit zonder aardlek mogen. De kookplaat kan maar op 2 fasen worden aangesloten, dit is dus goedkoop opgelost door de bestaande kookgroep over 2 fasen te verdelen in plaats van een 3fasen automaat te plaatsen.
Het enige dat hieraan te optimaliseren is, is om het kook-stopcontact krachtstroom, dus met een 3-fasen automaat te maken. Als je dan nog eens een fornuis met oven gaat plaatsen dan kan dat ook.
Technisch zie ik geen noodzaak de boel met de kookplaat te veranderen.

Alle stopcontacten voor algemeen gebruik moeten dus wel achter aardlek, maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar. Hier moet dus wel iets veranderd worden.

Zonnepanelen moeten op een aparte groep, ook hier mogen geen andere verbruikers op worden aangesloten.
 

Robbymoody

  • #11
AvDijk schreef:
Oei...

Alle stopcontacten voor algemeen gebruik moeten dus wel achter aardlek, maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar. Hier moet dus wel iets veranderd worden.

Zonnepanelen moeten op een aparte groep, ook hier mogen geen andere verbruikers op worden aangesloten.
Ik heb een Holec-kast geschikt voor twaalf groepen. Twee worden bezet door een beltrafo welke niet wordt gebruikt. De kookgroep bezet ook twee plaatsen. Ik heb dus 8 groepen voor de rest van het huis hetgeen te weinig is.

Mijn plan is nu om een klein kastje bij te plaatsen met daarin de kookgroep (niet achter de ALS, verdeeld over twee fasen) en een alamat voor de zonnepanelen.
Ik heb dan in de hoofdkast twaalf groepen beschikbaar verdeeld over drie aardlekschakelaars. Daar kan ik de bestaande acht groepen over verdelen. De beltrafo vervalt daarbij dus.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Serieus, een solarsysteem op een alamat?
 

Robbymoody

  • #13
Het was eigenlijk wel serieus bedoeld ja. Maar aan de reactie te zien begrijp ik dat dit niet een goed plan is?
Wat ik zoal lees is het een keuze om een solarsysteem al dan niet achter een aardlek te plaatsen.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #14
Is het niet handiger de kookgroep in deze kast te laten? Tussen aardlek 1 en 2 is nog ruimte, en het is dan meteen duidelijk dat deze kookgroep niet achter aardlek zit. De pijp naar dat kookstopcontact zal ook in deze kast uitkomen.
Als je dan ook nog de beltrafo weg doet, kun je 4 algemene groepen bijbouwen. Je kunt dat overzichtelijk maken, met alles in de bovenste rij achter aardlek's. (3 x 4 groepen). Hier moet dus iets veranderd worden, want je schreef eerder dat er een of meer andere groepen buiten de aardlek zitten.
De automaat van een nieuw aan te leggen zonne-instalatie kan dan eventueel in een apart kastje.
Zie de sticky: deze klus alleen zelf doen als je goed weet waar je mee bezig bent, en hoe je veilig aan zo'n kast kunt werken.
 

Robbymoody

  • #15
AvDijk schreef:
Is het niet handiger de kookgroep in deze kast te laten?
Jazeker, dat lijkt mij ook een goede optie. Ik hoop alleen dat ik daarvoor voldoende lengte heb in de vijfaderige kookgroep-kabel.
Mijn overweging was dat, omdat het extra kastje voor de zonnepanelen er toch moet komen, de kookgroep daar mooi bij kan. Als de kookgroep-kabel te kort blijkt te zijn denk ik dat hij middels een lasdoos ergens buiten de groepenkast verlengd moet worden.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd waarom een alamat voor zonnepanelen een slecht idee is?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Omdat een solarsysteem vast aangesloten word is een aardlek meestal niet nodig.
Een solarsysteem geeft vreemde stromen af waar sommige aardlek(automaten) steeds op uivallen.
 

Robbymoody

  • #17
Blijkbaar is niet iedereen het daarmee eens. Zo vond ik bijvoorbeeld deze Youtube video:

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Zegt niets, je mag hem plaatsen maar het hoeft niet.
Veel Solar bedrijven zijn geen elektriciens.En vaak hebben ze helemaal geen kaas gegeten van achterliggende regelgeving en volgens ze gewoon de gebruiksaanwijzingen van de inverter.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #19
Mijn ervaring is, dat het ook erg aan het merk van de omvormer ligt.

Een S(driepoot)A laat een 30mA aardlek bijna gegarandeerd een paar keer per jaar trippen, terwijl ik heel wat O(driepoot)NIK omvormers heb hangen, die dat niet doen.

Feit is, dat een vast aangesloten toestel niet achter een aardlek hoeft, mits de verspreidingsweerstand van de aardpen laag genoeg is. Dat laatste dient natuurlijk wel gemeten te worden. Heb je daar geen zin in, of de apparatuur niet voor, dan zul je toch achter een ALS moeten gaan zitten.
 

Robbymoody

  • #20
Mijn aarding wordt geleverd door Liander. Ik denk dat ik er dan van uit kan gaan dat de weerstand laag genoeg is en dat ik dus geen aardlekschakelaar nodig heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu