Aansluiting dak-dakkapel ( pannen-lood)

Empty

  • #1
Klussers,

Ik heb wat vocht en tocht problemen rond mijn dakkapel waardoor ik besloot eens een kijkje te nemen achter het het paneel onder de vensterbank.
Daar zat wat losse steenwol ingepropt en toen ik dat er uit had kon ik tussen de pannen en het lood gewoon naar buiten kijken ! ( zie foto)

Is de lood niet goed "aangeslagen" of is dit een normaal en dien je met isolatie de tocht (en vocht) dat onder het lood binnenwaait te voorkomen

bvd

Empty

 

Fiesiekus

  • #2
De constructie komt wat vreemd op mij over; bij de 4 dakkapellen die ik opgekalefaterd heb kwam het dakbeschot onder, bijna aan de buitenzijde van het stelkozijn uit. Op uw foto lijkt het alsof dat kozijn erg ver naar buiten is geplaatst waardoor die kier ontstaat. Het moet toch dicht zijn?

Is de dakkapel oorspronkelijk of later geplaatst?
 

Empty

  • #3
De dakkapel is 2 jaar geleden geplaatst, het huis is 35 jaar oud


Uit de foto blijkt het misschien niet maar de balk onder het kozijn en de balk onder het afgezaagde schuine deel liggen op een lijn ( daar was het aftimmerpaneel op bevestigd)

het afgezaagde deel van het dak ligt maximaal een cm dieper
de pannen liggen 10 cm dieper ongeveer
het lood is op de bovenste balk vastgeslagen en over de pannen gelegd
en slecht ligt aangeduwd lijkt !

hier nog even een foto van een andere hoek :
 

Fiesiekus

  • #4
Onder het stelkozijn hoort een kantlat te zitten. Die brengt de kracht van het kozijn over op de dakbeschot met gordingbalk en daarmee is de ruimte tussen dakpannen/lood en de zolderruimte gelijk ook dicht.

Het lijkt erop dat die kantlat (4 cm dik) bij u of ontbreekt of verkeerd (liggend ipv staand) is aangebracht waardoor die open ruimte onstaat. Die klosjes die ertussen zitten: het lijkt nl. alsof die zijn geplaatst op de krachten over te brengen. Ik kan het verder niet goed van alle kanten bekijken op de foto's.

Maar ik ben te weinig op de hoogte van het plaatsen van dakkapellen om er veel meer over te kunnen zeggen. Ik heb alleen kijk- en opknapervaring. Verder zou ik zeggen dat de annemer die de dakkapel heeft geplaatst hierop aangesproken moet worden.
 

Empty

  • #5
Even concreet !

Hoe wordt er normaal voor gezorgd dat regenwater bij stormachtig weer tussen de pannen en het lood naar binnen wordt geblazen ?

Ìs de ruimte tussen lood en pannen ( 1ste foto ) te groot en moet het lood worden aageklopt of zal ik deze ruimte vol met Pur spuiten ?
 

Fiesiekus

  • #6
Fiesiekus schreef:
Onder het stelkozijn hoort een kantlat te zitten. Die ............... en daarmee is de ruimte tussen dakpannen/lood en de zolderruimte gelijk ook dicht.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Je bedoeld hoe dat normaal wordt voorkomen? :wink:
Door goed geplaatst lood.
Wacht even op een lekkere warme dag, dan is het lood wat zachter.
Er zijn speciale loodkloppers, maar ik gebruik altijd de rubber achterkant van een klauwhamer. Door daarmee op het lood te slaan sla je het in de vorm van de pannen. Rustig slaan, niet in een keer de kier dicht slaan.
Als je het goed doet (en de loodslab is lang genoeg) is het dan water en wind dicht. Daarna kan je het wel isoleren.
 

Empty

  • #8
Fiesiekus schreef:
Onder het stelkozijn hoort een kantlat te zitten. Die brengt de kracht van het kozijn over op de dakbeschot met gordingbalk en daarmee is de ruimte tussen dakpannen/lood en de zolderruimte gelijk ook dicht.
Hoewel ik mijzelf best een ge-oefend klusser vind,
ben ik niet bekend met de vaktermen :
stelkozijn, kantlat, dakbeschot en gordingbalk
Ik kan mij niet helemaal voorstellen hoe het eigenlijk zou moeten zijn !

Ik neem aan dat de gordingbalk de balk is die horizontal geplaatst is onder het kozijn ( 150mm er onder ) op de 1ste foto zit die voor het grootste deel onder de blauwe aftimmering ! maar hij is 120mm hoog !

ik neem aan dat het stelkozijn (of deel ervan) de balk ( 40mm hoog) is die direct onder het kozijn zit

ik neem aan dat het dakbeschot is waar het gat in gezaagd is voor de dakkapel en dat nu tussen gordingbalk en stelkozijn steekt

Tussen stelkozijn en gordingbalk zitten bij mij dus klosjes , geen kantlat, wel zat er een multiplex paneel ,180mm hoog, precies tussen bovenkant stelkozijn en het blauwe paneel (er op dus, niet er tussen )
die heb ik er dus vanwege de lekkage en tocht zelf afgehaald !

Ik zal het lood ( Bedankt voor de tip Frank) op een warme dag een keer aankloppen

Wat zal ik doen met de ruimte tussen dakbeschot, het stelkozijn en bovenkant pannen ? op de foto lijkt die ruimte klein maar ik kan er een volle vuist in kwijt (en die zijn ook niet echt klein) !

[/code]
 

Fiesiekus

  • #9
Ik geef 't op :cry:
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Die pannen horen toch helemaal niet onder het kozijn te liggen?
Fiesiekus schreef:
Verder zou ik zeggen dat de annemer die de dakkapel heeft geplaatst hierop aangesproken moet worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Haal er iemand bij die verstand van dit soort zaken heeft en weet hoe een dakkapel geplaatst moet worden.
In uw geval is het niet goed.
Met de expertise van een vakman kunt u de aannemer eventueel aansprakelijk stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu